شناسهٔ خبر: 66719712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رهاورد سفر به «مازندران» دیار سبز علویان

صاحب‌خبر -

کرانه بی‌نهایت دریا، وسعت بی‌انتهای جنگل، آب‌های زلال همیشه جاری، دشت‌های طلایی گندم و برنج، خوان نعمت همیشه گسترده و... راوی مردمانی صبور و پرتلاش در استان مازندران است. استانی سرشار از نعمت خدادادی که فقط فراوانی مناطق گردشگری‌اش میعادگاه دائمی مسافران نیست؛ بلکه تولید انبوه مواد غذایی آن، عمده نیازهای سفره خانوار مردم استان‌های پرجمعیت مانند تهران، البرز و سایر مناطق کشور را تامین می‌کند.

دومین مرحله از سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت طی روزهای پنجشنبه و جمعه به مازندران انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز به همراه چند تن از معاونان و مدیران سازمانی وزارتخانه در راستای حضور مداوم در میدان و  تلاش برای بررسی و اصلاح مسایل و مشکلات شالیکاران، دامداران، باغداران، صیادان و سایر زحمتکشان عرصه تولید، مهمان مردم خونگرم دیار سبز علویان بوده است.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی صبح پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت در اولین فرصت حضور در استان مازندران قدردان حماسه فدائیان امنیت کشور است. او با حضور در گلزار شهدای روستای «اورطشت» محمودآباد، یاد و خاطره شهیدان این خطه، خط شکنان و سنگرسازان بی‌سنگر دوران دفاع مقدس را گرامی داشت.

حضور در گلخانه مولد روستای «وازیک» محمودآباد اولین ایستگاه بازدید وزیر جهادکشاورزی از طرح‌های کشاورزی منطقه محسوب می‌شود.

این روستا حتی در منطقه سراسر گل و سرسبزی به‌ عنوان دهکده گل و گیاه معروف است و سابقه‌ دیرینه‌ای در تولید گل‌های زینتی دارد.

در حال حاضر، ۱۴۰ هکتار از اراضی روستای وازیک (به معنی ماسه درشت کنار ساحل) به کشت گل و گیاه اختصاص دارد و سالانه ۴۵ میلیون شاخه، اصله، گلدان و بوته انواع گل و گیاهان زینتی در فضای باز و گلخانه‌ای تولید می‌شود که ۸۰ درصد آن به گل‌های آپارتمانی اختصاص دارد.

بازدید از شهرک گلخانه‌ای «دارکلا» نور در ادامه سفر صبح  وزیر جهادکشاورزی برنامه‌ریزی شده است.

نیکبخت در جمع فعالان عرصه تولید گل بر حمایت دولت سیزدهم از احداث گلخانه‌ها و حتی توسعه کشت محصولات زراعی، صیفی و سبزی گلخانه‌ای تأکید می‌کند و می‌افزاید: احداث گلخانه‌ها در این استان می‌تواند به افزایش تولید، اشتغال‌زایی و صادرات محصولات کشاورزی کمک کند.

وی همچنین از اختصاص تسهیلات بانکی به کشاورزان برای احداث گلخانه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: دولت سیزدهم برای حمایت از تولید داخلی و رونق کشاورزی در کشور برنامه‌های ویژه‌ای دارد، زیرا احداث گلخانه‌ها و توسعه کشت محصولات زراعی می‌تواند به افزایش تولید، اشتغال‌زایی و صادرات محصولات کشاورزی در کشور کمک کند.

وزیر جهادکشاورزی تنوع‌بخشی به سبد غذایی مردم و ارتقای سطح امنیت غذایی، افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سموم و افزایش کیفیت محصول را از مزایای احداث گلخانه‌ بیان می‌کند و می‌افزاید: تولید کننده محصولات کشاورزی باید قدر ببیند چرا که امروز حفظ امنیت غذایی یکی از شاخص‌ترین نوع امنیت است.

شهرک گلخانه‌ای «دارکلا» نور یکی از بزرگترین شهرک‌های گلخانه‌ای ایران است که در زمینی به مساحت 100 هکتار احداث ‌شده است. در این شهرک انواع مختلف محصولات زراعی از جمله صیفی‌جات، گل‌ها و گیاهان دارویی کشت می‌شود.

قبل از سفر به مازندران، هواشناسی از  بارندگی خبر داده بود و ما نیز آماده بودیم! باران بهاری شاخص شناخته شده سواحل است که زیبایی و طراوت خاص خود را هم دارد.  خوان  نعمتی که یک ریز بر این سرزمین می‌بارد. بارش باران  نه تنها خللی در برنامه‌ها ایجاد نمی‌کند، که مفرح  و شستشو دهنده دل و جان هم شده است.

وزیر جهاد کشاورزی پس از این به همراه جمعی از مسوولان استانی، از واحد پرواربندی گوساله یکهزار رأسی آقای عباسی از دامداران نمونه مازندرانی در منطقه «آلشرود»  شهرستان نور بازدید می‌کند .

نیکبخت با قدردانی از زحمات این تولید کننده برتر و مجموعه فعالان عرصه دام و طیور می‌گوید: تامین نهاده دامی به قیمت مناسب و ارایه تسهیلات بانکی برای حمایت از دامداران ضروری است؛ اما به طور یقین سود محصولات دامی با تکمیل زیرساخت صنایع تبدیلی افزایش می‌یابد.

این واحد پرواربندی سالانه بیش از ۸۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کند.

بازدید وزیر جهادکشاورزی از یک کارخانه شالی‌کوبی و بسته‌بندی در آمل از دیگر برنامه‌های متراکم امروز است.

نیکبخت در بازدید از این واحد صنعتی، مشتاقانه در جستجوی نکات جدید عملکرد شالی‌کوبی‌های مدرن است، او می‌گوید: کاهش ضایعات، ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری از نتایج نوسازی تجهیزات صنایع شالی‌کوبی است که مرکز مکانیزاسیون کشاورزی باید با جدیت دنبال این هدف باشد.

وی ادامه می‌دهد: اعطای تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و یارانه برای خرید تجهیزات مدرن هم از جمله حمایت‌های دولت از این صنعت است.

زنجیره بازدیدهای وزیر جهادکشاورزی در استان مازندران این بار در بازدید از کارخانه صنایع غذایی شهرستان جویبار تداوم می‌یابد. جویبار شهری که علاوه بر تولید فراوان محصولات کشاورزی، پایتخت کشتی ایران هم هست. مهد کشاورز زادگان طلایی ایران.

وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید مجموعه استان را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: مازندران قطب محصولات کشاورزی در تولید برنج، گوشت سفید (مرغ و پرورش ماهی گرمابی و سردابی)، شیلات، خاویار و مرکبات است.

وی ادامه می‌دهد: مکمل کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی است که با ایجاد ارزش افزوده از خام‌فروشی محصولات کشاورزی در عرصه صادرات  جلوگیری می‌کند.

کارخانه پردیس جویبار با بخش‌های پیش بوجاری، خشک‌کن، شالیکوبی، بسته‌بندی، انبار برنج و سیلوی شلتوک در سه مرحله طراحی شده است و مرحله دوم آن امسال و مرحله سوم در سال ۱۴۰۵ با افزایش قابل ملاحظه در ظرفیت همه بخش‌ها تکمیل خواهد شد.

نکته مهم این که رئیس‌جمهور بعد از ظهر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های خود به استان مازندران، با حضور در نشستی با فعالان اقتصاد مردمی در روستای «خرماکلا» این استان به گفتگو می‌پردازد. اما در سفر به استانی که قطب کشاورزی، دامپروری و شیلات است، گویی حضور وزیر جهادکشاورزی در هر مرحله‌ای همراه با رئیس‌جمهور ضرورتی ملموس به شمار می‌رود؛ به همین دلیل وزیر جهادکشاورزی باید هم تا دیروقت روز پنجشنبه و هم برای روز جمعه در جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج» و بررسی نتایج سفر کنار رئیس‌جمهور حضور داشته باشد.

جلسه روز جمعه، از جلسات میدانی دیگری است که حوالی ظهر با حضور رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و مقامات استانی برگزار می‌شود .

رئیس جمهور در این جلسه پس از شنیدن نظرها و پیشنهادهای اعضای جلسه از وزیر جهادکشاورزی می‌خواهد با محاسبه دقیق و به‌روزرسانی آمار میزان نیاز به برنج، میزان تولید این محصول در کشور و میزان مورد نیاز برای واردات، زمینه لازم برای اعمال محدودیت هوشمند در واردات برنج را فراهم کند.

نیکبخت نیز اصل را بر توازن قیمت برای تولید کننده و مصرف کننده قرار می‌دهد و تأکید می‌کند: برنامه وزارت جهادکشاورزی این است که با محاسبه دقیق میزان تولید و میزان مصرف داخلی، کمبودها را از طریق واردات جبران کند تا قیمت‌ها به تعادل برسد.

این سفر به طور یقین رهاورد مناسبی برای کمک به جهش تولید محصولات کشاورزی و دام و طیور در این استان همیشه سرسبز و جلب مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران به ویژه در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی برنج به عنوان یک محصول استراتژیک است، تا در سفرهای بعدی شاهد به بار نشستن نتایج این سفر بهاری در اردیبهشت ۱۴۰۳ باشیم.

 

گزارش از مجید زندی

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی

 

نظر شما