شناسهٔ خبر: 66735155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خبرویژه/

علی کریمی بلاک شد!

صفحه اینستاگرامی «blockout.۲۰۲۲» روز ۲۲ اردیبهشت کمپین خود را با عنوان «یک فالوی من منجر به هزاران آنفالو می شود» آغاز کرد و صفحه سلبریتی‌های حامی صهیونیست‌ را برای آنفالو کردن معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- یک صفحه اینستاگرامی از هفته گذشته کمپینی راه‌اندازی کرده و پیج اینستاگرام سلبریتی‌های بین‌المللی که از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و یا دست‌کم در قبال نسل‌کشی در غزه سکوت کرده‌اند، جمع‌آوری می‌کند تا کاربران اینستاگرام آنها را بلاک کنند. در این کمپین، اکانت علی کریمی و احسان کرمی هم به‌عنوان حامیان رژیم صهیونیستی در معرض بلاک قرار گرفته است.

صفحه اینستاگرامی «blockout.۲۰۲۲» روز ۲۲ اردیبهشت کمپین خود را با عنوان «یک فالوی من منجر به هزاران آنفالو می‌شود» آغاز کرد. این صفحه در تشریح این کمپین که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین راه‌اندازی شده، نوشت: «به‌خاطر سپردن برخی حساب‌ها و جست‌وجوی تک‌به‌تک آنها سخت است، بنابراین من این اکانت را ایجاد کردم و چهره‌هایی که باید بلاک شوند را فالو کردم؛ می‌توانید روی لیست فالو من کلیک کنید و آنها را بلاک کنید».

در اوایل راه‌اندازی این کمپین، صفحه کمپانی‌های بین‌المللی نظیر مک‌دونالد، دیزنی، کوکاکولا و استارباکس به‌عنوان پیشنهاد برای آنفالو و بلاک معرفی شدند. این کمپانی‌ها، شرکت‌های عادی تولید غذا و انیمیشن نیستند؛ این شرکت‌ها با درآمدزایی کلان در سطح جهانی و محبوبیت بین‌المللی، از رژیم صهیونیستی حمایت مالی و معنوی می‌کنند؛ برخی شرکت‌ها نظیر مک‌دونالد، بزرگ‌ترین فست‌فود زنجیره‌ای جهان، در اوایل جنگ، اعلام کرده بودند هزاران وعده غذایی برای سربازان صهیونیست مستقر در خط مقدم ارسال می‌کند!

در روزهای بعد، برخی کاربران صفحات فوتبالیست‌ها را برای آنفالو پیشنهاد دادند. این کاربران تأکید کردند که از فوتبالیست‌ها غافل نشوید، آنها تأثیر زیادی بر مردم دارند و حتی برخی کودکان غزه که طرف‌دارشان هستند را نادیده می‌گیرند.

علی کریمی بلاک شد!

این کمپین که ابتدا چهره‌های مشهور هنری و کمپانی‌های مشهور جهان را به‌عنوان حامی جنایت و نسل‌کشی معرفی کرده بود، کم‌کم ورزشکاران را هم به این لیست منفور اضافه کرد. کالا با گذشت یک هفته و رونق گرفتن این کمپین، متأسفانه چند چهره ایرانی هم در لیست بلاک این صفحه اینستاگرامی به چشم می‌خورد.

علی کریمی، فوتبالیست سابق ایرانی هم در این لیست حضور دارد. کریمی سال ۱۴۰۱ با رؤیای خام براندازی از کشور خارج شد و مسیری بی‌بازگشت را طی کرد. او ابتدا به لیدر آشوب‌های خیابانی تبدیل شد و از اغتشاشگران حمایت کرد؛ در مقابل به شهدای محافظ امنیت و نیروهای انتظامی نیز جسارت کرد. کریمی سرشبکه اصلی اپوزیسیون برای انتشار فراخوان‌ها بود و محبوبیت سابق او در ایران، به ابزاری برای بهتر دیده شدن این فراخوان‌ها تبدیل شد. او پس از آغاز جنگ غزه، خود را نماینده خودخوانده مردم ایران و حامی صهیونیست‌ها معرفی کرد. علی کریمی حتی اسرای فلسطینی را هم در صفحات اجتماعی خود تمسخر می‌کرد.

احسان کرمی، دیگر چهره ایرانی حاضر در لیست حامیان رژیم صهیونیستی است. کرمی باتوجه‌به سابقه فعالیت در صداوسیما به شهرت رسید و پس از ناآرامی‌های ۱۴۰۱، به لندن گریخت. او نیز همسو با اپوزیسیون به حمایت از رژیم صهیونیستی پرداخت.

علاوه بر کرمی و کریمی، اکانت‌های ایرانی دیگری در این لیست وجود دارد که در زمینه بلاگری و میکاپ آرتیستی فعالیت می‌کنند و به دلیل تعداد بالای فالوور و مخاطب در لیست پیشنهادی بلاک قرار گرفته‌اند.

علی کریمی بلاک شد!

گفته می‌شود این کمپین پس از پست توهین‌آمیز کیم کارداشیان نسبت به کودکان غزه راه‌اندازی شده است. کارداشیان به مناسبت هالووین، تصویری فرزندان خود منتشر کرده بود که با گریمی تمسخرآمیز و مشابه به کودکان غزه قابل دوربین قرار گرفته بودند. این اقدام کارداشیان احساسات کاربران بین‌المللی نسبت به این حد از بی‌توجهی کارداشیان به مردم مظلوم فلسطین را جریحه‌دار کرد و این کمپین در پاسخ به این سلبریتی‌ها راه‌اندازی شد.

علی کریمی بلاک شد!

ساعتی پس از انتشار این پست، مخاطبان صفحه اینستاگرامی کیم کارداشیان در کامنت‌ها نوشتند که او را بلاک می‌کنند. این کامنت‌ها رفته رفته افزایش پیدا کرد و اکنون به کمپینی برای بلاک و آنفالو سلبریتی‌های اینچنینی در اقصی نقاط جهان تبدیل شده است.

علی کریمی بلاک شد!

ممکن است برخی کاربران ایرانی معتقد باشند که بلاک یا آنفالو کردن این افراد چه تأثیری دارد؟ چنانچه مخاطبان صفحه اینستاگرامی «blockout.۲۰۲۲» نیز این پرسش را در کامنت‌ها مطرح کردند؛ اما نتیجه این کمپین‌ها را در این ۸ ماه اخیر می‌توان یافت. همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد مک‌دونالد یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهانی بود که به طور علنی از رژِم جنایت‌کار صهیونیستی حمایت کرد. او پس از حمله کاربران فضای مجازی به صفحات شبکه‌های اجتماعی خود و کمپین تحریم کالاهای مک‌دونالد، با ضرری معادل یک میلیون دلار مواجهه شد.

این شرکت در ابتدا سعی کرد تا حداقل در شعبه مالزی، با طرح شکایتی از سازمان‌دهندگان کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل Boycott, Divestment and Sanctions (BDS) از این جنبش جلوگیری کند. اما مدتی بعد، وقتی متوجه تلاش بی‌فایده خود در بایکوت این جنبش شد، رویکرد خود را تغییر داد و به در شُعَب عربی خود مخصوصاً امارات، حوادث منطقه و خاورمیانه را محکوم کرد.

درباره دیگر اکانت‌ها نیز همین شرایط محتمل است. مخصوصاً چهره‌هایی که درآمد و مشاغلشان به مخاطب و تعداد دنبال‌کننده وابستگی دارد، این کمپین‌ها منبع درآمد آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و همین احساس خطر سبب می‌شود تا در موضع‌گیری درباره جنایات رژیم صهیونیستی، تجدیدنظر کنند.

هرچند در حمایت قلبی این افراد تاثیری نخواهد گذاشت اما تاحدودی چرخه حمایت از اسرائیل را در شبکه اجتماعی مختل خواهد کرد.

نظر شما