شناسهٔ خبر: 66731251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

والدینی بخوانند که قرار است بچه‌هایشان در امتحان‌های نهایی شرکت کنند

روش پخت معجون آرامش، مناسب برای شب‌های امتحانی!

وقتی بوی امتحانات پایان سال تحصیلی مدارس در هوای شهرها می‌پیچد، گروهی از دانش‌آموزان را حیران، دسته‌ای را نگران و عده‌ای را هم سرگردان می‌کند و این ماجرا، مثل بروز حساسیت‌های فصلی، اجتناب‌ناپذیر است!

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: امروز و در این لحظه‌های حساس و سرنوشت‌ساز، باید از شما والدین عزیز درخواست کنم لطفا این چند سطر باقیمانده را بخوانید. قرار است در اینجا روش درست‌کردن معجونی را با هم مرور کنیم که اگر در این شب‌های امتحانی، خودمان و فرزندان مان از آن بنوشیم، نتیجه‌اش کمی آرامش و افزایش بازدهی تلاش بچه‌ها در شب‌های بی‌مزه امتحانی خواهد بود.

بیش‌تر بخوانید:

کاش اینها را قبل از رفتن فرزندم به کلاس اول، می‌دانستم!

بچه‌ها را درک کنیم

امسال، نمره آزمون نهایی بچه‌های کلاس دوازدهم، یازدهم و دهم، به‌طور مستقیم در کنکور و سرنوشت آینده آنها اثر دارد. امتحان نهایی کلاس نهم هم برای تعیین رشته تحصیلی و ورود به یک مدرسه خوب در مقطع بالاتر، ذهن بچه‌ها را به‌خود مشغول کرده است. ششمی‌ها هم که باید با آزمون‌های کشوری و یا استانی دست و پنجه نرم کنند. تا همین‌جای کار یعنی به‌طور خواسته یا ناخواسته، آموزش و پرورش ما علاوه بر اینکه نتوانسته نگرانی غول کنکور را از بین ببرد، بلکه آن را به دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر هم سرایت داده است. پس اگر رفتار بچه‌ها کمی غیرعادی است و نگرانی‌شان ‌غیرمعمول، لطفا درکشان کنید و به آنها حق بدهید.

محیط آرام

در طول روزها و شب‌های امتحان، بچه‌ها خانه‌نشین هستند و شاید بزرگ‌ترین هدیه ما به‌عنوان والدین به آن‌ها، نه کمک به درس فارسی و علوم و ریاضی، بلکه بخشیدن آرامش به آنهاست. تا جایی که می‌توانیم اتفاق‌های تنش‌زا را از فضای خانه کاهش دهیم. حتی بگومگوهای معمول خانوادگی به‌شکل ناخواسته، اضطراب بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

ساکن‌بودن

بچه‌ها در شب‌های امتحانی، باید محل ثابت و مشخصی برای مطالعه داشته باشند. گاهی همان مکان ثابت، آنها را شرطی می‌کند تا کمتر حواسشان پرت شود. اگر در شب امتحان، خانه مادربزرگ و عمه و خاله برویم و از فرزندمان انتظار داشته باشیم او هم در اتاقی حتی ساکت و خلوت در خانه آنها برای امتحان درس بخواند، انتظارمان بیهوده است. پس مهمانی‌رفتن و مهمانی‌دادن در شب‌های امتحان، ممنوع!

دخالت ممنوع

سرزدن‌های اتفاقی به محل مطالعه و تذکرهای بیش از حد، روحیه بچه‌ها را بیشتر تخریب می‌کند. پیشنهاد ما این است همین امروز، با فرزندمان جلسه کوتاهی بگذاریم و از او بخواهیم ریز برنامه مطالعاتی شب‌های امتحانی‌اش را در اختیار ما هم قرار دهد. حالا اگر طبق برنامه خودش، گاهی به او سر بزنیم، او از ما تشکر هم خواهد کرد.

عادت‌های غذایی منظم

فرض کنید در این ۳ هفته، فرزند شما در هتلی ۵ ستاره و مجلل اقامت دارد. باور کنید این تصور، او را به موجودی پرتوقع تبدیل نمی‌کند. آماده‌کردن صبحانه و ناهار و شام در ساعتی معین، میان‌وعده‌های مغذی، پذیرایی با میوه و... این حس خوب، آرامش او را بیشتر خواهد کرد و به شما قول می‌دهم در روزهای بعد از امتحان، فرزند قدردان شما، این لحظه‌ها را جبران خواهد نمود.

فضای مجازی

فضای مجازی، دزد حرفه‌ای زمان و آرامش بچه‌ها در روزهای امتحان است. پیشنهاد ما همچنان برگزاری جلسه با فرزندتان و انتخاب یکی از این ۳ قانون طلایی است:

  • قانون اول: اگر فرزند شما می‌تواند به‌خاطر رسیدن به موفقیت بیشتر، قید فضای مجازی را بزند و متهم ردیف اول، یعنی همان تلفن همراه را تحویل شما دهد که عالی است.
  • قانون دوم: اما اگر قطع ارتباط با فضای مجازی برایش خیلی سخت است، از او بخواهید متهم ردیف اول را در اتاق حال یا پذیرایی و در جایی مشخص قرار دهد و هر وقت که خواست با نظارت شما و در حضور شما، سری به فضای مجازی بزند؛ آن هم به شکل محدود و برنامه‌ریزی شده.
  • قانون سوم: شرمنده! راه دیگری وجود ندارد.

نیم‌ساعت زودتر

به‌خصوص برای دانش‌آموزانی که در آزمون‌های نهایی شرکت می‌کنند و باید در حوزه‌هایی غیر از مدرسه خودشان حاضر شوند، سر وقت رسیدن، موضوع بسیار مهمی است. شرایطی را فراهم کنیم تا فرزندانمان لااقل نیم‌ساعت زودتر از موعد مقرر، در حوزه امتحانی حاضر شوند تا بتوانند با شرایط جدید خودشان را وفق دهند.

نظر شما