شناسهٔ خبر: 66720071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سد قیزقلعه سی، مهمترین طرح مرزی آذربایجان شرقی

خبرگزاری صدا و سیما

استاندار آذربایجان شرقی اجرای «سد قیزقلعه‌سی» را نمادی از توانمندی و تخصص مهندسان و پیمانکاران کشورمان در اجرای طرحهای بزرگ فنی و مهندسی دانست.

صاحب‌خبر -

سد قیزقلعه سی، مهمترین طرح مرزی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مالک رحمتی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: طرح جامع «سد خداآفرین» و «سد قیزقلعه‌سی»، بزرگترین و مهم‌ترین طرح مرزی استان است و با افتتاح آن شاهد تامین آب بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی در شمال غرب کشور خواهیم بود. 

وی با اشاره به افتتاح «سد قیزقلعه‌سی» در روز ۳۰ اردیبهشت با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان اظهار کرد: این طرح با توان و دانش مهندسان ایرانی و با اعتبار و سرمایه‌گذاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده و امیدواریم با افتتاح آن زمینه توسعه و رشد اقتصادی منطقه و استان و اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم منطقه در هر دو سوی مرز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۲۰ سال  شاهد افتتاح و آبگیری از پروژه عظیم سدقیزقلعه‌سی و آغاز بهره‌برداری رسمی از سد بزرگ خداآفرین هستیم افزود: سد «قیز قلعه‌سی» بخشی از طرح عظیم و ملی «سد خداآفرین» است که امکان بهره‌برداری کامل و آبگیری از این سد و همچنین بهره‌مندی ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را فراهم می‌کند.

رحمتی خاطرنشان کرد: سد تنظیمی «قیزقلعه‌سی» با ظرفیت مخزن ۶۲ میلیون مترمکعب، امکان بهره‌برداری کامل از سد خداآفرین را فراهم می‌کند، چون قبل از این احداث این سد، آب ذخیره‌شده در پشت سد خداآفرین، رهاسازی می‌شد و امکان تامین آب برای زمین‌های کشاورزی منطقه وجود نداشت. اما با بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که در ۱۲ کیلومتری پایین‌دست سد خداآفرین قرار دارد، ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از آب مورد نیاز بهره‌مند خواهند شد.

وی به ویژگی‌های اقتصادی این طرح هم اشاره کرد و گفت: با افتتاح این سد، تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب در سال و همچنین امکان آب‌اندازی کانال اصلی سد خداآفرین به طول ۱۴۴ کیلومتر فراهم می‌شود که بزرگترین شبکه آبیاری و زه‌کشی شمال غرب کشور را تغذیه خواهد کرد.

رحمتی افزود: تولید انرژی برق‌آبی از محل احداث نیروگاه مشترک براساس توافقنامه همکاری ایران و آذربایجان از دیگر مزایای این طرح است و می‌تواند ظرفیت تولید برق در منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. هدف‌گذاری تولید انرژی برق‌آبی در این سد، ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال است که این میزان تولید برق در شرایط فعلی که نیاز مبرم به انرژی در کشور احساس می‌شود، اهمیت مضاعفی دارد.

استاندار امکان ایجاد مجتمع‌های گردشگری و ورزشی را از دیگر مزایای بهره‌برداری از مجموعه سد‌های خداآفرین و قیزقلعه‌سی برشمرد و گفت: درواقع منطقه زیبای ارسباران و حاشیه رود ارس که یکی از قطب‌های گردشگری کشورمان است، با بهره‌مندی از این ظرفیت می‌تواند نقش فعال‌تری در حوزه گردشگری ایفا کند. این ظرفیت می‌تواند در جذب گردشگران خارجی و به دنبال آن تعمیق صلح و دوستی در بین ملت‌های منطقه نیز موثر باشد.

رحمتی میزان سرمایه‌گذاری دولت جمهوری اسلامی ایران را در این طرح  ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مزایای اقتصادی سد قیزقلعه‌سی تاثیر مهمی در تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم مبنی بر توسعه متوازن و برقراری عدالت اجتماعی خواهد داشت.

 

نظر شما