شناسهٔ خبر: 66736027 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سحرگاه امروز؛

حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی کورانی دارفانی را وداع گفت

حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی پژوهشگر دینی و مولف کتاب عصر ظهور سحرگاه امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ دارفانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی عاملی پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام و بنیانگذار و مدیر مرکز «تحقیقات المعجم الفقهی» سحرگاه امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در قم دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت

شیخ علی کورانی ۲۲ نوامبر سال ۱۹۴۴ م برابر با ۶ ذو الحجة ۱۳۶۳ ق در خانواده‌ای مذهبی در روستای یاطر یکی از توابع استان صور لبنان به دنیا آمد.

او برادر شیخ حسین کورانی بنیان‌گذار و عضو فقید شورای رهبری حزب‌الله در قم بود. پدرش محمدقاسم کورانی که با سید عبدالحسین شرف‌الدین ارتباط خاصی داشت.

استاد کورانی به تشویق «آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین» دروس حوزوی را آغاز کرد و زیر نظر «آیت‌الله شیخ ابراهیم سلیمان» دروس مقدمات را گذراند.

سال ۱۹۵۸ م به نجف اشرف هجرت کرد و دروس مقدمات و سطح را در محضر حضرات آیات «محمدتقی فقیه»، «سید علاء بحرالعلوم»، «شیخ محمدتقی ایروانی»، «سید محمدباقر حکیم» و «سید سعید حکیم» تکمیل کرد. سپس در درس خارج «آیت‌الله خوئی» و «شهید سید محمدباقر صدر» حاضر شد.

او نماینده آیت‌الله سید محسن حکیم در شهر الخالص تابع استان دیالی و سپس در سال ۱۹۶۷ نماینده ایشان در کویت و نماینده آیت‌الله ابوالقاسم خویی نیز بوده است.

سال ۱۹۷۴ م به لبنان بازگشت و به تحقیق و تألیف پرداخت. در همان زمان در فعالیت‌های اجتماعی همچون «ساخت مسجد» و «بیمارستان» نیز حضور قابل توجهی داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به حوزه علمیه قم آمد و کار تألیف و تدریس را ادامه داد و با حمایت «آیت‌الله گلپایگانی» مرکز المعجم الفقهی را تأسیس کرد و با حمایت «آیت‌الله سیستانی» مرکز المصطفی للدراسات‌الدینیة در زمینه عقائد اسلامی را بنا نهاد.

از آن مرحوم کتاب هایی با این عناوین به یادگار مانده است: آیات الغدیر؛ الانتصار: أهم مناظرات الشیعة فی شبکات الإنترنت؛ الحق المبین؛ السؤال و الإشکال؛ العقائد الإسلامیة؛ المکة فی ضمیر المسلم؛ الوهابیة و التوحید؛ تدوین القرآن؛ ثمار الأفکار؛ جواهر التاریخ؛ عصر الظهور؛ فلسفة الصلاة؛ معجم أحادیث الإمام المهدی.

خبرگزاری مهر، درگذشت این عالم دینی و پژوهشگر اسلامی را به همه علاقمندان آن مرحوم تسلیت می گوید.

نظر شما