شناسهٔ خبر: 66727912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ردپای ۲۳ هزار ساله تاریخ آمریکا را بازنویسی کرد

پژوهش‌ها بر روی ردپایی در یکی از مناطق باستانی آمریکا نشان می‌دهد که انسان ۱۰ هزار سال قبل‌تر از آنچه تصور می‌شد، در آمریکا زندگی کرده است. قدمت این ردپاها بیش از ۲۳ هزار سال است و ردیابی آن‌ها دید جدیدی از زندگی اجداد ما و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر و طبیعت وحشی اطرافشان را ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

پارک ملی وایت سندز که یکی از غنی‌ترین محوطه‌های باستانی آمریکای شمالی به شمار می‌رود، قدیمی‌ترین ردپایی که تا کنون در این قاره پیدا شده را در خود جای داده است. اکنون، پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شده، قدمت این ردپاها را چیزی حدود ۲۳هزار سال نشان می‌دهد. برای درک بهتر اهمیت این کشف باید بدانید که ۲۳هزار سال قدمت، یعنی چیزی حدود ۱۰ هزار سال قبل از این که تصور شود انسان در آمریکای شمالی قدم گذاشته است.

به گفته محققان، این سایت در نیومکزیکو کتاب‌های تاریخی را بازنویسی کرده است، زیرا آن‌ها نمونه‌های شگفت‌انگیزی از فعالیت‌های انسانی، نحوه تعامل انسان‌ها با یکدیگر، مناظر و زندگی حیوانات آنجا را کشف کرده‌اند. این ردپاها دریچه‌ای ارزشمند به زندگی اجداد و اینکه چقدر شبیه انسان‌های امروزی بودند را ارائه می‌کند.

پیش از این تصور می‌شد که قدمت این ردپاها حدود ۱۳۰۰۰ سال باشد. پژوهشی‌ که در سال ۲۰۲۱ توسط محققان سازمان زمین شناسی ایالات متحده انجام شد، با استفاده از روش‌های رادیوکربن، قدمت ردپاها را چیزی حدود ۲۳۰۰۰ سال پیش تعیین کرد. با این حال محققان برای تایید این یافته پژوهش دیگری در اواخر سال ۲۰۲۳ انجام دادند که سن جدید کالیبره‌شده ردپاها را با قدمت‌گذاری گرده‌های کاج فسیل‌شده تأیید کرد.

با گرده و بذر علف معمولی که هم در ردپاها و هم در همان لایه گل سخت شده‌ای که ردپاها در آن یافت شد، این تیم توانست تاریخ جدید ۲۳۰۰۰ ساله را تأیید کند و نشان دهد که انسان‌ها در این قاره در تا آخرینعصر یخبندان حضور داشتند. این تیم همچنین از لومینسانس تحریک شده نوری برای بررسی تابش پس زمینه در کوارتز استفاده کرد. هر چه انرژی در کوارتز بیشتر باشد، یافته قدیمی‌تر است. این کار نیز به تأیید سن ردپا کمک کرد.

متیو بنت، استاد دانشگاه بورنموث و یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت که تیم از این که پس از بررسی بیشتر مطالعه اولیه، توانستند نتایج جدیدی ارائه دهند که بر صحت مطالعه اولیه ما تاکید می‌کند، خرسند است چرا که این یافته‌، اطلاعات شگفت‌انگیزی از حرکات و سبک زندگی اجداد ما ارائه می‌دهد.»

برخی ردپاها در وایت سندز، کودکانی را نشان می‌دهد که بازی می‌کنند، شکارچیانی که جانوران عظیم را تعقیب می‌کنند و یا زن جوانی که احتمالا از شکاریچی فرار و کودکش را حمل می‌کند و در گل می‌لغزد. همانطور که محقان توضیح می‌دهند، اطراف این انسان‌ها، درنده‌های گرسنه‌ای از جمله گرگ‌های وحشتناک و گربه‌های وحشی وجود داشتند. آن‌ها می‌توانند ببینند که زن جوان در کدام نقطه لیز خورده و یا اینکه کودک بعد از اینکه احتمالا به دلیل خستگی نیاز به استراحت داشت دقیقا در کدام نقطه دوباره پا به زمین گذاشته است.

در واقع ردپاهای این مکان که تعاملات فراوانی را نشان می‌دهد؛ گاهی اوقات بدون هیچ‌گونه فناوری قابل مشاهده هستند، اما محققان برخی اوقات برای یافتن آن‌ها به رادار نفوذی هم نیاز دارند. بنت می‌گوید در حالی که ردپاهای یافت شده در این منطقه نماهای کوچکی از زندگی در ۲۳۰۰۰ سال پیش ارائه می‌دهد، تیم محققان امیدوار است که ردپای بیشتری پیدا کند تا داستان بزرگتری از زندگی در آمریکای شمالی را روایت کند. بنابراین میراث ماندگار منطقه وایت سندز این است که راه را برای آرشیو جدیدی از شواهد زندگی اجداد ما نشان می‌دهد.

منبع خبر آنلاین
انتهای پیام/

نظر شما