شناسهٔ خبر: 66729631 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روز جهانی پزشک خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Family Doctor Day

روز جهانی پزشک خانواده (World Family Doctor Day) هر سال در ۱۹ می (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی پزشک خانواده (World Family Doctor Day) در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان جهانی پزشکان خانواده (WONCA) معرفی شد و اکنون به یک جشن جهانی برای اهمیت پزشکان خانواده در مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده است. شرکت در این رویداد راهی عالی برای نشان دادن قدردانی از نقش مهم پزشکی خانواده در ارائه مراقبت‌های بهداشتی فردی، جامع و طولانی‌مدت به بیماران است. پزشکان خانواده در سراسر جهان کمک‌های قابل‌توجهی به پزشکی کرده‌اند. تخصیص روزی به بزرگداشت آن‌ها زمانی مناسب برای گرامی‌داشت این امر و لحظه‌ای برای شناخت پیشرفت‌های این رشته، همچنین تلاش‌های منحصربه‌فرد تیم‌های مراقبت‌های اولیه در سراسر جهان است.

این رویداد مهم هر سال با موضوعی متفاوت برگزار می‌شود، پیشرفت‌های پزشکی خانواده را جشن می‌گیرد و تلاش و فداکاری همه پزشکان خانواده در سراسر جهان را تصدیق می‌کند. این روز به دنبال شناسایی و تکریم پزشکان خانواده، ارتقای روحیه آن‌ها و برجسته کردن نگرانی‌های کلیدی مرتبط با شغل آن‌ها در ارتقای مراقبت‌های بهداشتی برای مردم در سراسر جهان است.

تاریخ روز جهانی پزشک خانواده ۱۴۰۳

روز جهانی پزشک خانواده هر سال در نوزدهم می مصادف با سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی پزشک خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Family Doctor Day

تاریخچه روز جهانی پزشک خانواده

پزشکان در دهه ۱۹۲۰ شروع به یادگیری تخصص در زمینه‌های گوناگون کردند. در این زمان یک تغییر رو به رشد به سمت تخصص در بسیاری از زمینه‌های پزشکی هم‌چون پزشکی عمومی به پزشکی خانواده آغاز شد که در دهه ۱۹۷۰ بسیار رونق گرفت. سازمان جهانی پزشکان خانواده در سال ۲۰۱۰ به‌طور رسمی روز جهانی پزشک خانواده را اعلام کرد.

مقدمات معرفی روز جهانی پزشک خانواده در سال ۱۹۳۳ در گرجستان و با برپایی اولین جشن روز پزشک آغاز شد. ائودورا براون آلموند، همسر پزشک معروف، دکتر چارلز بی آلموند، تا حد زیادی مسئول مفهوم این مناسبت بود. او تصمیم گرفت که این روز را برای تقدیر و تجلیل از پزشکان در سراسر جهان به دلیل فداکاری و تلاش سختشان در دستیابی به برتری پزشکی اختصاص دهد.

طرح وی در سال ۱۹۳۴ توسط اتحادیه پزشکی ایالت جورجیا تصویب و دهم می ۱۹۳۴ برای اولین‌بار به‌طور رسمی اجرا شد. از این زمان به بعد سنت دیرینه ارسال کارت پستال و هدیه برای پزشکان و خانواده‌های آن‌ها در این روز خاص آغاز شد.

هرچند عملکرد پزشکان در گذشته نیز به اندازه امروز اهمیت داشت، در دوران فعلی بسیار حیاتی‌تر شده است، در نتیجه بزرگداشت پزشکان خانواده در دوران اخیر به‌طور گسترده مورد تحسین و قدردانی قرار گرفته است.

آموزش‌های پزشکی خانواده

پزشکان خانواده علاوه بر آموزش پزشکی عمومی، آموزش‌های تخصصی پزشکی خانواده را نیز می‌بینند. آن‌ها مدرک دکترای پزشکی (MD) خود را از دانشگاه‌های معتبر دریافت و به‌دنبال آن طی یک برنامه رزیدنتی دو ساله، تحصیلات تکمیلی تخصصی در زمینه خانواده دریافت می‌کنند.

نقش و تخصص‌های پزشک خانواده

خدمات ارائه شده توسط پزشکان خانواده که در محیط‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، متنوع است. آن‌ها از معاینات معمولی مانند مراقبت از نوزاد و کودک، ارزیابی خطرات سلامتی، واکسن‌ها، تست‌های غربال‌گری، مشاوره شیوه زندگی سالم تا درمان بیماری‌های مزمن رایج را ارائه می‌دهند. تخصص‌هایی که در دسترس پزشکان خانواده است شامل پزشکی ورزشی، مراقبت‌های اورژانسی و مراقبت‌های فوری، همچنین بهداشت عمومی و آموزش بهداشت عمومی است. این پزشکان مراقبت‌های عمومی را ارائه می‌دهند و در صورت لزوم با سایر متخصصان مشورت می‌کنند.

بیمارانی که به‌طور منظم و طولانی‌مدت به پزشکان مراقبت‌های اولیه خود مراجعه می‌کنند، وضعیت خود را تحت کنترل دارند و بهتر از بیماران دیگر تحت درمان قرار می‌گیرند. از سوی دیگر رابطه طولانی‌مدت با یک پزشک خانواده به این معنی است که او فرد، خانواده و نیازهای مراقبت‌های سلامتی آن‌ها را می‌شناسد. از آنجا که پزشک خانواده سوابق پزشکی فرد را نگه می‌دارد، مراقبت‌های سلامتی وی را بهتر سازماندهی کند و در نتیجه رابطه بیمار و پزشک را بهبود می‌بخشد.

روز جهانی پزشک خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Family Doctor Day

شعار روز جهانی پزشک خانواده ۲۰۲۴

شعار روز جهانی پزشک خانواده ۲۰۲۴ «سیاره سالم، مردم سالم» تعیین شده است که فراخوانی برای اقدام توسط پزشکان خانواده، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و جوامع سراسر جهان محسوب می‌شود تا چالش‌های بهداشتی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی را بشناسند و به آن‌ها پاسخ دهند. سازمان جهانی پزشکان خانواده در سال جاری از اعضای خود و جامعه گسترده‌تر مراقبت‌های بهداشتی دعوت می‌کند تا در زمینه رسیدگی به این موضوع دور هم جمع شوند. این سازمان به‌منظور نشر این موضوع و تشویق مشارکت عمومی درباره این ابتکار، در حال برنامه‌ریزی یک کمپین قابل‌توجه در رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های رسانه‌های سنتی برای نوزدهم می ۲۰۲۴ است. هدف آن نیز برجسته کردن تجربیات شخصی پزشکان خانواده است که تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر سلامتی را مشاهده کرده‌اند.

روز جهانی پزشک خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Family Doctor Day

نظر شما