شناسهٔ خبر: 66733542 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بارش‌های روز گذشته نشان داد کدام مناطق شهر مشهد در برابر بارش‌های سیل‌آسا آسیب‌پذیرند

نقطه بحرانی در مسیر سیلاب

حوالی ساعت 15:20 عصر روز شنبه بار دیگر آسمان مشهد تیره و تار شد و سایه ابرهای سیاه باران‌زا که پیش از این هشدارهای زیادی در مورد آن‌ها داده شده بود، بر سر شهر سایه انداخت.

صاحب‌خبر -

سیاهی آسمان، صدای غرش ابرها و رعد و برق‌های گاه و بی‌گاه  خبر از بارشی غیرمعمول می‌داد و در ذهن، بارش سیل‌آسای روز چهارشنبه را تداعی می‌کرد.
هنوز عقربه‌های ساعت به 16 نرسیده بود که ابتدا باران شدید و پس از آن دانه‌های تگرگ درشت، نقاط مختلف مشهد را در برگرفت و گزارش‌های میدانی و پیام‌های مردمی ارسال شده به تحریریه قدس، خبر از آبگرفتگی در نقاط مختلف مشهد می‌داد و کم‌کم هشدارها جدی‌تر شد.

برخورد دو سامانه بارشی در آسمان مشهد
سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ساعاتی پیش از بارندگی هشدار داده بود «سامانه بارشی قدرتمندی از عصر امروز در شمال استان و در بخشی از مناطق غربی فعالیت خواهد داشت و با توجه به هشدار نارنجی صادر شده، همه دستگاه‌های متولی بحران در آماده‌باش کامل قرار دارند و بر اساس پیش‌بینی‌ها فعالیت این سامانه در شهرستان‌های شمالی به ویژه سرخس و مشهد بیشتر خواهد بود».
 سید رضا عباسی نیشابوری در توصیه‌ای خطاب به مردم بیان کرده بود «مردم در این شهرها به خصوص مشهد، از هرگونه تردد غیرضروری شهری و جاده‌ای خودداری کنند یا ترددهای خود را به حداقل برسانند. در حقیقت امروز دو جبهه بارشی همزمان در شمال خراسان رضوی از جمله مشهد به هم می‌رسند و همین موضوع موجب تقویت سامانه‌ها و بارش‌ها در این مناطق می‌شود. پیش‌بینی بارش‌ها در عصر شنبه حدود ۳۰ میلیمتر است؛ اما نکته مهم زمان محدود و نحوه این بارش است که اگر مثلاً در ۳۰ دقیقه این میزان بارش روی دهد، خسارت‌زا خواهد بود».

محدودیت تردد در نقاط مختلف شهر
با آغاز بارندگی‌ها و دریافت گزارش‌های متعدد آبگرفتگی، بازدیدهای میدانی خبرنگار قدس خراسان، از بسته شدن برخی پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در سطح شهر مشهد خبر می‌داد. در همین راستا فرماندار مشهد در  گفت‌وگو با خبرنگار ما از تدبیر مسئولان برای جلوگیری از بحران خبر داد و گفت: در منطقه وکیل‌آباد محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم. مردم این تصور را نداشته باشند که بارندگی کم شده و در شهر تردد کنند؛ چرا که به دلیل شدت بارندگی در بالادست، سیل با تأخیر به مشهد می‌رسد.
محسن داوری با اشاره به بسته شدن میدان امام علی(ع) مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه بارندگی در طرقبه شاندیز زیاد شده و احتمال سیل در آنجا بالاست، مردم در بولوار نمایشگاه، پارک چهل‌بازه و مسیر چهل‌بازه به سمت خیابان امام هادی(ع) تردد نکنند.

 آبگرفتگی شدید در منطقه ویرانی
به دنبال هشدار فرماندار مشهد درباره تردد به سمت طرقبه شاندیز و ایجاد آبگرفتگی شدید در این منطقه، این موضوع را از فرماندار طرقبه شاندیز پیگیری کردیم.حمیدرضا رحیمیان گفت: در حال مدیریت اوضاع هستیم. خواهش می‌کنم مردم به سمت طرقبه شاندیز تردد نکنند. ممکن است در بارندگی بعدی امشب وضعیت بحرانی شود.
وی ادامه داد: در ویرانی آبگرفتگی شدید داریم که در حال کنترل وضعیت برای گرفتار نشدن افراد در سیل هستیم و خواهش می‌کنم مردم همکاری کنند و در منازل بمانند تا بحران برطرف شود.

سیل رکورد تماس‌های دوران کرونا با اورژانس را شکست
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شکسته شدن رکورد تماس‌ها با اورژانس خبر داد و گفت: میزان‌ تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد همزمان با وقوع سیل از مرز 4هزار تماس فراتر رفت.
محمد پهلوان کاشی تشریح کرد: به‌ طور معمول روزانه 3هزار تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار می‌شود و تعداد تماس‌های مربوط به سیل رکورد تماس‌های روزانه مردمی با اورژانس در دوران کرونا را هم شکست.

راه ارتباطی با شوریجه همچنان قطع است
سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره وضعیت شهرهای استان پس از بارندگی عصر دیروز اظهار کرد: در سطح استان مشکل خاصی نداشتیم. بارش‌ها به غیر از شهرستان تایباد و بخش کشاورزی در دیگر شهرها خسارتی وارد نکرده است.
رضا عباسی نیشابوری از انسداد پنج محور روستایی در شهرستان تایباد خبر داد و گفت: در برخی شهرها آب‌افتادگی در داخل شهر داشتیم؛ اما انسداد فقط در تایباد است و در صورتی که شرایط جوی اجازه دهد، تیپ‌های راهداری در یکی دو روز آینده مشکل انسداد این مسیرها را برطرف می‌کنند.
وی درباره وضعیت سرخس نیز تشریح کرد: در سطح شهرستان مشکل خاصی نداریم؛ اما در مورد روستای شوریجه که راه ارتباطی آن در چند روز اخیر قطع شده بود، دیروز صبح از طریق بالگرد کمک‌هایی را برای مردمش ارسال کردیم.
عباسی نیشابوری به ارسال کمک‌های دارویی، پزشکی و اقلام غذایی اشاره کرد و افزود: چند خانم باردار در این منطقه بودند که صبح امروز طی چند مرحله پرواز بالگرد، کمک‌رسانی به آن‌ها انجام شد.
سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی درباره مشهد اظهار کرد: در مشهد آب‌افتادگی معابر را داشتیم و بیشترین مشکل از میدان فلسطین، میدان جانباز، قاسم‌آباد و پل انقلاب گزارش شده و فقط در میدان انقلاب به دلیل حجم زیاد آب، تخلیه با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و هنوز بازگشایی نشده است.
وی همچنین درباره وضعیت طرقبه شاندیز با تأکید بر اینکه اوضاع کنترل شده است، تصریح کرد: یک مورد در ویرانی داشتیم که آب پشت دیوار جمع شده بود و دیوار تخریب شد تا آب هدایت شود.

بارش 25 میلیمتری باران در هدایت
رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی مشهد نیز درباره آمار بارش‌های عصر دیروز در مشهد به خبرنگار ما گفت: بیشترین بارش در شهر مشهد مربوط به منطقه هدایت با میزان بارش ۲۵میلیمتر و کمترین آن مربوط به ایستگاه فرودگاه با میزان بارش ۱۱میلیمتر بود.
یحیی قائنی‌پور در خصوص میزان بارش‌ها در بقیه نقاط مشهد تصریح کرد:شهرک امام علی(ع)  23/5 میلیمتر، پنجتن 19میلیمتر، فرامرز عباسی  22/5 میلیمتر، قاسم‌آباد 24میلیمتر، آب و برق 22میلیمتر و دانشگاه بینالود 13/4 میلیمتر بارش داشته است.
هرچند آمار گواه این است که در منطقه پل انقلاب مشهد باران بیشترین حجم را نداشته اما باز هم بحرانی‌ترین وضعیت در این منطقه ایجاد شد که البته با تدبیر به موقع مسئولان این بار جان عزیزی از دست نرفت و فقط مسیر تردد مردم دچار اختلال شد که نوید بازگشایی آن تا صبح امروز به مردم داده 
شده است.
همچنین روز گذشته معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد طی بازدیدی، تمامی مسیر سیلابی مشهد از میدان انقلاب تا سیدی را مورد بررسی قرار داد.
سیدهادی شریعت‌یار ضمن گفت‌وگو با مردم در مناطق سیل‌زده، اقدام‌های شهری انجام شده، عملکرد مسئولان و زیرساخت‌های شهری دخیل در وقوع سیل را مورد بررسی قرار داد.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

نظر شما