شناسهٔ خبر: 66721224 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آئین روز جهانی زنبورعسل در ایران؛

زنبور‌ها در خطرند؛ تا می‌توانید گل بکارید

به توصیه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، آئین روز جهانی زنبور عسل به منظور معرفی هرچه بیشتر این مخلوق خارق العاده و تاثیر آن بر امنیت غذایی جوامع، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در پژوهشکده گیاهان دارویی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

** زنبورها در خطرند؛ تا می توانید گل بکارید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به همت اتحادیه سراسری زنبورداران ایران و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سومین مراسم روز جهانی زنبور عسل، مخلوق کم نظیری که خداوند متعال آن را نشانه‌ای برای اندیشمندان توصیف کرده، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت (۲۰ می) در پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود و فائو امیدوار است که با این اقدام، ضمن شناساندن هرچه بیشتر ویژگی‌های این مخلوق به جوانان، اهمیت حفاظت از گونه‌های مختلف آن به عموم گوشزد شود.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد در سال ۲۰۱۷ روز بیستم ماه می‌هر سال را روز جهانی زنبور نامگذاری کرد تا اهمیت این موجود با ارزش در تامین غذای جوامع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. زنبور‌ها علاوه بر تولید عسل، به دلیل تاثیرشان در گرده افشانی حدود ۸۰ درصد گیاهان مورد استفاده انسان، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارند.

ایجاد شغل برای جوانان از دیگر فواید زنبور عسل است که با پررنگ‌تر شدن قابلیت‌های دیگر آنها، از جمله کنترل آفات مزارع، روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

از همین روز فائو روز جهانی امسال را «زنبور عسل، مرتبط با جوانان» نام نهاده و امیدوار است حرکتی جهانی برای تشویق جوانان به مداخله در فعالیت‌های کشاورزی مربوط به زنبور ایجاد شود.

تردیدی نیست که در ایران، با شرایط اقلیمی متنوع، زنبورداری می‌تواند فرصت شغلی مناسبی برای نسل جدید باشد که با سرمایه گذاری اندکی قابل اجراست.

از سوی دیگر، نظر به اهمیت نقش زنبور‌ها در گرده افشانی و کنترل آفات، کاهش جمعیت و حتی رو به انقراض بودن برخی از گونه‌ها می‌تواند لطمه‌های بزرگی به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کند. از همین رو توجه به حفظ این مخلوقات با ارزش، نه تنها برای تولید غذا، بلکه برای حفظ تنوع زیستی نیست ضروری است.

زنبور عسل از دیرباز در ایران مورد توجه بوده و تصریح قرآن کریم در سوره نحل (زنبور عسل) و اشاره به آن به عنوان نشانه‌ای روشن برای اهل اندیشه، این توجه را تا آنجا مضاعف ساخته که اغلب مردم، زنبورعسل را، آفت یا حشره مزاحم نمی‌دانند و به عمد اقدام به نابودی آنها نمی‌کنند.

توصیه‌های عمومی برای حفاظت از زنبور عسل:

  • تا می‌توانید گل بکارید!
  • خانه‌های زنبور‌ها را خراب نکنید.
  •  غذا‌ها و میوه‌های ارگانیک و طبیعی که با گرده افشانی زنبور‌ها تولید شده اند مصرف کنید.
  •  عسل و سایر محصولات زنبور عسل را از تولیدکنندگان محلی بخرید.
  •  در مزارع و باغ‌ها از مواد شیمیایی مضر و آفت کش‌ها استفاده نکنید.

نظر شما