شناسهٔ خبر: 66728386 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تکذیب افزایش فرار سرمایه از سوی بانک مرکزی

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی ضمن تکذیب افزایش فرار سرمایه از سوی بانک مرکزی، اعلام کرد: تلقی رقم منفی حساب مالی و سرمایه به عنوان فرار سرمایه از کشور صحیح نیست‌.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به اظهاراتی درباره منفی بودن خالص حساب سرمایه در ۹ ماهه سال گذشته، گفت: ارقام جدول تراز پرداخت‌ها در ذیل دو بخش اصلی حساب جاری و حساب مالی و سرمایه دارای ماهیت حسابداری بوده و علائم مثبت و منفی ارقام تعبیر و تفسیر خاص خود را دارد.

وی با تأکید براینکه ارقام حساب مالی و سرمایه انعکاس مالی رویداد‌هایی است که در ذیل حساب جاری محقق می‌شود، افزود: بنابراین وقتی اقتصاد دارای مازاد در حساب جاری است این مازاد می‌تواند موجب افزایش سپرده و نقود نزد بانک‌ها و سایربخش‌های اقتصاد شود یا این‎که به شکل اعتبارهای تجاری اعطایی به دنیای خارج (ناشی از وقفه زمانی بین زمان صادرات کالا و موعد وصول عواید ناشی از صادرات) در ارقام ذیل حساب مالی انعکاس یابد.

همه این اقلام با علامت منفی در ذیل حساب مالی و سرمایه جدول تراز پرداخت‌ها منعکس می‌شود و چون خالص این رقم با علامت منفی نشان از افزایش خالص مطالبات از دنیای خارج است، تلقی رقم منفی حساب مالی و سرمایه به عنوان فرار سرمایه از کشور صحیح نیست.

انتهای پیام/

نظر شما