شناسهٔ خبر: 66720171 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

آزمایش روماتیسم چیست و کی نیاز به آزمایش روماتیسم داریم

قبل از اینکه در مورد آزمایش روماتیسم صحبت کنیم باید بدانید که روماتیسم یک بیماری مفصلی است، بیماری آرتریت روماتوئید یک نوع بیماری خود ایمنی مزمن شناخته میشود که باعث سفت شدن، قرمزی و التهاب در مفاصل شده و درد زیادی را در بخش آسیب دیده به وجود می‌ آورد.

صاحب‌خبر -

ابتلا به روماتیسم باعث میشود تا دامنه حرکتی بدن کاهش پیدا کرده و هر لحظه شاهد التهاب بیشتر و فرسایش شدیدتر در مفاصل خواهید بود.

از مهمترین علائم ابتلا به روماتیسم مفصلی باید به کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و تب اشاره کرد، این افراد در هنگام صبح معمولاً خشکی بدن را بیش از دیگران تجربه کرده و حدوداً نیم ساعت تا یک ساعت زمان می‌ برد تا بدن به حالت عادی بازگردد.

زمانی که با این علائم به پزشک مراجعه می‌ کنید متخصصان از آزمایش خون استفاده کرده که یک روش تشخیصی مهم و کارآمد است.

اما پزشکان علاوه بر انجام آزمایش خون معاینات بدنی را انجام داده و سابقه خانوادگی افراد را بررسی می‌ کنند در صورت نیاز تصویربرداری از بخش‌ های آسیب دیده انجام میشود و در موارد شدیدتر برای داشتن یک تشخیص قطعی نمونه برداری از مایع مفصل نیز انجام می‌ گردد.

اگر برایتان جالب است بدانید که در آزمایش روماتیسم چه فاکتورهایی ارزیابی میشود با ما همراه باشید تا مهمترین آنها را برایتان بازگو کنیم، در این صورت با اطلاعات و آگاهی بیشتری می‌ توانید برای این آزمایشات تخصصی اقدام کرده و تا حدودی متوجه خواهید شد که آیا با این بیماری درگیر هستید یا خیر.

برای ارزیابی و تشخیص روماتیسم مفصلی آزمایش خون انجام میشود و پزشکان فاکتور روماتوئید و آنتی بادی آنتی سی سی پی را بررسی می‌ کنند، اما در این آزمایشات میزان رسوب گلبول قرمز نیز تعیین شده و اگر پروتئین واکنش پذیر سی در خون وجود داشته باشد احتمالاً فرد به روماتیسم مفصلی مبتلا است.

از دیگر فاکتورهای قابل ارزیابی در آزمایش خون رماتیسم می‌ توان به آنتی بادی ضد هسته‌ ای اشاره کرد، البته اسید اوریک و پنل کامل متابولیکی بررسی میشود و شمارش کامل سلول‌ های خونی انجام می‌ پذیرد.

برای انجام آزمایش روماتیسم باید در شرایط جسمانی ایده‌ آل به پزشک مراجعه کنید، برای این نمونه برداری از خون نیازی به ناشتا بودن نیست و تنها مهم است که نکات گفته شده از طرف پزشک را رعایت کنید.

نکته بسیار مهم در مورد آزمایش روماتیسم این است که پزشکان تنها با تکیه بر فاکتور روماتوئید نمی‌ توانند روماتیسم مفصلی را تشخیص دهند زیرا این فاکتور در تشخیص سایر بیماری‌ ها از جمله نقرس، دیابت، سرطان، سل و عفونت‌ های طولانی مدت نیز تعیین کننده بوده و مورد بررسی قرار می گیرد، به همین دلیل نیاز است که در کنار فاکتور روماتوئید دیگر موارد نیز بررسی میشوند و این مسئله نیاز به یک آزمایش دقیق و جزئی‌ تر دارد.

چه زمان نیاز به انجام آزمایش روماتیسم است؟

آزمایش روماتیسم

با افزایش سن احتمال اینکه افراد به روماتیسم مفصلی مبتلا شوند وجود دارد البته جنسیت نیز در این مورد تاثیرگذار است و اغلب بانوان دو تا سه برابر بیش از آقایان به روماتیسم مفصلی مبتلا میشوند.

اما در این مورد نمی‌ توان از ژنتیک یا وضعیت جسمانی افراد چشم پوشی کرد، ژنتیک بر ابتلا به این نوع بیماری‌ ها اثرگذار است و البته سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب نیز باعث تشدید این نوع اختلالات میشود.

از طرفی متخصصان اضافه وزن را در افراد عامل اصلی روماتیسم دانسته و معتقدند که هر چقدر شاخص توده بدنی بیشتر باشد احتمال پدیدار شدن این اختلالات نیز افزایش می‌ یابد.

اگر روماتیسم مفصلی به موقع تشخیص داده شود با انجام عمل‌ های جراحی و حتی مصرف دارو قابل کنترل است و از تخریب کامل مفاصل تا حد زیادی جلوگیری میشود.

افراد مبتلا به روماتیسم می‌ توانند از انواع مسکن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنند البته داروهای ضد روماتیسمی نیز در این مورد کاربردی بوده و به تشخیص پزشک مجاز به مصرف آنها نیز خواهید بود.

اما بهترین زمان برای مراجعه به پزشک جهت انجام آزمایش روماتیسم مفصلی زمانی است که دردهایی را بی دلیل در مفاصل خود تجربه می‌ کنید، اگر متوجه میشوید که دو یا چند مفصل به طور همزمان با درد و التهاب مواجه است بهتر است این مسئله را جدی دانسته و حتماً به پزشکان مربوطه مراجعه کنید.

اگر بیماری‌ هایی مانند روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه کنترل و درمان شود از پیشرفت آسیب جلوگیری کرده و ممکن است بهبودی کامل حاصل شود.

درمان و کنترل روماتیسم مفصلی در خانه

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی همواره به دنبال راهکارهای موثر برای کنترل درد و پیشگیری از گسترش آسیب هستند، اما در کنار انجام روش‌ های درمانی تخصصی و مصرف دارو می‌ توانید با مراقبت بیشتر از بدن و انجام چندین تکنیک در خانه به کنترل آسیب پیش آمده کمک کنید.

با وجود التهاب و دردی که در مفاصل اتفاق می‌ افتد مجاز به استفاده از کیسه یا کمپرس آب سرد هستید، می‌ توانید به مدت ۱۵ دقیقه کمپرس سرد را بر روی مفصل قرار داده و این روند را هر یک ساعت تکرار کنید، کمپرس سرد باعث کاهش التهابات مفصلی میشود.

اما در پی استفاده از کمپرس گرم ماهیچه‌ ها وضعیت آرام تری پیدا کرده و خونرسانی به بخش‌ های مختلف بیشتر میشود، همواره می‌ توانید در کنار کمپرس سرد از یک حوله گرم استفاده کرده و محل درد را با آن پوشش دهید البته دوش با آب گرم نیز کاربردی و موثر است و به تسکین دردهای مفصلی و ماهیچه ها کمک می‌ کند.

افراد مبتلا به بیماری‌ های مفصلی باید خواب کافی داشته باشند اگر در طی شبانه روز خواب با کیفیت داشته باشید و در کنار آن ورزش‌ های کششی و آرام را انجام دهید متوجه کاهش درد و بهبود التهابات خواهید شد.

از طرفی مصرف مکمل‌ های غذایی را نباید فراموش کنید و این مکمل‌ ها باید تحت نظر پزشک مصرف شود تا مبادا با داروهایی دیگر دچار تداخل شود.

تحقیقات انجام شده نشان می‌ دهد که اگر از اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید التهابات در بدن فروکش کرده و وضعیت مفاصل نیز بهبود پیدا می‌ کند البته افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی مجاز به مصرف گل گاوزبان خواهند بود و به نوعی مسکن و ضد التهاب به شمار می‌ آید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی از انواع گیاهان به دلیل خاصیت دارویی که دارند برای بیماری‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند البته در این مورد حتماً با پزشک خود صحبت کرده و مقدار مصرف گیاهان دارویی را از آنها جویا شوید.

تمامی کسانی که با روماتیسم مفصلی مواجه هستند با وجود درد و التهابی که در مفاصل اتفاق می‌ افتد روند حرکت بدن کندتر شده و دامنه حرکتی کاهش می‌ یابد، اما برای بهبود این عوارض مجاز به مصرف چای بابونه هستید و می‌ توانید دم کرده این گیاه دارویی را برای کاهش درد مفاصل استفاده کنید و در طی روز می‌ توانید یک یا دو مرتبه از آن میل کنید.

اما مصرف فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده کپسایسین برای کاهش التهابات روماتیسمی مناسب است، البته زردچوبه نیز اثری مشابه را در بدن خواهد داشت.

از دیگر محصولات خوراکی که به کاهش التهاب کمک می‌ کند می‌ توان به سیر اشاره کرد می‌ توانید سیر تازه را همراه با عسل مصرف کرده و برای بهتر شدن طعم این گیاه از آبلیموی تازه نیز استفاده کنید، در چنین شرایطی مصرف چای سبز و زنجبیل کاربرد شایانی دارد البته دارچین به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای بیماران مبتلا به روماتیسم مناسب است.

نظر شما