شناسهٔ خبر: 66729375 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

پیک فضایی با ارسال از فضا به زمین ظرف یک ساعت

صاحب‌خبر -

یک استارت‌آپ آمریکایی توانسته پیک فضایی را برای ارسال محموله از فضا به زمین آماده کند. جالب اینجاست که چنین کاری تنها یک ساعت طول خواهد کشید. اما هدف از نگهداری محموله در فضا چیست؟

سال ۲۰۲۱ بود که یک استارت‌آپ به‌نام Inversion Space شروع به‌کار کرد. این شرکت تازه‌وارد قصد داشت کپسول‌های چندبار مصرف را برای ذخیره محموله در مدار زمین توسعه دهد. کپسول‌ها برای مدتی در فضا باقی می‌ماندند تا اینکه برای ورود به زمین فراخوانده شوند. ظاهرا این استارتاپ توانسته در طول چند سال اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشد؛ زیرا ادعا می‌کند که پیک فضایی آنها قادر است محموله را در تنها یک ساعت به هر نقطه‌ای از کره زمین تحویل دهد.

پیک فضایی برای اهداف نظامی کارایی خواهد داشت

شرکت اینورژن اسپیس قصد دارد تا چند ماه دیگر و در قالب ماموریت Ray کپسول‌ فضایی خود را آزمایش کند. وظیفه بردن کپسول به مدار زمین هم بر عهده شرکت اسپیس ایکس و ماموریت Transporter 12 خواهد بود. اینورژن اسپیس می‌خواهد با اینکار فناوری‌های مورد نیاز برای توسعه و پشتیبانی کپسول‌های بزرگتر را آزمایش کند.

پیک فضایی پیک فضایی

مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای گفت که پیک فضایی آنها قادر خواهد بود انواع محموله‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی و نظامی را در فضا نگهداری کرده و در زمان کوتاهی به زمین تحویل دهد. تا پیش از این مدار زمین میزبان ماهواره‌های گوناگون بود که می‌توانستند برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. هرچند حالا با پیک فضایی اینورژن اسپیس امکان تبدیل مدار زمین به مکانی برای حمل‌و‌نقل وجود دارد.

به‌باور مدیرعامل این استارآپ نیروهای نظامی همیشه نیازمند تحویل سریع و دقیق محموله‌های مختلف به نقاط گوناگون هستند. در این زمینه سرعت و دقت نقشی کلیدی را در شکست یا موفقیت یک ماموریت مهم ایفا می‌کنند. به‌همین‌خاطر ایده پیک فضایی می‌تواند آینده‌ای درخشان داشته باشد.

آنها وزارت دفاع آمریکا را اصلی‌ترین مشتری فناوری خاص خود می‌دانند. هرچند هنگامی که زیرساخت‌های لازم آماده شوند، گزینه‌های ارزان‌تر پیک فضایی نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت. اگرچه ایده تحویل محموله از فضا به زمین جذاب به‌نظر می‌رسد، اما این شرکت هنوز ظرفیت کپسول‌های خود را اعلام نکرده است.

ماموریت Ray

در نتیجه ماموریت ری کپسول اینورژن اسپیس برای مدت چند هفته در مدار خواهد ماند. در این مدت تیمی از کارشناسان وضعیت کپسول را بررسی خواهند کرد و حسگرهای گوناگون روی کپسول نیز به‌ جمع‌‌‌آوری داده می‌پردازند. وقتی ماموریت پیک فضایی به‌پایان برسد، راکت‌های همراه فعال خواهند شد تا کپسول از مدار خارج شده و آماده ورود به زمین گردد.

پیک فضایی پیک فضایی

پس از ورود به زمین نیز چترهای نجات اختصاصی کپسول فعال خواهند شد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کپسول به‌آرامی در سواحل کالیفرنیا فرود خواهد آمد. داده‌های جمع‌‌آوری شده در طول این ماموریت به اینورژن اسپیس امکان خواهد داد که کپسول‌های بزرگتری را برای ماموریت‌های عملیاتی خود آماده کند.

ایده پیک فضایی شاید شما را یاد مفهوم حمل‌‌و‌نقل زمین به زمین بیاندازد که چند سال پیش اسپیس ایکس مطرح کرده بود. جالب است بدانید که مدیرعامل اینورژن اسپیس نیز پیشتر به‌عنوان مهندس پیشرانه در شرکت تحت هدایت ایلان ماسک حضور داشته است. هرچند Inversion Space در این زمینه تنها نیست و باید با یک شرکت خصوصی فضایی به‌نام Sierra Space رقابت کند. این شرکت اخیرا وارد مرحله پایانی تست پیک فضایی خود شده است. آنها ادعا می‌کنند که می‌توانند یک کپسول فضایی را در ۹۰ دقیقه به زمین تحویل دهند.

بیشتر بخوانید:
هشدار ناسا: چین نباید پیش از ما به ماه برسد! ایلان ماسک یک رکورد فضایی را به نام خود ثبت کرد لباس فضایی جدید ایلان ماسک برای پیک‌نیک در کیهان + عکس زلزله در دنیای نجوم؛ کشف آثاری از تمدن های پیشرفته فرازمینی

برچسب‌ها:

نظر شما