شناسهٔ خبر: 66720047 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار گرمی جدید آرایشگران؛ جراحی زیبایی در منزل!

طی سال‌های اخیر که تب جراحی‌های زیبایی بالا گرفت، خدمات زیبایی خیلی زود به حرفه اصلی و پولساز آرایشگران تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

برایم ژل لب تزریق کرد، بعد از ۲۰ روز زخم‌های وحشتناکی روی لبم نشست وقتی شکایت کردم متوجه شدم ژل فاسد بوده، «بینایی‌ام را از دست دادم فقط برای اینکه آرایشگر ترغیبم کرد بوتاکس تزریق کنم!»، «فیلر بینی را اشتباه تزریق کردند و حالا نوک بینی‌ام سوخته» این جملات بخشی از تجربه‌های دردناک افرادی است که در آرایشگاه‌ها، خدمات زیبایی انجام داده‌اند!

درحالی که انجام هرگونه خدمات زیبایی مرتبط با پزشکی در آرایشگاه‌ها و توسط افراد غیر متخصص ممنوع است، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید که شاهد ورود آرایشگر‌ها و تکنسین‌هایی به عرصه زیبایی هستیم که «در منزل یا واحد‌های استیجاری اداری، بیماران را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند.»

طی سال‌های اخیر که تب جراحی‌های زیبایی بالا گرفت، خدمات زیبایی خیلی زود به حرفه اصلی و پولساز آرایشگران تبدیل شد.

البته پیش‌تر تبلیغات آرایشگران برای انجام این خدمات به دلیل غیرقانونی بودن کارشان در محیط آرایشگاه شکل می‌گرفت، اما عدم نظارت‌ها باعث شده در سال‌های اخیر به راحتی در فضای مجازی و حقیقی تبلیغ کنند و نمونه‌کار نیز بگذارند!

آمار‌های غیر رسمی حاکی از آن است که مشتریان جراحی‌های زیبایی آرایشگاه‌ها از مراکز تخصصی زیبایی بسیار بیشتر است. چرا که به دلیل وجود محصولات قاچاق و غیراستاندارد، آرایشگران این خدمات را با قیمت بسیار کمتری برای زیباجویان انجام می‌دهند.

البته دخالت آرایشگران نه تنها رضایت بیماران را در پی نداشته است بلکه آمار پرونده‌های شکایت در پزشکی قانونی را نیز بالا برده است. فقط در شش ماه اول سال گذشته ۲۶۰۰ پرونده در این زمینه به مراجع قضایی ارسال شده است.

دخالت آرایشگران در جراحی‌های زیبایی علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد باعث شده آمار جراحی‌های زیبایی سر به فلک بکشد و هر روز متقاضیان این خدمات بیشتر شوند. از آنجا که انجام بسیاری از این عمل‌های زیبایی ضرورتی ندارد وقتی افراد به متخصص زیبایی مراجعه می‌کنند اگر متخصص تشخیص بدهد که برای فرد ضرورتی ندارد او را منصرف می‌کند. اما آرایشگران بدون آگاهی از شرایط متقاضی خدمات زیبایی را انجام می‌دهند و از طرفی دیگران را هم ترغیب به این کار به بهانه زیبایی بیشتر می‌کنند!

<div id="video-display-embed-code_19324788"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8736644/19324788?width=400&height=300"></script></div>

دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی علیرضا صابری معتقد است که گرانی خدمات زیبایی می‌تواند عامل بازدارنده‌ای باشد و می‌گوید که «ارزان بودن جراحی زیبایی و دسترسی آسان به افراد غیر متخصص سبب شده تعداد متقاضیان افزایش پیدا کند. تعرفه‌های جراحی زیبایی باید درست شود.»

نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک نجات حسینی، اما با بیان اینکه حتی برخی برای انجام عمل زیبایی وام می‌گیرند! عامل بازدارنده را نظارت می‌داند و می‌گوید که نهاد‌های قانونگذاری و قوه قضاییه باید در «امر نظارت و مجازات، اقدام قانونی مناسب صورت دهند تا هر کس نتواند خارج از تخصص خود در کار درمان و سلامت مردم دخالت کند.»

نماینده ایران در انجمن بین المللی جراحان پلاستیک بابک نیکومرام توصیه می‌کند که وزارت بهداشت با اطلاع رسانی دقیق به مردم آگاهی دهد که به مراکز غیرمجاز مراجعه نکنند و همچنین با بازبینی سریع قوانین موجود و رفع کاستی‌ها و تهیه دستورالعمل‌های جامع حوزه زیبایی این خدمات را مدیریت کند.

منبع: فارس

نظر شما