شناسهٔ خبر: 66735268 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

تیم ملی تکواندوی مردان پس از ۸ سال قهرمان آسیا شد

آقایی تکواندوی ایران در آسیا

کسب مدال طلای دسته ۸۷+ کیلوگرم، تیم‌ملی تکواندوی مردان ایران با کسب ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲مدال برنز ، پس از۸سال و برای پنجمین بار عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کرد تا همچنان پس از کره جنوبی با ۲۰ قهرمانی عنوان‌دار‌ترین تیم قاره کهن باشد.

صاحب‌خبر -
 
در روز پایانی تکواندوی قهرمانی آسیا در ویتنام، آرین سلیمی، تکواندوکار المپیکی ایران در فینال وزن ۸۷+ کیلوگرم، برابر پارک از کره‌جنوبی در ۲ راند به برتری رسید و صاحب مدال طلای آسیا شد. سلیمی پیش از این در نخستین مبارزه خود در این وزن به مصاف مین بائه مون از کره‌جنوبی رفت و در ۲ راند با نتایج ۱۷ بر ۵ و ۸ بر ۵ به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. وی در نیمه نهایی نیز برابر حریف خود از چین ۲ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد. سلیمی در این مبارزه نزدیک در راندهای اول و سوم با نتایج ۴ بر ۳ و ۲ بر یک مقابل حریف کره‌ای به برتری رسید و در راند دوم نیز ۶ بر ۵ شکست خورد. این پیروزی از آن جهت ارزش داشت که کره‌ای‌ها در صورت تصاحب مدال طلای این وزن، در رده‌بندی تیمی بخش مردان بالاتر از ایران و روی سکوی قهرمانی می ایستادند.دیگر فینالیست ایران در روز پایانی علی خوش‌روش نماینده وزن ۸۰- کیلوگرم بود که در دیدار فینال مقابل جسوربک جایسانوف از ازبکستان در۲راند و با نتایج ۷بر۲ و۱۱بر۴ شکست خورد و به مدال نقره آسیا رسید. خوش‌روش پیش از این در دور نخست مقابل هوانگ از چین تایپه ۲برصفر به برتری رسیده‌ بود. وی سپس مقابل سوخرات سالائوف تکواندوکار عنوان‌دار ازبکستانی در۲راند با نتیجه مشابه ۶ بر ۵ به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. وی در این مرحله نیز مقابل صالح الشرابتی، نایب قهرمان المپیک از اردن در ۲راند و با نتایج ۷بر۵ و ۱۰بر۶ به برتری رسید.به این ترتیب تیم‌ملی تکواندوی مردان ایران با کسب ۳مدال طلای مهدی حاج‌موسایی در ۵۸-، محمدحسین یزدانی در ۸۷- و آرین سلیمی در وزن ۸۷+ کیلوگرم، ۲ مدال نقره علی خوش‌روش در ۸۰- و مهران برخورداری در وزن ۸۷- کیلوگرم و ۲ مدال برنز ابوالفضل زندی در ۵۸- و متین رضایی در وزن ۶۳- کیلوگرم، عنوان قهرمانی آسیا را پس از ۸سال ازآن خود کرد و تیم کره‌جنوبی، قهرمان دوره قبلی مسابقات با کسب ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز در بخش مردان عنوان نایب قهرمانی رابه دست آورد. ازبکستان، قهرمان سال ۲۰۲۱ آسیا هم با یک طلا و ۲ برنز در جایگاه سوم ایستاد.تیم ملی تکواندوی مردان ایران، پیش ازاین ۴ بار در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶  قهرمان آسیا شده بود و این پنجمین قهرمانی مردان تکواندوی ایران در آسیا محسوب می‌شود. به این جام‌‍‌ها، قهرمانی سال گذشته تیم‌ملی تکواندوی دختران ایران در آسیا را هم باید اضافه کرد. شاگردان مینا مداح امسال نتوانستند از عنوان قهرمانی دوسال پیش خود دفاع کنند و با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز در ویتنام به کار خود پایان دادند. در این رقابت‌ها ملیکا میرحسینی در وزن ۷۳- و سعیده نصیری در وزن ۴۶- کیلوگرم زنان به ترتیب صاحب مدال‌های نقره و برنز شدند، اما مبینا نعمت‌زاده در ۴۹-، ناهید کیانی در ۵۳-، الهام حقیقی در ۶۲- و امیرسینا بختیاری در وزن ۷۴- کیلوگرم با شکست مقابل رقبای خود از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

جایزه برترین تکواندوکار و مربی برای ایران
در پایان رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا ۲۰۲۴در ویتنام که با قهرمانی تیم ملی مردان ایران به پایان رسید، مهدی حاجی‌موسایی نماینده وزن ۵۸- کیلوگرم ایران که با شکست رقبای خود به عنوان قهرمانی آسیا رسید، به عنوان فنی‌ترین تکواندوکار این رقابت‌ها انتخاب شد. همچنین مجید افلاکی سرمربی تیم ایران نیز به عنوان برترین مربی آسیا انتخاب شد.

نظر شما