شناسهٔ خبر: 66720012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جام زرین خشایارشا در موزه تخت جمشید رونمایی شد

به مناسبت هفته میراث فرهنگی، جام زرین خشایارشا به مدت یک ماه در موزه تخت جمشید به نمایش گذاشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در مراسم رونمایی از جام زرین خشایارشا گفت: نمایش جام زرین خشایارشا از هگمتانه در موزه تخت جمشید پیوند شایسته‌ای بین مردم ۲ استان فارس و همدان را رقم زده است.
علیرضا عسکری چاوردی ادامه داد: این جام زرّین با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل استان فارس، اداره کل موزه ها، موزه ملی ایران باستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ۲۹ اردیبهشت به مدت یک ماه در موزه تخت جمشید برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است و هر روز قابل بازدید است.
وی در خصوص مشخصات جام زرین خشایارشا اظهار داشت: این جام زرین که احتمالا از هگمتانه باستان (همدان امروزی) کشف شده، دارای طرح زورقی، دهانه باز، لبه‌هایی برگشته، تزئینات گیاهی و سطحی شیاردار است؛ آرایه‌هایی که از شاخصه‌های ظروف تجملاتی و ارزشمند دوره هخامنشی به شمار می‌روند.
عسکری اضافه کرد: در کف ظرف گل رزتی با ۱۲ پر و در اطراف ظرف ۲۱ شیار به مانند یک رزت بزرگ به تصویر کشیده شده‌اند؛ در حاشیه زیر لبه این ظرف کتیبه‌های به سه زبان، پارسی باستان، عیلامی و بابلی هخامنشی کنده کاری شده است که معنای آن، «خشیارشا، شاه، بزرگ» است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، ارتفاع جام را ۱۱.۴۳ سانتیمتر و قطر آن ۲۰.۳۲ سانتیمتر و وزن جام ۱.۴۰۷ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این جام حکایت از فناوری و هنر بی‌نظیر ایرانیان در زمینه جواهرسازی دارد، و نمادی از ارزش‌ها، فرهنگ و تمدن بی‌نظیر هخامنشیان همراه با طرح‌های زیبا و هنرمندانه در دوره حاکمت خشیارشا است.

<div id="video-display-embed-code_11127606"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4237356/11127606?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما