شناسهٔ خبر: 66734917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

گفت‌وگوی آسیا با دکتر علیرضا صدری، مدیرعامل شرکت هتکو؛

هتکو در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حضور پُررنگی دارد

همایون فدایی ـ در چهارمین و آخرین روز بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هستیم. در حاشیه‌ نمایشگاه فرصتی پیش آمد تا با دکتر علیرضا صدری، مدیرعامل محترم یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه ساخت داخل تجهیزات راهبردی در حوزه پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی به نام هتکو گپ‌وگفتی داشته باشیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

صاحب‌خبر -



* نمایشگاه امسال و نقاط قوت و ضعف آن را را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمایشگاه امسال هم مانند سال گذشته و سال قبل پرشور برگزار شد و پر از امید و نقاط قوت. می‌توانم بگویم حضور پرانگیزه‌ همه‌ فعالان عرصه نفت و گاز و پتروشیمی مشهود بود و ما هم راضی بودیم، بحمدالله تفاهم‌نامه و قراردادهای خوبی امضا کردی، چه برای تأمین مالی با بانک‌ها و همین‌طور با شرکت‌های دانش‌بنیان برای پشتیبانی از فرایند تولید و مهم‌تر از همه با دستگاه‌های کارفرمایی معتبر.
هتکو2

* لطفا بفرمایید شما چه تولیداتی دارید و چه خدماتی عرضه می‌کنید؟

شرکت هتکو افزون بر ربع قرن پیش تأسیس شد و کار خود را نخست با با تولید کمپرسورهای هوا و درایرهای جذبی آغاز کرد و اکنون با بیش از ۳۰۰ نفر کارگر و کارمند و دارای کارخانه به اندازه‌ ۲۰ هزار متر سوله مسقف با تمام زیرساخت‌های لازم در حال طراحی و تولید تجهیزات اساسی فشرده‌سازی گازهای فرایندی و کمپرسورهای صنعتی، پلنت‌های تولید و جداسازی گازهای صنعتی در مقیاس مگاپروژه و نیز واحدهای تولید گاز هیدروژن می‌باشد و می‌شود گفت که ما در این صنعت و تقریبا در همه‌ پالایشگاه‌ها و صنایع فولادی حضور پررنگی داریم.

* در صورت امکان، از آخرین دستاوردهای هتکو برای ما بگویید؟
هتکو1

با کمال میل، یکی از پیشرفته‌ترین و مهم‌ترین تجهیزاتی که طراحی و تولید کردیم 13دستگاه کمپرسور اسکرو اویل فری برای جمع‌آوری گازهای مشعل در پروژه مارون بوده و همچنین قرارداد واحد تولید گازهای صنعتی اکسیژن، نیتروژن و آرگون به روش مادون سرد و در مقیاس مگاپروژه با پتروشیمی زاگرس که در فاز تهیه و تصویب مدارک مهندسی است. همچنین طراحی و ساخت واحدهای تولید گاز هیدروژن به روش جذبی (PSA) طی قراردادهای جداگانه با پالایشگاه تهران، پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه شیراز. شایان ذکر این‌که به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا رو در هر یک از زمینه‌‌ها وارد کشور کردیم که باعث افتخار ماست.

* مختصرا شرحی از کارنامه‌ای که در سی و پنج سال گذشته داشته‌اید، بفرمایید؟

همان‌طور که عرض کردم این شرکت انواع کمپرسورهای صنعتی را طراحی و ساخته و تحویل داده است، شاید بیشتر از پانصد دستگاه فقط در نمونه‌های با ظرفیت بالا ساخته و تحویل داده، برخی از مولدهای گاز نیتروژن و خشک‌کن‌های هوای فشرده جذبی که هتکو طراحی و ساخته و راه‌اندازی کرده، در نوع خود بزرگترین در دنیا هستند و کمتر سازنده‌ای تکنولوژی ساخت آن‌ها را دارد، در زمینه بومی‌سازی دانش طراحی و ساخت تانک‌های کرایوژنیک (مادون سرد) و مبدل‌های حرارتی گازهای صنعتی پیش قدم شدیم و گواهینامه دانش‌بنیان اخذ نمودیم. همه این‌ها و پرشمار اقدامات زیرساختی دیگر ما را به این نقطه رسانده که در حال حاضر ما بزرگترین پلنت تولید گازهای صنعتی مطرح در کشور را در پروژه زاگرس اجرا می‌کنیم.

* از طرح توسعه‌ای که در آینده مدنظر دارید، بفرمایید؟ چه برنامه‌ای برای گسترش شرکت و محصولات و خدمات خود دارید؟

بحمدالله ما در زمینه‌ی طراحی و تولید انواع کمپرسورهای گاز و کمپرسورهای هوا و پروژه های ASU و برخی تجهیزات نظیر مولدهای گاز نیتروژن و هیدروژن PSA کاملا شناخته شده‌ ایم و مبتنی بر سرمایه گذاری های قابل قبولی که در امر دانش بنیان کرده ایم در حال تحقیق و توسعه‌ایم. در یک مورد مهم و قابل اشاره قرارداد راهبردی و ارزشمندی با پژوهشکده‌ علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف داریم و در حقیقت از سال گذشته که مرکز تحقیقات کرایوژنیک کشور را تأسیس کردیم با دانشگاه شریف در حال توسعه این همکاری‌ها هستیم. در طی همین نمایشگاه قرارداد لایسنس با یک شرکت معتبر خارجی برای ساخت پلنت‌های ال ان جی و مینی ال ان جی در کشور منعقد کردیم که انشاالله به‌زودی به این حوزه نیز ورود خواهیم کرد.

* شما در مراحل تولید و زمان ارائه‌ محصول، بعد از این‌که نصب و راه‌اندازی کردید، آیا نظارت و کنترل کیفی، تست نهایی و انطباق‌دهی با استاندارد دارید؟

بدون شک همین‌طور است، قطعا بدون وجود و رعایت کامل این الزامات هیچ‌کدام از قراردادهای مهم به‌ویژه در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی منعقد نمی‌شود. ما حتی در مواردی یک بازه گارانتی سی و شش ماه هم به محصولات‌مان می‌دهیم و تولیدات ما تا ۱۵ سال خدمات پس از فروش دارد. همچنین مشتری‌های محترم هتکو می‌توانند از ارائه خدمات سوپروایزری نصب بهره‌مند شوند و همه‌ این‌ها تحت نظارت مدیریت QC و QA هتکو انجام می‌شود. فراموش نکنیم که دستگاه‌های کارفرمایی در این‌گونه موارد متبحر هستند و از نظارت دستگاه‌های بازرسی خودشان و یا بازرسی‌های معتبر شخص ثالث هم بهره می‌برند. همه این‌ها از نظر استانداردهای معتبر جهانی نظیر API و ASME و پرشمار دیگر هر کدام که طبق الزامات قرارداد باشد تحت پایش و کنترل منظم قرار می‌گیرد. البته هتکو نیز همواره درصدد پیش‌دستی در امر پرداختن به اصول کیفیت بوده و از این رو اخیرا نیز با استقرار سیستم استاندارد راهنمای مدیریت پروژه ISO 21۵۰۲; ۲۰۲۰ در سازمان موفق به دریافت گواهینامه بسیار ارزشمند آن در کنار سایر گواهینامه‌های سیستم های مدیریتی قبلی شده است.

* لطفا اگر از شرکتی یا شخصیت حقیقی یا حقوقی گله و شکایتی دارید بفرمائید؟

ببینید من می‌توانم بگویم شاید کشور الان دچار چیزی به اسم جنون سامانه‌ها شده است. برای وارد کردن یک جنس یا صادر کردن یک جنس یا خریدن و فروختن، بایستی در هزار سامانه‌ ثبت‌نام بکنیم و اطلاعات وارد بکنیم و تایید بگیریم، این خیلی مشکلات به وجود آورده و اداره امور را دچار وقفه نموده و باعث شده است که ما در تحویل بعضی از اقلام به دلیل دیرتر ترخیص شدن اقلام اصلی مورد نیاز از گمرکات تأخیر داشته باشیم.

امیدوارم که این مسئله به‌زودی توسط دولتمردان و تصمیم‌گیران پایان داده شود. مشکل دیگر مشکل ارزی است، تخصیص ارز به صورت قطره‌چکانی به تولیدکننده ها اختصاص داده می‌شود و استفاده از ارز مورد لزوم برای وارد کردن اقلامی که نیاز داریم بسیار سخت شده است. صادرکننده‌ها که وضعیت به‌مراتب سخت‌تری دارند. گرفتاری‌های بسیار عمده و بزرگی با کارفرماها وجود دارد، قراردادها به صورت ارزی با نرخ حواله‌ سنا بسته می‌شوند و معادل ریالی که به ما می‌دهند، براساس نرخ دو سال پیش هست و این باعث شده که اختلافات زیادی بین پیمانکارانی مثل هتکو با کارفرماها به‌وجود آید. اگر بخواهیم قیمت‌ها را بالا ببریم که در مناقصات برنده نمی‌شویم و اگر بخواهیم به سمت قیمت ریالی برویم، نمی‌توانیم تورم را پوشش دهیم، بنابراین هم از مجموعه‌ دولت به‌ویژه وزارت صمت، بانک مرکزی و هم گمرکات کشور و... تقاضا داریم که هرچه زودتر این سیاست‌های آزاردهنده‌ و مانع‌تراشی‌ برای تولیدکننده‌ها را اصلاح نمایند.

* در خاتمه این گفت‌وگو، اگر مایل هستید از شخص یا اشخاص خاصی تشکر و قدردانی داشته باشید، بفرمائید؟

بدون شک بایستی از یکایک همکاران خود در هتکو تشکر ویژه‌ای داشته باشم، چون بدون شک بخش بزرگی از دستاوردهای مهمی که هتکو در طول حیات خود به آن‌ها نائل شده، مدیون زحمات و تلاش‌های بی‌شائبه آن‌ها در کلیه واحدهای ستادی و میدانی در دفاتر، در کارخانه‌جات و پروژه های هتکو بوده است. همین‌طور از اصحاب رسانه به‌ویژه شخص شما که برای این گفت‌وگو و مصاحبه وقت گذاشتید، تشکر می نمایم.

عکس: خدیجه جعفری

نظر شما