شناسهٔ خبر: 66721070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مراحل ساخت شمش نقره ۹۹۹

شمش نقره ۹۹۹ مانند سکههای طلا و نقره، یک محصول بسیار پرطرفدار و گزینهای عالی برای سرمایه گذاری به حساب میآیند. اگرچه شمشهای نقره جزو ذخایر دولتی یا بانکی محسوب میشوند ولی سرمایه گذاران فردی و مستقل نیز میتوانند به راحتی شمشهای نقره را خریداری و ذخیره کنند. این افراد به راحتی قادرند از مزایای سرمایه گذاری شمشها بهره مند شوند.

صاحب‌خبر -

شمش نقره ۹۹۹ مانند سکههای طلا و نقره، یک محصول بسیار پرطرفدار و گزینهای عالی برای سرمایه گذاری به حساب می آیند. اگرچه شمش های نقره جزو ذخایر دولتی یا بانکی محسوب میشوند ولی سرمایه گذاران فردی و مستقل نیز میتوانند به راحتی شمشهای نقره را خریداری و ذخیره کنند. این افراد به راحتی قادرند از مزایای  شمش ها بهره مند شوند.

شمش نقره ۹۹۹ در اندازه‌های مختلفی، از شمش‌های کوچک‌تر 5 گرمی، 10 گرمی و 100 گرمی گرفته تا شمشهای نقره 1000 اونسی وجود دارند. شمشهای نقره ریخته گری در اندازه های بزرگتر که به طور معمول از 10 تا 100 اونس (ounce) متغیر است، برای سرمایه گذاران مناسب هستند. اینگونه شمش‌ها نسبت به شمشهای کوچک‌تر، معاملات بیشتر و نقدینگی خوبی دارند. سرمایه گذاران کوچکتر خرید شمشهای نقره کوچک و سکه های نقره را ترجیح میدهند.
از آنجایی که روش تولید شمش نقره ۹۹۹ نسبت به سکه های ضرب شده نقره خوب است، این شمش‌ها اغلب برای سرمایه‌گذاران مناسب هستند. شمشهای نقره ریخته‌گری شده در سراسر جهان برای سرمایه‌گذاران یک دارایی امن جهت ذخیره‌سازی به شمار می‌آیند.


شمش نقره 999

امروزه، تقاضای خرید و فروش شمش نقره ۹۹۹ رشد خوبی داشته است. به دلیل کاهش ذخایر معدنی نقره و محدودیت در مقدار این منابع از یک طرف و افزایش تقاضا برای نقره به‌عنوان یک ذخیره دارایی از طرف دیگر، احتمالا در آینده میزان تقاضا از عرضه کالا بیشتر میگردد. به همین خاطر، شمش های نقره با خلوص زیاد دارای پتانسیل بالایی جهت سرمایه گذاری میباشند.

معادن نقره

قرن هاست که از نقره خالص و شمش نقره ۹۹۹ برای ساختن شمش، زیورآلات، جواهرات و سکه ها استفاده میشود. مکزیک رتبه اول کشورهای تولید کننده نقره بوده و پس از آن لهستان، بولیوی، پرو، استرالیا و ترکیه قرار دارند. نقره نیز به روشی مشابه با پردازش طلا تصفیه میشود. البته نقره به طور معمول در رگه‌ها یا نوارهایی که از بستر سنگ‌های درون معادن عبور می‌کنند، یافت می‌شود. پس خالص سازی و تصفیه نقره اهمیت دارد.

نحوه تصفیه نقره

اولین گام برای تولید شمش نقره ۹۹۹، استخراج نقره از سنگ بستر و سپس تصفیه نقره میباشد. نقره از طریق سیستمی به نام ذوب نقره، خالص میگردد. پس از ذوب، سنگ نقره به فرم فلز مذاب در میآید و برای تولید شمشهای ریخته گری در قالبهای مورد نظر ریخته میشود. تصفیه شمشهای نقره طی مراحل زیر انجام میگردد:
ابتدا فلز با نقطه ذوب فراتر از 1763 درجه فارنهایت (F) برابر با 962 سانتیگراد (C) حرارت داده میشود.
سپس این فلز را در یک بوته سرامیکی میریزند. 
پس از آن نقره مذاب داغ در قالب های سفارشی ریخته میشود.
در این مرحله فلز را در هوای آزاد خنک میکنند. اگر هر شمش ریخته‌گری با سرعت متفاوتی سرد شود، باعث ایجاد تغییراتی در شکل و ساختار آن شمش می‌گردد. 
هنگامیکه شمشهای نقره سرد شوند، میتوان اطلاعاتی مانند طراحی، آرم، خلوص و وزن را روی آن مهر کرد.

فرآیند استخراج نقره از معادن

معادن نقره در جهان به صورت روباز در فضای آزاد و یا در زیرزمین واقع شده اند. اکثر آنها به طور معمول دارای رگه هایی از نقره در سنگ معدن هستند. معدنکاران با انباشتن مواد منفجره در سوراخهای تعبیه شده و ایجاد انفجار، سنگها را به قطعات کوچکتری می شکنند. دمای سنگ در عمق زمین تا حدود 45 درجه سانتیگراد بالا میرود که حتما باید از سیستم تهویه استفاده گردد. پس از آن، سنگ معدنهای خرد شده را جهت عملیات خالص سازی به سطح زمین انتقال میدهند.

مراحل ساخت شمش نقره ۹۹۹

استخراج نقره از معادن

 

روشهای تولید شمش نقره ۹۹۹   

روشهای معمول و رایج تولید شمش نقره ۹۹۹ عبارتند از:
جداسازی طلا و نقره: در سنگ معدنهای ترکیبی طلا و نقره، با کمک محلول سیانید سدیم (NaCN) هر دو فلز را حل میکنند. پس از آن پودرِ روی (Zinc) را به محلول اضافه کرده تا رسوبی از این فلزات ایجاد گردد. در نهایت با جمع آوری آنها، برای جداسازی طلا از نقره، تصفیه بیشتری انجام میدهند.
کوپلاسیون: نقره را توسط فرآیند کوپلاسیون (cupellation)، از سنگ معدنهای مخلوط سرب و نقره جدا می‌کنند. در این روش سنگ معدن خرد شده را روی محفظه خاکستر استخوان حرارت میدهند تا کاملا ذوب گردد. سرب (Pb) و سایر عناصر جذب خاکستر استخوان میشوند و نقره مذاب بیرون میآید.

فلوتاسیون: در فرآیند فلوتاسیون (flotation)، سنگ معدنهای خرد شده را در محفظه گَرمی به شکل کپسول قرار میدهند. سپس حباب‌های هوا از داخل مخلوط دمیده می‌شوند تا نقره را به بالای کپسول انتقال دهند. در قسمت بالای محفظه، کفی حاوی مقدار زیادی نقره، جمع می‌شود. در نهایت با جمع آوری کف، جداسازی نقره از سایر فلزات انجام میگردد.

روشهای مدرن استخراج نقره از سنگ معدن

روشهای مدرنی که سازندگان برای خالص سازی و تولید شمش نقره ۹۹۹ استفاده میکنند، به صورت زیر است:
الکترولیز: امروزه، اکثر تولیدکنندگان شمش، فلز نقره را از طریق فرآیند الکترولیز تولید می‌کنند. الکترولیز به عنوان رایجترین روش پالایش نقره پذیرفته شده است. سازندگان برای ریخته گری شمش، آندها را در الکترولیتی که از کلرید و اسید هیدروکلریک (HCl) تشکیل شدهاست، وارد میکنند. سپس یک جریان الکتریکی از ماده معدنی نقره عبور میدهند که باعث میشود 99.99٪ فلز خالص وارد کاتد گردد. این رسوب نقره را شسته و خشک میکنند. سپس آن را ذوب کرده و در قالبهای ریخته گری میریزند.


استخراج نقره با فرآیند الکترولیز

فرایند میلر: یکی دیگر از روش‌های پالایش نقره به فرایند میلر یا اجرای کلرزنی پیرومتالورژیکی معروف است. کلرزنی پیرومتالورژیکی زمانی است که گاز کلر به درون شمش مذاب رانده میشود. خواص شیمیایی نقره با کلر واکنش داده و کلریدها را تشکیل می‌دهند. کلریدها تبخیر شده یا به سطح می‌آیند و مواد زاید سنگی را تشکیل می‌دهند که سرباره نامیده می‌شود. هنگامی که بخار بنفش کلرید شروع به ظاهر شدن میکند، به این معنی است که نقره به خلوص در حدود 99.7 درصد رسیده است.

مراحل ساخت شمش نقره ۹۹۹

نحوه ریخته گری شمش نقره ۹۹۹

در مورد نحوه ساخت شمش نقره ۹۹۹ باید گفت که اغلب روش ریخته گری یا پرس را برای تولید شمش به کار میبرند. امروزه پرس کردن فلزات گرانبها به صورت شمش با استفاده از ماشین آلات بسیار متداول است. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان شمشهای نقره نیز آنها را با استفاده از ماشین آلات تولید میکنند. قدمت ریخته گری سنگ معدن فلزی به قرنها قبل میرسد. نقره مذاب را در قالب هایی به شکل مکعب مستطیل میریزند. پس از آنکه نقره مذاب سرد شده و به شکل جامد درآمد، آن را از قالب بیرون میآورند. سپس آن را به صورت دقیق وزن میکنند تا مقدار نقره خالص مشخص شود. هنگامیکه شمش ریخته گری خنک شد، نام نهاد یا شخص تصفیه کننده، میزان خلوص و وزن کل شمش روی آن حک میگردد. در پایان جهت شناسایی دقیقتر و احراز هویت شمش، یک شماره سریال روی آن مهر میکنند.

تعیین خلوص نقره 

از زمان شناخت نقره، مراکز تولیدی شمش نقره ۹۹۹، روشهای مختلفی برای بهینه سازی خلوص نقره و افزایش کیفیت آن به کار بردهاند. فناوریهای پیشرفته ای برای ساخت شمشهای نقره با خلوص 99.99 درصد وجود دارد. اندازه گیری عیار نقره با سیستم میلی‌سیمی (millesimal) انجام میگردد. عیار نقره 999 نشانگر درجه خلوص 99.9٪ نقره است. یعنی از خلوص 999 قسمت نقره از هزار قسمت شمش برخوردار است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید شمش نقره یک کیلویی می توانید به وبسایت کافه سیلور مراجعه کنید:

https://www.cofesilver.com/fa/1kg-silver-bar

 

مراحل ساخت شمش نقره ۹۹۹

کاربردهای نقره خالص

شمش نقره ۹۹۹ به غیر از ارزش پولی و زینتی، نقش مهمی در کاربردهای مختلف صنعتی ایفا میکند. این جنبه به طور قابل توجهی به جایگاه آن به عنوان یک فلز ارزشمند کمک کرده و ارزش فعلی آن را مناسب کرده است. نقره ویژگیهای مخصوص به خود دارد که ضرورت استفاده از آن در بخشهای صنعتی را چندین برابر می سازد. رسانایی الکتریکی عالی، رسانایی حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی (Corrosion) و اکسیداسیون، آن را به یک دارایی مناسب در کاربردهای بیشماری تبدیل کرده است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

نظر شما