شناسهٔ خبر: 66733643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حیله «بایدن» حمله به رفح را آسان می‌کند/ ساخت اسکله آمریکایی در ساحل غزه و شبکه درهم‌تنیده‌ منافع راهبردی واشنگتن و تل‌آویو

حمله نظامی وحشیانه اسرائیل به غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۳۵هزار غیرنظامی، عمدتاً زنان و کودکان شده است، در کنار جلوگیری از کمک‌های بشردوستانه از زمان آغاز جنگ اکتبر سال گذشته، وضعیت غزه را به یک فاجعه انسانی بدل کرده است.

صاحب‌خبر -

نگرانی‌ها در مورد آسیب احتمالی نسل‌کشی در غزه به وجهه جهانی آمریکا با کمی تأخیر به کاخ‌سفید هم رسیده و جو بایدن که سایه حمایت از جنایات رژیم اشغالگر قدس را بر انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر پیش رو سنگین‌تر از گذشته حس می‌کند، تهدید کرده انتقال مهمات تهاجمی بزرگ به اسرائیل را محدود می‌کند! بایدن باوجود حمایت قاطع خود از حمله اسرائیل به غزه تا همین روزهای اخیر، در اقدامی عجیب در سخنرانی ۷ مارس خود، موضع غیرمعمولی اتخاذ و دستور ایجاد یک اسکله موقت در سواحل غزه در دریای مدیترانه را در قالب یک مأموریت اضطراری به ارتش صادر کرد و مدعی شد قرار است این اسکله، ورود کشتی‌های بزرگ بارگیری شده با غذا، آب، دارو و سرپناه‌های موقت را آسان کند. 

این ابتکار غیرمعمول بایدن، آن هم در بازه زمانی که روزانه صدها تن تسلیحات آمریکایی به اسرائیل منتقل می‌شد، ابهامات بسیاری را در مورد ایجاد یک اسکله موقت در غزه -تحت پوشش نگرانی‌های بشردوستانه - برانگیخته است.

اگر دغدغه واشنگتن واقعاً نگرانی از رسیدن کمک‌های فوری به غزه بود، می‌توانست این کار را از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی غزه با سرزمین‌های اشغالی و مصر یعنی جایی که صدها کامیون کمک‌رسانی ماه‌ها در صف تحویل غذا و داروی اورژانسی ایستاده‌اند، انجام دهد؛ پس آیا «کمک‌های بشردوستانه» فقط یک نیرنگ برای اشغال غیرقانونی سواحل غزه است؟ 

بازرسی محموله‌ها از بیسکویت بگیر تا مرغ و اسباب‌بازی
طبق روایت واشنگتن، این کریدور دریایی برای آسان کردن ارسال کمک‌های بشردوستانه از قبرس به غزه از طریق این اسکله جدید در نظر گرفته شده است؛ این کریدور قصد دارد در ابتدا با بارگیری ۹۰کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه آغاز به کار کند و در ادامه به ۱۵۰کامیون برسد. این در حالی است که این حجم حتی اگر عملیاتی شود، هنوز با صدها کامیون مورد نیاز روزانه برای مردم غزه فاصله بسیاری دارد.

در عین حال، موانع و نگرانی‌های متعدد دیگری هم در زمینه این کریدور دریایی وجود دارد. این عملیات شامل بازرسی‌های اسرائیل در قبرس خواهد بود که نه تنها مانع پردازش کمک‌ها از سوی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری خواهد شد که می‌تواند موجب تأخیر بیشتری در ارسال این کمک‌ها شود؛ آن هم در شرایطی که حساسیت تل‌آویو 

در خصوص بازرسی و امنیت، به‌ویژه در مورد اقلامی که به عنوان کالاهای «دو منظوره» (قابل استفاده برای اهداف غیرنظامی و نظامی) می‌خوانند بیش از گذشته است؛ کالاهایی که در گذشته، بنا به صلاحدید اشغالگران شامل بیسکویت، مرغ و اسباب‌بازی بوده و امروزه تجهیزات زایمان، کیت‌ها، کیسه‌خواب‌ها و خرما را هم شامل شده است!

امروز غزه در شرایط محاصره کامل قرار دارد و بر اساس قوانین عملیات دریایی، در صورت اعمال محاصره، هیچ کشتی‌ای نباید بتواند وارد منطقه شود اکنون اما، از آنجایی که ایالات متحده یک کریدور بشردوستانه را در غزه ایجاد کرده، این امر عملاً فرضیه محاصره همه‌جانبه غزه را باطل و به تل‌آویو کمک می‌کند این‌طور وانمود کند که چنین محاصره‌ای وجود ندارد. 

اهداف ژئوپلتیک پشت پرده
منتقدان استدلال می‌کنند کریدور ادعایی بایدن می‌تواند به عنوان پرده‌ای برای مانورهای سیاسی عمل کند و تهدیدی بزرگ نه تنها برای غزه، بلکه برای مصر نیز به شمار ‌رود، چرا که می‌تواند «مزیت راهبردی مصر را درزمینه پرونده فلسطین» از بین ببرد.

علاوه بر این، موقعیت اسکله ممکن است به‌طور راهبردی از میادین گازی نزدیک غزه محافظت کند و با منافع اسرائیل و ایالات متحده در سرقت منابع انرژی فلسطینی‌ها همسو شود. قرار گرفتن نقاط ورودی کمک‌رسانی در مناطق تحت کنترل ارتش اسرائیل و بسیار دورتر از بخش‌های شمالی غزه که قحطی شدیدتر است، نشان‌دهنده همسویی راهبردی آمریکا با اهداف نظامی اسرائیل برای ماندن فیزیکی در غزه باوجود مذاکرات آتش‌بسی است که خواستار خروج کامل آن‌ها از نوار غزه می‌شود.در اصل، در حالی که کریدور دریایی واقعاً می‌تواند بخش کوچکی از نیازهای فوری بشردوستانه غزه را پاسخ دهد، پیامدهای گسترده‌تر آن نشان‌دهنده شبکه درهم‌تنیده‌ای از منافع راهبردی واشنگتن و تل‌آویو است. برای درک بهتر محاسبات ژئوپلتیک واشنگتن، بررسی اظهارات بایدن در کنگره در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ که درخواست کمک برای امنیت اسرائیل کرده بود، ارزشمند خواهد بود. جایی که او اعلام می‌کند کمک به اسرائیل یک سرمایه‌گذاری محتاطانه و به نفع امنیت آمریکا و برای نسل‌های آینده خواهد بود.

موقعیت ژئوپلتیک فلسطین که در حدفاصل آسیا و آفریقا و در مرز اقیانوس هند و دریای مدیترانه قرار داشته و به‌ویژه نزدیکی آن به کانال سوئز، همیشه محل اختلاف قدرت‌های بزرگ شناخته شده در طول تاریخ بوده است. امروز، آمریکا با از دست دادن احتمالی دسترسی به گذرگاه باب‌المندب به دلیل عملیات دریایی یمن در دریای سرخ و اطراف آن که اکنون به سمت دریای مدیترانه در حال گسترش است، مواجه است. چنین ضرری احتمالاً توازن قوا را در منطقه راهبردی دریای سرخ و بیشتر در سراسر غرب آسیا تغییر خواهد داد. در این شرایط آشکار است همان‌طور که بایدن اشاره کرد، کنترل کانال سوئز از طریق تل‌آویو یک مزیت قابل توجه برای واشنگتن است. تسلط اسرائیل بر نوار غزه و کنترل آمریکا بر آب‌های ساحلی غزه تحت پوشش کمک‌های بشردوستانه می‌تواند کنترل ایالات متحده بر خروجی کانال سوئز و همچنین مسیرهای ایران و روسیه به شرق مدیترانه از طریق لبنان و سوریه را آسان کند.

نظر شما