شناسهٔ خبر: 66724913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

تعرفه عجیب و غریب بیلبورد اتوبان همت !

شاید اگر شما هم از قیمت‌های نجومی بیلبورد‌های تبلیغاتی اطلاع داشته باشید؛ این بار با دقت بیشتری به نوشته‌های روی آن توجه می‌کنید. حتما تا به امروز بلیبورد‌های موجود در اقصی نقاط شهر در محلی بین زمین و آسمان توجه شما را نیز به خود جلب کرده است.

صاحب‌خبر -

شاید اگر شما هم از قیمت‌های نجومی بیلبورد‌های تبلیغاتی اطلاع داشته باشید؛ این بار با دقت بیشتری به نوشته‌های روی آن توجه می‌کنید. حتما تا به امروز بلیبورد‌های موجود در اقصی نقاط شهر در محلی بین زمین و آسمان توجه شما را نیز به خود جلب کرده است. این تبلیغات قیمت‌هایی سر به فلک کشیده دارند که روز به روز به هزینه‌های نجومی اجاره آن‌ها افزوده می‌شود. اجاره ماهانه بیلبورد در محلی مثل اتوبان همت تهران، حدود یک میلیارد تومان است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با عجایب دنیای تبلیغات شهری بیشتر آشنا شوید.

دلیل هزینه‌های میلیاردی تبلیغات شهری چیست؟

شنیدن قیمت‌های میلیاردی برای یک ماه تبلیغات بر روی بیلبورد‌های یک اتوبان حتما شما را هم متعجب کرده است. شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که دلیل این هزینه بالا چیست؟ آیا در مقابل چند میلیارد هزینه تبلیغ، بازدهی این روش خوب است یا نه؟ مسلما پاسخ به هر دوی این سوالات بله است چرا که در صورتی عدم موفقیت این کمپین‌های تبلیغاتی، مثل روش‌های دیگر، تا به امروز از بین می‌رفتند.

تبلیغ در فضای مجازی یا در کنار اتوبان؟!

حین تبلیغ در فضای مجازی شما فقط می‌توانید کاربران آن شبکه اجتماعی را به عنوان مخاطب خود در نظر بگیرید. این موضوع همین جا تمام‌ نمی‌‌شود و شما به طور قطعی‌ نمی‌‌توانید در آمار، صد در صد این افراد را به عنوان مخاطب برای خود به حساب بیاورید. الگوریتم‌های مختلف موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، روز به روز در حال تغییر و به روز رسانی است. پس با این حساب می‌توان گفت که تبلیغ در فضای مجازی و کمپین‌های مختلف تبلیغاتی بازدهی مناسبی ندارند. این روش‌ نمی‌‌تواند در مقابل تبلیغات‌های عظیم الثه سطح شهر قد علم کند. در صورتی قطعی اینترنت یا مشکلات فیلترینگ، بازاریابی در این فضا نیز به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تلویزیون یا بیلبورد؛ کدام یک روش تبلیغی بهتری است؟

اگر بخواهیم به شیوه سابق و مرسوم تبلیغ برگردیم؛ تلویزیون و رسانه ملی از اصلی‌ترین روش‌های این حوزه به حساب می‌آید. در گذشته این روش بازدهی زیادی داشت و کسب و کار‌های مختلف برای چند ثانیه تبلیغ مبالغی هنگفت پرداخت می‌کردند. اما با گذر زمان و تغییراتی که در فناوری‌های روز دنیا به وجود آمد؛ کارایی تلویزیون دیگر مثل سابق نیست. دیگر کسی مثل گذشته برنامه‌های تلویزیونی را به طور منظم دنبال‌ نمی‌‌کند. آمار بازدیدکنندگان از شبکه‌های سراسری افت شدیدی را تجربه کرده است. با روی کار آمدن وب سایت‌های پخش آنلاین، حتی تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون نیز طرفداران سابق خود را ندارد.

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی روشی برای جذب مخاطب بالا خوب است یا نه؟

در مقابل مشکلاتی که دو روش تبلیغی پر مخاطب اشاره شده دارند؛ تبلیغات محیطی، چاره راه تمامی این موارد را در خود دارد. با گذر زمان نه تنها آمار مخاطبان این نوع تبلیغ کاهش‌ نمی‌‌یابید بلکه افزایش آن به طور تصاعدی در حال رخ دادن است. ترافیک‌های چندین ساعته در سطح شهر و بزرگراه‌های پایتخت، تبلیغات شهری را به یک روش ایده آل تبدیل کرد. افراد برای چند ثانیه هم که شده حین عبور به این تبلیغات نگاه می‌کنند. دلیل گران بودن این روش تبلیغاتی نیز به همین موضوع ربط دارد. البته تنها راه تبلیغات شهری، تبلیغ با بیلبورد‌ها نیست.

چندین میلیارد برای بیلبورد ارزش دارد یا نه؟

با یک نگاه به آخرین به روز رسانی‌های قیمت اجاره ماهانه بیلبورد تبلیغاتی در سطح کلان شهر تهران هزینه‌های چند صد میلیونی دیده می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که کسب و کار‌های مختلف تنها به یک بیلبورد بسنده‌ نمی‌‌کنند. شما با یک گردش ساده در سطح شهر می‌توانید به دفعات تبلیغات یک برند خاص را ببینید. در واقع با یک حساب و کتاب ساده می‌توان تبلیغ برندی همچون سس سالاد یا روغن سرخ کردنی را تنها در سطح شهر بیش از ۳ میلیارد بر آورد کرد. برای تبلیغ یک موسسه کنکوری در سطح شهر تهران، بیش از ۵.۵ میلیارد هزینه شده است.

این بیلبورد‌ها می‌توانند به طور مستقیم تحت تاثیر شرایط محیطی قرار گیرند. باد شدید و طوفان حتی در برخی موارد باعث کنده شدن تبلیغ از روی محل نصب می‌شود. نمایشگر‌های دیجیتال یکی از روش‌های پر کاربرد برای تبلیغات شهری به حساب می‌آیند. شما با خرید این تابلو ال ای دی یا تلویزیون‌های شهری با یک تیر دو نشان می‌زنید. در این شرایط تبلیغات شما تنها محدود به عکس و نوشته ثابت نمی‌شود. در تابلو‌های دیجیتال شما می‌توانید از انیمیشن و ویدیو‌های گرفیکی استفاده کنید. به مراتب تبلیغات ویدئویی تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات بیلبوردی بر روی مخاطب دارد.

تلویزیون شهری

تابلو دیجیتال روش گران برای تبلیغ یا سرمایه گذاری بلند مدت؟

از نگاهی دیگر می‌توان هزینه برای این نوع تبلیغ را یک سرمایه گذاری بلند مدت به حساب آورد. شما برای تبلیغ روی بیلبورد‌های مختلف موجود در سطح شهر، هزینه ماهانه پرداخت می‌کنید. بعد از اتمام مدت اجاره، برای تبلیغ مجدد شما ملزم به پرداخت هزینه هستید. در مورد خرید و نصب تلویزیون‌های دیجیتال شرایط این زور نیست. شما همواره به یک رسانه اختصاصی برای خود دسترسی دارید. بدون محدودیت در ساعات مختلف شبانه روز می‌توانید برند خود را تقویت کنید. البته ماجرا به همین جا ختم‌ نمی‌‌شود و حتی می‌توانید از این نمایشگر دیجیتال کسب در آمد کنید. با اجاره دادن ساعتی تبلیغ بر روی این تابلو دیجیتال، شما بازگشت سرمایه را تجربه می‌کنید.

نظر شما