شناسهٔ خبر: 66730362 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

خانۀ محیط زیست شهدای شهر بن در چهارمحال‌وبختیاری به‌عنوان خانه محیط‌زیست برتر کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری عنوان کرد: خانۀ محیط‌زیست شهدای شهرستان بن، به عنوان خانه‌محیط‌زیست برتر کشوری انتخاب و معرفی شد.

صاحب‌خبر -


به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان ؛ سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر و تأکید بر اینکه مشارکت در حفاظت محیط‌زیست مطرح است، تصریح کرد: خانه‌های محیط‌زیست محل و محفلی برای جلب مشارکت افراد علاقمند و دلسوز محیط زیست و برای حفاظت بیشتر از تنوع زیستی است.

وی بیان داشت: برای کاهش مشکلات و تسهیل در امور تحت مدیریت و حفاظت تنوع زیستی پیشگیری از آلودگی آب، خاک و هوا و مقابله با آلایندگی‌ها خانه‌های محیط‌زیست شکل گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان عنوان کرد: آموزش همگانی، استفاده از ظرفیت اثربخش و میدانی گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار اجتماعی، نهادینه‌سازی رفتار شهروندی و جلب مشارکت آنها، ایجاد و توسعه مهارت‌ برای حفظ محیط‌زیست از اهداف و کارکردهای خانه‌های محیط‌زیست است.

در ادامه بهمن رئیسی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بن تشریح کرد: ولین خانه محیط زیست در بهمن ۱۴۰۱ در شهرستان بن افتتاح شده است.
 وی تصریح کرد: طبق امتیاز بندی خانه محیط زیست، شهرستان بن در این استان به عنوان خانه محیط زیست برتر شناخته شده است که در جشنواره استان لرستان مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

رئیسی با اذعان بر اینکه فعالیت‌هایی زیادی در خانه‌های محیط زیست انجام شده بیان داشت: خانه‌های محیط زیست مرکزی است برای مردم که فعالیت‌هایی زیست محیطی را زیر نظر اداره محیط زیست انجام دهند.

وی بیان داشت: در خانه‌های محیط زیست بیشتر بحث‌های فرهنگی و آموزشی صورت می‌گیرد.

رئیسی به برگزاری نمایشگاه عکس حیات وحش در شهرستان بن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده شیدا یکی از مناطق با ارزش از نظر حیات وحش تنوع زیستی در استان و حتی کشور است و به خاطر آشنایی مردم با گونه‌های حیات وحش ما یک نمایشگاه عکس در خانه محیط زیست شهرستان بن برگزار کردیم.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای حفظ و حراست از محیط زیست را بسیار مهم و اثر گذار دانست و بیان داشت: کارگاه آموزشی تحت عنوان پلنگ ایرانی برگزار شد که مورد استقبال دانش آموزان و مردم نیز قرار گرفت.

رئیسی خاطر نشان کرد: نمایشگاه خط و نقاشی، نمایشگاه مجسمه سازی با فلزات و مواد دور ریختنی و … در شهرستان بن برگزار شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.


وی با بیان اینکه از ظرفیت هنرمندان در جهت حفظ محیط زیست استفاده می‌شود گفت: هنرمندان می‌توانند با ایده‌ها و طرح‌های خود، ما را در خانه‌های محیط زیست همراهی کنند.

رئیسی یادآور شد: به مناسبت روز هوای پاک، جشنواره فرهنگی آموزشی محیط زیست تحت عنوان آشیانه‌ام باش برگزار شد که در این جشنواره دانش آموزان لانه‌های پرندگان را رنگ آمیزی کردند و آنها را در محوطه گرداب بن با هدف دوستی با پرندگان نصب کردند.

وی به دیگر اقدامات خانه‌های محیط زیست در شهرستان بن اشاره کرد و گفت: اجرای طرح ملی استقبال از بهار، پاکسازی ورودی شهرها و روستاها، پویش جمع آوری درب‌های بطری به منظور کاهش اثرات زیانبار، اجرای برنامه‌های آموزشی و … از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در خانه‌های محیط زیست می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی با اقشار مختلف در راستای حفظ محیط‌زیست برگزار شده است، گفت: در راستای حفظ محیط زیست هنرمندان طرح‌هایی را ارائه داده‌اند که از جمله آنها تفکیک زباله از مبدأ است اما اجرای آن همکاری دستگاه‌های مربوطه را نیز می‌طلبد.

زینب سلیمی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بن و مسئول خانه محیط‌زیست اظهار کرد: اولین خانه محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در شهرستان بن و در کتابخانه عمومی شهدا افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از افتتاحیه خانه محیط زیست در شهرستان بن هر مناسب تقویمی که مربوط به محیط زیست بوده است ما اجرا کرده‌ایم تصریح کرد: نمایشگاه حیات وحش، کارگاه آموزشی حفاظت از پلنگ ایرانی، نمایشگاه خط و نقاشی با موضوع محیط زیست، نمایشگاه ساخت مجسمه‌های فلزی که با مواد دور ریختی ساخته شده بودند و … در خانه محیط زیست شهرستان بن برگزار شده است.

سلیمی بیان داشت: آموزش‌های لازم به دانش آموزان داده می‌شود که بتوانند با مواد دور ریختنی مجسمه بسازند و از این طریق تا حدودی به حفظ محیط زیست نیز کمک کرده باشند.

وی با اذعان بر اینکه ما در خانه محیط زیست از ظرفیت هنرمندان و گروه‌های محیط زیستی نیز استفاده می‌کنیم گفت: هنرمندان و فعالان محیط زیست هر هفته در خانه محیط زیست جلسات هم‌اندیشی برای حفظ محیط زیست برگزار می‌کنند.

گفتنی است: خانه‌های محیط‌زیست برتر کشور در طی سه دوره داوری، مشخص و از بین ۳۶ خانه منتخب استانی نهایتا ۳ خانۀ برتر انتخاب شدند.

نظر شما