شناسهٔ خبر: 66731111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

تحلیلی بر دستاوردهای امیدآفرین هوا و فضای سپاه پاسداران؛

اراده خودمان را برای رسیدن به نقطه بازدارندگی نشان دادیم

سردار بلالی عنوان کرد: اراده خودمان را برای رسیدن به نقطه بازدارندگی نشان دادیم و به آن رسیده‌ایم.

صاحب‌خبر -

قزوین_ به گزارش بسیج، دستیابی به دانش فناوری فضایی یکی از دستاوردهای کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که حتی با وجود فاصله زیاد با صنعت بیش از نیم قرن فضایی جهان، ایران موفق شده است در میان ۱۰ کشور، صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره، جای گیرد.

باتوجه به اهمیت ویژه فناوری فضایی و لزوم کاربردی شدن این فناوری برای سهولت زندگی مردم، اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به این بخش داشته است؛ برای مثال در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، موضوع افزایش ضریب نفوذ فناوری فضایی به عنوان یکی از راهبردهای صنعتی در فناوری های پیشرفته آمده و بر توسعه فناوری فضایی با طراحی و ساخت، آزمون، پرتاب و بهره برداری از سامانه های فضایی و حفظ و بهره برداری حداکثر از نقاط مداری، تاکید شده است.

با نگاهی به سه دهه اخیر و تقویم افتخار آفرین صنعت ماهواره ای کشور، سیر تحول فناوری فضایی به دست پرتوان فرزندان این آب و خاک در سپاه پاسداران بیش از پیش نمایان می شود.

سردار علی بلالی مشاور عالی فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران بیان کرد: ما در ۸ سال دفاع مقدس تهدیدات را تبدیل به فرصت کردیم و اجازه ندادیم وجبی از خاک ما تحویل دشمن داده شود و همه این‌ها با مقاومت و نهراسیدن از شکست و امید به پیشرفت به دست آمد.

سردار بلالی اظهار کرد: ما تربیت یافته امام خمینی(ره) هستیم که عبارت «ما می‌توانیم» را به ما آموخت. 

 وی اظهار کرد: در زمان جنگ با عنایت خدا اولین سلاح شکاری را با استفاده از فناوری‌ها بومی تولید کردیم و با استفاده از فناوری‌ها سلاح‌هایی را که ساختیم تبدیل به موشک‌هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر نمودیم و اینها با باور توانمندی های خود به وجود آمد.

 سردار بلایی بیان کرد: امروز موشک‌های ما نقطه زن است و ما با امید به خدا و استفاده از دانش بومی و توان جوانان این خاک و بوم در این حوزه از نمونه‌های موجود در دنیا استفاده و ایده‌های خود را به کار بردیم.

وی تصریح کرد: ما اکنون موشک‌های خلیج فارس را تولید کردیم که هدف‌های متحرک را هدف قرار می‌دهد و با سلاح خودمان آمریکا را از خلیج فارس بیرون راندیم و امروز این نگاه و حرکت به سمت بومی‌سازی را در رده‌های نظامی به کار بسته‌ایم و امروز با دانش بومی‌سازی به پهپادهایی رسیدیم که ۳۰۰۰ کیلومتر برد دارند.

 وی ابراز کرد: یک مجموعه بسیار غنی از تجهیزات پهپادی در نیروهای مسلح وجود دارد و تهدیدها را تبدیل به فرصت نمودیم و در حوزه پهپادی سامانه سوم خرداد را ساختیم و در حوزه فضایی ماهواره‌ای داریم که هر یک الی یک و نیم ساعت به ما تصویر ارائه می دهد که از آن در فعالیت‌های نظامی و غیر نظامی، بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله استفاده می شود.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران یادآور شد: بزودی به قله‌های فناوری‌های فضایی هم خواهیم رسید که این امر با تلاش جوانان‌ این مرز و بوم به نتیجه نهایی می‌رسد که تا آن روز فاصله ای نمانده است همچنان که اراده خودمان را برای رسیدن به نقطه بازدارندگی نشان دادیم و به آن رسیده‌ایم.

به گزارش بسیج، آنچه آشکار است تلاش محققان و پژوهشگران صنعت هوا - فضا در بومی سازی فنآوری های فضایی کشور است. دستاوردهای ماهواره ای در کنار پیشرفت های صلح آمیز هسته ای، موشکی و توسعه صنایع مختلف مخابراتی، خودروسازی، فولادسازی، نفت وگاز و پتروشیمی و دیگر نوآوری ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی، به باشگاه کشورهای توسعه یافته جهان وارد شده است. 

در این میان سپاه پاسداران با استفاده از ظرفیت و توانمندی های جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، بارقه های امید را بیش از پیش در جامعه ایجاد کرده است. 

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

نظر شما