شناسهٔ خبر: 66731909 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گام‌های راهبردی روسیه و چین برای مقابله با انحصارگرایی آمریکا

اکرم احقاقی

کارشناس مسائل روسیه، با اشاره به سفر اخیر «ولادیمیر پوتین» به چین و دیدار او با رئیس‌جمهور این کشور شرق آسیا تصریح کرد: این سفر به‌رغم فشارهای غرب در حوزه امنیتی و اقتصادی، سفر موفقیت‌آمیزی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر رسمی خود به چین در روز پنجشنبه با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور در پکن دیدار کرد، این اولین سفر خارجی پوتین از زمان ادای سوگند او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در اوایل ماه جاری است.

پوتین در جریان سفر اخیرش به چین که دومین سفر او به این کشور در کمتر از یک سال اخیر بود در دیدارش با شی بار دیگر بر شراکت «نامحدود» دو کشور تاکید کرد؛ ‌ شراکتی که چند هفته قبل از آغاز «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در اوکراین از آن یاد کرده بود.

رئیس جمهور چین بعد از یک روز مذاکرات در شهر پکن و در حالی که با همتای روسی خود به گرمی دست می‌داد او را با لبخند در آغوش کشید که تصاویر آن از کانال تلویزیون دولتی چین انتشار یافت.

«جان کربی» هماهنگ کننده راهبردی شورای امنیت ملی دولت آمریکا در واکنش به این در آغوش کشیدن همدیگر توسط شی و پوتین این رخداد را کم اهمیت دانست و ادعا کرد: «برای خود آنها این خوب است. این دو کشور به وضوح در سراسر جهان با ضدیت علیه منافع امنیت ملی ما عمل می‌کنند. جای تعجب نیست که این دو رهبر به توسعه روابط در حال رشدشان ادامه دهند.»

این مقام رده بالای کاخ سفید همچنین مدعی شد: «اما آن‌ها ۲ رهبری هستند که سابقه زیادی در همکاری با همدیگر ندارند و مقام‌های هر ۲ دولت لزوما به همدیگر اعتماد کامل ندارند.»

پیش از این واشنگتن و غرب در ماه‌های گذشته چند بار ادعا کرده بودند که حزب حاکم کمونیست چین از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه  نیز پس از دیدار با رئیس‌جمهور چین تاکید کرد که «امروز در فضایی گرم، دوستانه و سازنده، با رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ در مورد وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌های ۲ جانبه گفت‌وگو کردیم.»

پوتین گفت: در پکن احساس می‌کنم که در خانه هستم.

همچنین دستیار رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار داده‌اند.

گام‌های راهبردی روسیه و چین برای مقابله با انحصارگرایی آمریکا دیدار پوتین و شی

«روح الله مدبر» در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با سفر پوتین به چین و اهمیت این سفر با توجه به اینکه اولین سفر رئیس‌جمهور روسیه در آغاز دوران جدید ریاست جمهوری‌اش بر این کشور بوده است، گفت: این سفر به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و روسیه انجام شد.

 او همچنین با بیان اینکه در مارس سال گذشته رئیس‌جمهور چین به روسیه سفر کرده بود، گفت: سفر آقای پوتین به پکن از چند بعد حائز اهمیت است که آن را می‌توان در ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی مورد بررسی قرار داد.

مدبر با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس آنچه که مقامات ۲ کشور چین و روسیه اعلام کرده‌اند، حجم روابط تجاری بین این دو کشور ۲۴۰ میلیارد دلار است، اظهار کرد: این در حالی است که ۲ کشور سقف ۲۰۰ میلیارد را در نظر گرفته بودند ولی اکنون این روابط به ۴۰ میلیارد بالاتر از افق در نظر گرفته شده، رسیده است.

 او  با بیان اینکه در جریان این سفر مقامات ۲ کشور چین و روسیه بر اجرای هشتاد پروژه که دارای ارزش ۲۰۰ میلیارد دلاری است به توافق رسیدند، تصریح کرد: بر اساس آنچه که آقای پوتین در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس‌جمهور چین اعلام کرد ۹۰ درصد از تبادلات مالی و تجاری بین چین و روسیه با ارز ملی ۲ کشور یعنی روبل و یوآن انجام می‌شود.

مدبر با بیان اینکه در دوره‌ای روسیه صرفا وارد کننده از چین بود ولی اکنون فقط ۴۰ میلیارد دلار مواد غذایی و خوراکی به چین صادر می‌کند، اظهار کرد: این در حالی است که در زمانی روسیه صرفا وارد کننده مواد غذایی بود ولی اکنون به صادر کننده مواد غذایی تبدیل شده است.

گام‌های راهبردی روسیه و چین برای مقابله با انحصارگرایی آمریکا سفر پوتین به چین

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه در جریان این سفر ۲ کشور تاکید کردند که همکاری‌های خود را در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان شانگهای، بریکس و ... تقویت کنند، خاطرنشان کرد: در این سفر، نمایندگان ۲ بانک مهم روسیه نیز حضور داشتند و در جلساتی که با همتایان چینی خود داشتند تلاش کردند که مشکلات احتمالی مربوط به تبادلات تجاری  بین ۲ کشور را رفع کنند.

او همچنین گفت: پوتین بعد از سفر به پکن به منطقه هاربین که با برخی از مناطق روسیه هم مرز است سفر کرد و در این سفر از نمایشگاه اقتصادی چین و روسیه، بازدید کرد.

 این کارشناس مسائل روسیه  با بیان اینکه منظقه هاربین از نظر اقتصادی برای روس‌ها بسیار مهم است و آن‌ها در تلاش هستند که آنجا را به یک قطب اقتصادی برای خودشان تبدیل کنند، گفت: مردم منطقه هاربین چینی و روس تبار هستند.

مدبر همچنین اظهار کرد: در جریان این سفر مقامات ۲ کشور به توافق رسیدند که در سال جاری و سال آینده میلادی برنامه‌های فرهنگی گسترده‌ای در ۲  کشور اجرا کنند، چرا که آن‌ها معتقدند انجام فعالیت‌های مشترک فرهنگی درهم‌تنیدگی اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد.

 او با تاکید بر اینکه این ۲ کشور در این حوزه دارای برنامه راهبردی هستند، گفت: یکی از اهداف مهم این ۲ کشور در ارتباط با همکاری‌های فرهنگی مقابله با تبلیغات ضد چینی و ضد روسی است که از سوی برخی از رسانه‌ها و کشورهای غربی دنبال می‌شود.

گام‌های راهبردی روسیه و چین برای مقابله با انحصارگرایی آمریکا نشست مشترک هیات‌های روسیه و چین

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه در جریان این سفر روسای جمهور چین و روسیه بر اهمیت پایان بحران فلسطین نیز تاکید کردند، خاطرنشان کرد: در این سفر وزیر جدید دفاع روسیه نیز پوتین را همراهی می‌کرد و بین مقامات امنیتی دو کشور نیز جلساتی برگزار شد و آن‌ها در حوزه امنیتی و نظامی نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای گسترده‌ای داشتند.

مدبر با بیان اینکه روسیه موضوع گسترش پیمان امنیت جمعی را به صورت جدی دنبال می‌کند و در این ارتباط به دنبال این است که در همین چهارچوب با چین نیز همکاری‌های امنیتی خود را گسترش دهد، گفت: مقامات چین و روسیه در این سفر بر موضوع توازن قوا در عرصه بین‌المللی، اتحاد ائتلاف‌ها و شرکای جدید و نه به هژمونی انحصارگرایی تاکید کردند.

 او با بیان اینکه از مدت‌ها قبل از انجام این سفر طرف آمریکایی به شدت تلاش کرد که این سفر در محور اقتصادی و امنیتی به دستاوردی نرسد، گفت: به‌رغم این فشارها این سفر در ۲ بعد مورد اشاره موفقیت‌آمیز بود و نشان داد که نگاه چین به روسیه واقع گرایانه است؛ چین همزمان که منافع خود را در تعامل با آمریکا و اروپا دنبال می‌کند به دنبال گسترش روابط با روسیه نیز هست و در واقع چینی‌ها به این درک رسیده‌اند که اگر آمریکا روسیه را دچار بحران کند در مرحله بعد به سراغ چین خواهد رفت.

انتهای پیام

نظر شما