شناسهٔ خبر: 66734159 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ماموریت هلدینگ ماهان

هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان (سهامی عام) یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین هلدینگ‌های گروه مالی گردشگری، با ماموریت سرمایه‌گذاری و راهبری طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزۀ صنعت و معدن می‌‌باشد. این هلدینگ با در اختیار داشتن شرکت‎های فعال در زنجیره فولاد از استخراج معدن تا تولید مقاطع فولادی امید دارد با تلاش جمعی و مدیریت حرفه‌‌ای به عنوان رکنی مؤثر در تعالی کشور عزیزمان ایفای نقش نماید.

صاحب‌خبر -

28-1 copy

اشتغال‌‌زایی مستقیم و غیر‌‌مستقیم بیش از 28 هزار نفر در شرکت‌‌ها و پروژه‌‌های این هلدینگ، ظرفیت تولید بیش از 9 میلیون تن محصولات زنجیره فولاد شامل: استخراج سالیانه بیش از  3.5 میلیون تن سنگ آهن در شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان، تولید بیش از 2.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌‌بندی در شرکت رویان فرآوران ماهان سیرجان، تولید 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی در شرکت احیا استیل فولاد بافت، تولید بیش از 450 هزار تن شمش و 850 هزار تن انواع میلگردهای ساختمانی در مجتمع فولاد صنعت بناب از جمله محصولات زنجیره فولاد این هلدینگ می‌‌باشد.

این مجموعه با تعریف طرح‌‌های توسعه‌‌ای در راستای تکمیل زنجیره فولاد، ورود به سایر زنجیره‌‌های معدن و صنایع وابسته و توسعه کسب و کارهای پشتیبان، قصد دارد گامی مهم در پیشبرد اهداف متعالی گروه مالی گردشگری بردارد. توسعه ذخایر معدنی و پروژه تولید سالانه 2.5 میلیون تن کنسانتره و 2.5 میلیون تنی گندله سازی در شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان، راه اندازی خط 400 هزار تنی کلاف و توسعه 450 هزار تنی ذوب شاهین در مجتمع فولاد صنعت بناب و احداث کارخانه تولید فروسیلیس با ظرفیت 25000 تن در سال، ایجاد اکسیژن پلنت با ظرفیت 5000 نرمال متر مکعب در ساعت و اجرای پروژه های زیرساختی  مانند احداث خط ریلی، آبرسانی و برق رسانی در شرکت گسترش فولاد شهریار از جمله طرح‌‌های این هلدینگ در راستای توسعه زنجیره ارزش خود می‌‌باشد.

همچنین این هلدینگ در راستای توسعه فعالیت‌‌های خود و ورود به زنجیره مس، پروژه‌‌های بهره برداری از معدن و احداث واحد کنسانتره سازی مس زاغدره و رضی آباد( دلفارد) کرمان را  با ظرفیت تولید 25 هزار تن مس با عیار 23 درصد و سرمایه گذاری بیش از 30 هزار میلیارد ریال تعریف نموده است.

به منظور پشتیبانی و ایجاد زیرساخت‌‌های توسعه هلدینگ، شرکت حمل و نقل پرچم بار، شرکت پارس زیگورات بافت و شرکت ستاره بام کویر در کنار شرکت‌‌های فعال در زنجیره فولاد هلدینگ ماهان با رسالت‌‌های مختلف در حال فعالیت می‌باشند.

شرکت‌‌های تابعه هلدینگ ماهان:

شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان

شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان یکی از شرکت‌‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع و معادن ماهان بوده که در حال حاضر عملیات بهره‌‌برداری، استخراج و اکتشاف محدوده‌‌های معدنی در سطح کشور را برعهده دارد. این شرکت بهره برداری و استخراج سنگ آهن در معدن شماره ۵ گل گهر را در برنامه دارد که پس از دو سال عملیات آماده سازی و باطله برداری، از سال ۱۳۹۶ وارد فاز بهره‌‌برداری شده و در حال حاضر با 800 نفر نیروی کار مستقیم توانایی برداشت سالانه ۴۰ میلیون تن باطله و تولید 3.5 میلیون تن سنگ آهن در این معدن را دارد.

حوزه اصلی فعالیت شرکت ماهان سیرجان شامل عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی فلزی و غیر فلزی، انجام خدمات مهندسی در امور معادن و صنایع معدنی، خرید و فروش مواد معدنی، مشارکت در راه‌‌اندازی و بهره‌‌برداری از معادن و سرمایه‌‌گذاری در حوزه صنعت و معدن می باشد و در حال حاضر علاوه بر بهره‌‌برداری از معدن شماره 5 گل‌‌گهر، در حال انجام عملیات اکتشاف در محدوده‌‌های معدنی مختلف در حوزه سنگ آهن و سایر کانی‌‌های فلزی و غیر‌‌فلزی است.

شرکت ماهان سیرجان وظیفه تامین خوراک پایدار زنجیره فولاد را در هلدینگ دارد. در همین راستا واحد خردایش این مجموعه با ظرفیت 5 میلیون تن در حال بهره‌‌برداری است و احداث کارخانه تولید گندله به ظرفیت سالانه 2.5 میلیون تن آغاز کرده است. همچنین احداث واحد 2.5 میلیون تنی کنسانتره نیز در برنامه‌‌های توسعه‌‌ای این شرکت قرار دارد.

شرکت احیا استیل بافت

فولاد بافت یکی از طرح های هشت گانه شرکت ملی فولاد ایران است که در راستای خود کفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک احداث شده است. این پروژه یکی از طرح‌های مهم گروه مالی‌‌گردشگری است که به‌ منظور تکمیل زنجیره فولاد و تامین پایدار محصولات مورد نیاز در زنجیره، در فاز یک به بهره برداری و در فاز توسعه در حال اجرا است. فاز نخست این طرح عظیم، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 800 هزار تن در سال است که که از سال 1397 به بهره‌‌برداری رسیده است. ارزش واحد احداثی آهن اسفنجی در فاز یک، بالغ بر 120میلیون یورو می‌‌باشد.

همچنین فاز دو توسعه شرکت احیاء استیل فولاد بافت، واحد آهن اسفنجی دو به ظرفیت 800 هزار تن در سال با صرف هزینه 130 میلیون یورو از ابتدای سال 1403 به بهره برداری رسید که با تحقق این امر مجموع اشتغال‌‌زایی مستقیم و غیر مستقیم این شرکت در منطقه محروم بافت به بیش از 5500 نفر رسیده است.

شرکت فولاد صنعت بناب

کنسرسیوم فولاد صنعت بناب با مشارکت بانک گردشگری و شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری نگین گردشگری ایرانیان، توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، تجارت بین الملل هم وطا آریا، گسترش صنایع و معادن ماهان و توسعه خدمات سرمایه گذاری پارس کیمیا در اواخر سال ۱۳۹۰ تشکیل و مجتمع فولاد بناب را با چهار شرکت در حال تولید و دو پروژه در حال اجرا از شرکت گسترش فولاد تبریز خریداری نمود.

مجموعه بناب متشکل از شرکت‌‌های فولاد شاهین بناب، فولاد صنعت بناب، فولاد صنعت سهند، فولاد صنعت شهریار و گسترش فولاد شهریار بوده است که در سال 1400 شرکت‌‌های شاهین و سهند و فولاد صنعت شهریار در فولاد صنعت بناب ادغام گردید و رسالت گسترش فولاد شهریار به مجری پروژه‌‌های فولادی و توسعه مجموعه ماهان تغییر یافت.

این مجموعه فولادی دارای دو واحد ذوب (کوره قوس الکتریکی وکوره های القائی) با ظرفیت ریخته‌‌گری 450 هزار تن انواع شمش‌های فولادی و آلیاژی در سال و 6 خط نورد گرم با ظرفیت تولید سالیانه 800 هزار تن مقاطع فولادی میلگردآجدار در سایزهای مختلف، تیرآهن، نبشی، ناودانی و مفتول آلیاژی به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در بخش خصوصی کشور است.

شرکت گسترش فولاد شهریار

شرکت گسترش فولاد شهریار از سال ۱۳۹۹ به‌عنوان مجری طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای مجتمع فولاد صنعت بناب آغاز به کار نمود. طرح‌های در حال اجرا در این شرکت شامل: احداث واحد اکسیژن پلنت با ظرفیت تولید ۵۰۰۰ نرمال مترمکعب در ساعت جهت تولید گازهای اکسیژن، نیتروژن و آرگون، احداث خط ریلی به طول 4 کیلومتر و ایستگاه بارگیری و اتصال آن به راه‌آهن سراسری، تأمین و تصفیه آب و تصفیه پساب موردنیاز طرح‌های توسعه‌ای به ظرفیت 100 لیتر بر ثانیه ، برق‌رسانی ۱۵۰ مگاواتی و احداث کارخانه تولید فروسیلیس به ظرفیت 25000 تن در سال است. ایستگاه ریلی این شرکت از اواسط سال 1401 آماده بهره‌برداری شده است و حمل مواد اولیه و محصول نهایی کارخانجات منطقه از طریق خط ریلی مزبور قابل انجام است. ورود به صنعت فروآلیاژها به عنوان مهمترین ماده کمکی صنعت فولاد با تعریف و اجرای پروژه احداث کارخانه تولید فروسیلیس در دو فاز با ظرفیت های 12500 تن در سال در شرکت گسترش فولاد شهریار آغاز شده است. احداث فاز اول این کارخانه با سرمایه‌گذاری تقریبی 5.3 میلیون یورو به علاوه 6 هزار میلیارد ریال از سال 1401 وارد فاز اجرایی شده است و در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید . در سال 1403 با بهره برداری از واحد اکسیژن پلنت، تامین اکسیژن خطوط ذوب و نورد فولاد بناب از این محل صورت خواهد گرفت.

شرکت حمل‌ونقل پرچم بار

شرکت حمل‌ونقل پرچم بار از سال 1372 فعالیت خود را آغاز نموده است. از سال 1399 با تملک سهام مدیریتی این شرکت توسط هلدینگ ماهان، پرچم بار به عنوان بازوی لجستیکی هلدینگ، همکاری خود را با هدف تجمیع و مدیریت عملیات حمل شرکت‌‌های گروه آغاز نمود. این شرکت در حال حاضر در شهرهای تهران، بافت، بناب، بم، بنادر کشور فعالیت می‌نماید.

زمینه‌های کاری اصلی شرکت، حمل و نقل  جاده‌ای، ریلی و ترکیبی انواع بارهای صنعتی و معدنی، خودرو، قطعات صنعتی، بارهای ترافیکی و ... است. شرکت پرچم بار در افق سال ۱۴۰۴، شرکتی پیشرو و برتر در حمل و نقل چند وجهی در سطح کشور خواهد بود. نوآوری، سازگاری با محیط زیست، ایمنی، حمل اقتصادی و سریع برای مشتریان از اهداف شرکت می‌باشد.

توسعه معادن و ورود به زنجیره مس

هلدینگ ماهان با اتکا به توان سخت افزاری و تجربه خود در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن در راستای اهداف توسعه‌ای خود در طی سالیان اخیر با تمرکز بر گسترش فعالیت‌‌های خود در زمینه اکتشاف محدوده‌‌های معدنی نسبت به ورود به زنجیره‌‌های مس، سرب و روی اقدامات مهمی را انجام داده است.

ورود به زنجیره مس با برنده شدن در مزایده های استخراج و بهره برداری از معادن مس زاغدره و رضی آباد(دلفارد) کرمان و آغاز احداث واحدهای کنسانتره مس در این دو معدن با مجموع ظرفیت 25 هزار تن کنسانتره 22 درصد با سرمایه‌‌گذاری بیش از 30 هزار میلیارد ریال از جمله اقدمات این هلدینگ است.

اقدامات ماهان

•  بهره‌‌برداری از معدن شماره 5 گل‌‌گهر به عنوان یکی از معادن بزرگ مقیاس طی قرارداد بلند مدت با ایمیدرو

•  مشارکت در بهره‌‌برداری از معدن شماره 2 گل‌‌گهر

•  استخراج سالانه 3.5 میلیون تن سنگ آهن و 40 میلیون تن باطله

•  کسب مستمر رتبه برتر در حوزه ایمنی در بین 50 شرکت تابعه ایمیدرو طی چهار سال اخیر

•  انجام عملیات اکتشاف در بیش از 40 محدوده با مساحت بیش از 800 کیلومتر مربع

•  انجام بیش از 30 هزار متر عملیات حفاری اکتشافی تاکنون

سابقه سرمایه‌گذار

شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان (سهامی عام) با بهره‌گیری از تجارب شرکت‌های معدنی و فولادی زیرمجموعه خود، ضمن توجه به رشد و سودآوری مطلوب باهدف ایجاد رضایت و خشنودی تمامی ذینفعان، تحقق چشم‌انداز خود و توسعه صنایع معدنی و فلزی کشور را نیز به شکلی جدی و هدفمند دنبال می‌کند. اهداف اصلی این شرکت عبارت است از:

1. سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بخش صنعت و معدن، نقش‌آفرینی مشارکت جویانه و بهره‌برداری از ابزار نوین در تأمین مالی پروژه‌ها

2.  تکمیل زنجیره صنایع فلزی شامل استخراج مواد معدنی از معادن و انجام فرایندهای فرآوری و تولید کنسانتره و شمش

3. تحقیقات و مطالعات تخصصی و ورود به حوزه معادن و فلزات رنگین و توسعه کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی

شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان به عنوان یک شرکت پیمانکارPC ، EPC و EPCF توانایی مشاوره، سرمایه‌گذاری، مشارکت، مدیریت طرح، مهندسی، تأمین و ساخت تجهیزات، اجرا، نصب و راه اندازی و همچنین ارائه خدماتی به شرح ذیل را جهت اجرای پروژه‌ها در صنایع مختلف دارا می باشد.

•  صنایع معدنی: فرآوری و تغلیظ، آگلومراسیوم (کلوخه سازی، گندله سازی).

•  صنایع فولاد: احیاء، فولاد سازی، خطوط نورد گرم و سرد، خطوط آبکاری.

•  صنایع نفت و گاز: پروژه های نمک زدایی، خطوط لوله، ایستگاه پمپ، ایستگاه فشار گاز.

•  صنایع مس: پروژه‌‌های کنستانتره و پردازش، خطوط نورد، اصلاح و نوسازی.

•  ساختمانی و راه‌سازی: اجرای کامل جاده، ساختمان و ساختمان‌های صنعتی با روش‌های نوین با     توجه  به کاربری مورد نیاز.

•  تامین تجهیزات: تامین تجهیزات پروژه‌های صنعتی

 

نظر شما