شناسهٔ خبر: 66734014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جوان‌سازی جمعیت؛ از چاله به فرصت

ساناز صیدی

پرهیز از فرزندآوری و تقلید ناشیانه از نسخه کهنه غرب مبنی بر تک فرزندی، هم‌چنان در جامعه‌ ایرانی به پیش می‌تازد و سالمندی چالش امروز جامعه ماست، هنوز بسیاری از خانواده‌ها از فرزنددار شدن خودداری کرده و یا تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزگاری جوامع غربی با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» به کشورهایی از جمله ایران، الگویی را القا کردند که فرزند کمتر زندگی بهتری را رقم خواهد زد، این الگو با هدف‌های از پیش تعیین شده، جامعه‌ها را به مرور زمان خالی از جمعیت کرد و خانواده‌ها نه تنها به داشتن دو فرزند بلکه به یک فرزند اکتفا کردند و این روند هم‌چنان ادامه دارد و شعار «فرزند کمتر» هنوز فصل الخطاب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است.

برای مقابله با تداوم روند سالمندی جمعیت، توجه به موضوع فرزندآوری بسیار حائز اهمیت است، اقدامات فرهنگی و ترویج فرزندآوری باید در جامعه به‌عنوان یک اولویت قرار گیرد و شعار «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» جایگزین شعار غربی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» شود.

در دین اسلام، خانواده‌های پرجمعیت مایه نشاط و برکت قلمداد می‌شوند و از طرفی، جمعیت یکی از عوامل قدرت امنیتی بوده و بازدارنده محسوب می‌شود، بنابراین باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

سالمندی جمعیت، یکی از چالش‌های جدی در کشورهاست که نیازمند توجه جدی به مسائل فرهنگی و اقتصادی است، روند کاهشی فرزندآوری در کشور ادامه دارد و برای مقابله با این مشکل، تغییر در نگرش‌ها و ترویج فرهنگ فرزندآوری ضروری است.

به طور کلی، ترویج فرهنگ فرزندآوری و تغییر نگرش‌ها به‌عنوان راهکارهای اصلی می‌تواند به مقابله با پیری جمعیت کمک کند، این موضوع نیازمند همکاری همه‌ اقشار جامعه، مسئولان، و نهادهای مرتبط است.

البته نباید از موضوع ازدواج جوانان در مقوله جوانی جمعیت غفلت کرد، امروز جوانان کمتر تمایل به ازدواج دارند و علت عمده آن را مشکلات اقتصادی و سختگیری مطرح می‌کنند.

تحکیم بنیان خانواده و ترویج ازدواج آسان می‌تواند به افزایش فرزندآوری کمک کند، اگر چاره‌ای برای مسئله پنجره جمعیتی نشود، قطعاً در سیاه چاله جمعیت فرو خواهیم رفت و جبران آن امکانپذیر نخواهد بود.

آمار نجات فرزندان سقط قابل توجه است

محمدحسین اعرابی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی در حوزه جوانی جمعیت تکالیفی بر عهده دارند، اظهار کرد: باید جدای از کار اداری، تمامی افراد در این حوزه دغدغه‌مند باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارگروه‌های متعددی در زمینه جوانی جمعیت تشکیل شده است، گفت: درمان ناباروری، جلوگیری از سقط جنین، فرهنگ‌سازی و آموزش از جمله اقدامات این کارگروه‌ها است.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان می‌تواند با نفوذی که در شهرها و روستاها دارد، در حوزه جوانی جمعیت اقدامات خوبی انجام دهد، اما متاسفانه برخی زیرساخت‌ها در چهارمحال و بختیاری برای فرزندآوری بانوان شاغل مهیا نیست، یکی از این زیرساخت‌ها مهدکودک است که عموماً گلایه بانوان شاغل را در پی دارد.

اعرابی با اشاره به اینکه آمار نجات فرزندان سقط قابل توجه است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در این حوزه فرهنگ‌سازی است، باید به سمت تغییر ذهنیت برویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اکنون در موقعیت پنجره جمعیتی قرار داریم، زمان برای عبور از آن محدود است و باید با اولویت به آن نگاه کنیم.

در حال حرکت به سمت سالمندی هستیم

 علی‌ضامن صالحی‌فرد- معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد با بیان اینکه کشور ایران در حال حرکت به سمت سالمندی است، اظهار کرد: دوران طلایی پنجره جمعیتی را پشت سر گذاشته‌ایم، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، دچار سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد، اکنون در شرایط نقره‌ای جمعیت قرار داریم، باید تلاش کنیم تا به سیاه چاله جمعیتی و ابربحران جمعیت دچار نشویم، برای این کار نیاز به بسیج همگانی داریم.

وی افزود: ۳۰ اردیبهشت به‌نام سالروز ملی جمعیت نامگذاری شده است، سال ۱۴۰۰ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف مصوب شد.

صالحی‌فرد با بیان اینکه رشد جمعیت در سال ۱۴۰۳ منفی شده است، یادآور شد: اگر اقدامات موثر در حوزه جوانی جمعیت صورت نگیرد، از ۱۰ نفر جمعیت استان پنج نفر سالمند، سه نفر میانسال، یک نفر جوان و یک نفر کودک خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: اگر جمعیت زیر ۱۵ سال کشور کمتر از ۴۰ درصد باشد، یعنی جمعیت در حال حرکت به سالمندی است، رشد موالید در چهارمحال و بختیاری کاهشی است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ازدواج، طلاق و فرزندآوری در برخی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری بحرانی است، یادآور شد: باید با فرهنگ‌سازی در این حوزه گام‌های موثری برداریم.

صالحی‌فرد با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج در چهارمحال و بختیاری در حال بالا رفتن است، گفت: همچنین میانگین سن فرزندآوری نیز در حال افزایش است.

پرداخت ۵۵۶ میلیار ریال هزینه درمان ناباروری از سوی بیمه سلامت

علیرضا اصغرزاده، مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اقدامات مطلوبی در راستای باروری و درمان ناباروری انجام شده است، اظهار کرد: در راستای ارتقای سطح بیمه همگانی، بسته‌هایی طراحی و اجرا شد که پوشش دهنده خدمات باروری و ناباروری هستند. 

وی افزود: به منظور عملیاتی شدن قانون جوانی جمعیت و افزایش نرخ رشد، تسهیل فرآیند دسترسی به خدمات ناباروری و پوشش خدمات باروری و ناباروری، پنج بسته خدماتی ارائه شد و طبق مصوبات شورای عالی بیمه بسیاری از هزینه‌های ناباروری تحت پوشش قرار گرفت. 

اصغرزاده با اشاره به اینکه زوجین نابارور با مراجعه به واحد میزخدمت بیمه سلامت، نشان‌دار شده و از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: هزینه زایمان طبیعی به طور کامل و ۹٠ درصد هزینه زایمان سزارین پرداخت خواهد شد. 

اصغرزاده گفت: در سال گذشته، ۱۸هزار بار مراجعه بیماران نشان‌دار را شاهد بودیم که بیمه سلامت ۹٠ میلیارد ریال هزینه پرداخت کرده است. 

مدیرکل بیمه سلامت عنوان کرد: ۲۹ هزار مورد مراجعه بارداری با پرداخت ۵۵ میلیارد ریال،  ۲۶۲۸ مورد مراجعه سزارین با پرداخت ۲۲۳ میلیارد ریال و ۲۶۶٠ مورد مراجعه زایمان طبیعی با پرداخت ۱۷۱میلیارد ریال به موسسات طرف قرارداد را شاهد بودیم. 

وی خاطرنشان کرد: مجموعاً در سال گذشته، ۵۵۶ میلیارد ریال هزینه باروری و ناباروری به موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت پرداخت شده است.

تاکنون به ۲۸ درصد از متقاضیان طرح جوانی جمعیت زمین واگذار شده است

خدایار باقری مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به واگذاری زمین به خانواده‌های دارای چهار و سه فرزند در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اظهار کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۶۳۱ در این طرح برای دریافت زمین رایگان ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد ۱۳ هزار و ۱۹۸ خانواده شهری و ۴۳۳ خانوار روستایی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: از تعداد خانوارهای ثبت‌نام کننده برای دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ۷۷۲۵ خانواده دارای فرزند سوم و ۵۴۷۳ نفر دارای فرزند چهارم هستند، سن فرزند اول خانواده باید متولد ۸۳/۱/۱ به بعد باشد.

وی با بیان اینکه ۶۳۸۲ خانوار برای دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت پرونده تشکیل داده‌اند، گفت: تاکنون به ۲۸ درصد از متقاضیان زمین واگذار و قرارداد منعقد شده است.

باقری با تاکید بر اینکه از ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری در ۲۲ شهر زمین در طرح جوانی جمعیت تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد: در یک شهر به ۱۰۰ درصد متقاضیان زمین تخصیص داده شد، لردگان با ۴۱۶۸ ثبت‌نامی بیشترین متقاضیان در این طرح را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بعد از دو سال از تحویل زمین در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به متقاضیان ماهیانه دو میلیون تومان به مدت هشت سال دریافت می‌شود، گفت: تاکنون ۳۰ هکتار زمین به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان در این طرح واگذار شده است. 

انتهای پیام

نظر شما