شناسهٔ خبر: 66718903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر حواشی تعطیلی روزهای شنبه‌؛

دعوا بر سر شنبه/ تعطیلی امروز تا فردای باز آن!

از آنجا که کار و فعالیت موضوعی کلیدی برای پیشرفت کشور است، تقویت چرخه‌ تولید و کار و بهبود فضای کسب و کار نیاز ضروری است. افزون بر این، شنبه روز کاری محسوب می‌شود و این موضوع به صورت یک فرهنگ درآمده است، از این حیث، مصوبه تعطیلی شنبه‌ها، ضربه به ساختار اقتصادی کشور و تخریب فرهنگی است و موجب سردرگمی، کاهش انگیزه کار و کاهش بازدهی و کارایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی تعطیل شدن شنبه‌ها و تاثیرات فرهنگی، اقتصادی و همچنین سیاسی که به دنبال خواهد داشت بپردازیم  که اتفاقا چهارشنبه هفته قبل، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، با ماده ‌واحده این لایحه مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرد و طبق این مصوبه همچنین ساعت کاری کارمندان، از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته کاهش می‌یابد. در ادامه تشریح این موضوع جنجالی را می‌خوانید.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده است

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس طی این جلسه در مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است و ضمن اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

وی بیان داشت: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده، این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند. از طرف دیگر اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.
در سوی دیگر، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، با بیان اینکه با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود، گفت: ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟

نماینده مردم بروجرد در مجلس: باید به سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی بها دهیم

در ادامه جلسه، عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکر شفاهی، گفت: مگر این لایحه تنها بعد اقتصادی دارد که تنها مسائل اقتصادی را مطرح می‌کنید؟ ما موظف هستیم به سنت‌ها، آداب و آئین و سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی بها دهیم. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس نظرسنجی کرده و اکثر مردم موافق تعطیلی پنج‌شنبه هستند، چرا قصد دارید مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران را زیر سؤال ببرید؟

وی تاکید کرد: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند. اقتصاد ما از این مسئله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌ها است پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده و آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟

گفتنی است، در ماده واحده مذکور آمده است: تمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به‌استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک‌ها و اماکن ورزشی موظف‌اند ساعات کار خود را در پنج‌روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تعطیلی شنبه‌ها موجب کاهش انگیزه کار و کاهش بازدهی و کارایی خواهد شد

در این زمینه باید گفت؛ بی‌تردید تعطیلی شنبه‌ها دارای تأثیر مستقیم فرهنگی و اقتصادی بر کشور است. از آنجا که کار و فعالیت موضوعی کلیدی برای پیشرفت کشور است و شنبه روز کاری محسوب می‌شود و این موضوع به صورت یک فرهنگ درآمده است، این مصوبه، از این حیث، ضربه به ساختار اقتصادی کشور و تخریب فرهنگی است و موجب سردرگمی، کاهش انگیزه کار و کاهش بازدهی و کارایی خواهد شد.

افزون بر این، کشور ما امروز نیازمند تقویت چرخه‌ تولید و کار است و به ویژه در جنگ اقتصادی، کار یک مبارزه و عبادت است. همچنین، کار ارتباط مستقیم با توسعه‌ اقتصادی دارد و اکنون حمایت از کار و تولید و بهبود فضای کسب و کار نیاز ضروری کشور است. اینها در شرایطی است که تعطیلی شنبه‌ها، به کاهش کار و تحرک منجر می‌شود و پیامد آن تخریب فرهنگ و تضعیف اقتصاد است.

زیان ۸ میلیارد دلاری یادآور ادعای 100 میلیون دلار زیان به ازای هر یک روز تأخیر در اجرای برجام!

توجیه موافقان تعطیلی شنبه‌ها، تعطیلی این روز در آمریکا و اروپا و بهره بردن از تجارت خارجی است. آنها تعطیلی شنبه را متضمن زیان ۸ میلیارد دلاری اعلام می‌کنند در حالی‌که از مستندات آن خبری نیست. برای شیرین سازی خسارت محض برجام هم ادعا می‌کردند هر یک روز تأخیر در اجرای برجام 100 میلیون دلار به کشور آسیب می‌زند! در حالی‌که روحانی اردیبهشت 95 در سفر به سمنان، غلط بودن این ادعا را عیان کرد و گفت: «سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای اینکه وارد ایران شده و به سرمایه‌گذاری بپردازند، مشتاق هستند اما این اقدام زمان می‌برد. امروز تنها سه ماه از برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند 30 سال از زمان تصویب برجام سپری شده است.»

علاوه‌بر این، باید پرسید، مگر چه تعداد از مراکز تجاری و فعالان اقتصادی با آمریکا و اروپا تجارت دارند؟ بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۲ جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر در این فصل ٢٤ میلیون و ١٩٤هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ٧٥٧ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥٣,٦ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٥ درصد و کشاورزی با ١٢.٩ درصد قرار دارند.

نکته مهم آمار جمعیت شاغل در زمستان ۱۴۰۲ این است که نسبت به فصول مشابه در سال‌های گذشته، زمستان ۱۴۰۲ بیشترین تعداد شاغلین در تاریخ کشور ثبت شده است. این برای اولین بار است که در فصل زمستان تعداد جمعیت شاغل در کشور از ۲۴ میلیون نفر فراتر رفته است.

تعداد جمعیت شاغل کشور در زمستان گذشته نسبت به زمستان سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ که سال‌های اوج پس از برجام محسوب می‌شود بین یک تا 2/6 میلیون نفر بیشتر شده است.
به آمار یادشده، نگاه دیگری بیندازیم؛ جمعیت شاغل کشور 24 میلیون نفر است که بیشتر مربوط به بخش خدمات، سپس صنعت و بعد از آن کشاورزی است و ارتباطی به مناسبات اقتصادی و تجاری بین‌المللی ندارند. غیر از این، تعاملات اقتصادی امروز در فضای دیجیتال انجام می‌شود و ثبت سفارش و حصول نتیجه، ماه‌ها زمان می‌برد.

چرا با تصویب تعطیلی شنبه با روز تعطیلی یهودیان همراهی شده است؟

نکته دیگر این است که شنبه روز تعطیل رسمی یهودیان است، چرا با تصویب تعطیلی شنبه با روز تعطیلی یهودیان همراهی شده است؟ فاصله زمانی ۳ تا ۴ ساعته ما با اروپا و بیش از ۱۵ ساعته با آمریکا و اقیانوسیه.

نکته بعدی اینکه، فاصله زمانی ما با اروپا حدود ۳ تا ۴ ساعت و با آمریکا و اقیانوسیه در مواردی بیش از ۱۵ ساعت است. بنابراین هنگام روز ما در ایران با شب آنها همزمان است. آیا باید روزها را تعطیل کنیم و شب‌ها کار کنیم تا از همسوئی با کشورهای غربی و همراهی با یهودیان عقب نمانیم؟!

متأسفانه در جریان بررسی این ماده واحده در مجلس، در اقدامی ناشایست نسبت خلاف واقع به بیت رهبر معظم انقلاب مبنی بر موافقت با این موضوع داده شد که سپس از سوی ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس که آن را مطرح کرده بود، تکذیب شد.

انتقاد آیت‌الله سبحانی از مصوبه تعطیلی شنبه‌ها

در پی این مصوبه، آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی- دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیق می‌دهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.

از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل‌کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟

در ادامه پیام آیت‌الله سبحانی خاطرنشان شده است: از نظر داخلی:

1) استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست که می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند برقرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنج‌شنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.

2) در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.

3) سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنج‌شنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن رو‌به‌روست کاملاً در تضاد است.

4) در اصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است»، باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.

انتقاد خطیب جمعه تهران از مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، امام جمعه موقت تهران نیز دیروز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به این مصوبه، گفت: اجازه بدهید از مجلس بابت تعطیلی روز شنبه‌ها گلایه کنیم به جامعه مؤمنین برخورد، شاید دلایل خود را داشته باشند اما شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل و فصل کند.

زهره سادات لاجوردی: تعطیلی شنبه در راستای جهانی‌سازی مناسبات لیبرالیسم و تعطیلی یک روز واحد جهانی است که آن روز هم با تعطیلی یهودیان تطابق دارد!

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم می‌گوید که لایحه‌ تغییر تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعات کاری ادارات در چندماه اخیر به مجلس ارائه شد. وی اضافه می‌کند: آنچه موافقان تعطیلی شنبه به آن استدلال می‌کردند؛ تسهیل ثبت سفارش و هماهنگی با بازارهای جهانی و... بود! در حالی که تعطیل بودن یا نبودن شنبه برای ثبت سفارش تجار که ۳ الی ۶ماه تا حصول نتیجه نهائی زمان می‌برد؛ در عمل تفاوت و تاثیری ندارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه یکی از تبعات تعطیلی شنبه‌ها استحاله فرهنگ اسلام در فرهنگ جهانی است بدون اینکه به جوانب مختلف و تبعات آن توجه شده باشد؛ بنده با تعطیلات شنبه مخالف بودم و رای مخالف نیز دادم.

چراکه اولا: اقتصاد جهانی امروزه در بستر دیجیتال انجام می‌شود و تعطیلی شنبه به بهانه ارتقای اقتصادی، سفسطه‌ای بیش نیست.

ثانیا: حتی با فرض محالِ صرفه اقتصادی، انقطاع یک جامعه و نسل‌های بعدیِ آن با ریشه‌های هویتی خود با هیچ رقم و مبلغی قابل جبران نیست‌.

ثالثا: طبق قانون اساسی، تعطیل رسمی ایران روز جمعه است و به دلایل مختلف فرهنگی، عرفی و شرعی، سالیانِ سال است که پنج‌شنبه و جمعه برای مردم ما جنبه ارزشی و معنوی دارد و ایرانیان زندگی، کار، تفریح و مراسمات خود را بر این اساس چیدمان می‌کنند. لاجوردی تاکید می‌کند که به نظر می‌رسد یکی از اهداف طراحان این موضوع، در راستای جهانی‌سازی مناسبات لیبرالیسم و تعطیلی یک روز واحد جهانی است که ازقضا آن روز هم با تعطیلی یهودیان تطابق دارد! ‌با این اوضاع دور نخواهد بود روزی که عده‌ای به بهانه ارتقای مراودات با دنیا به دنبال رسمی‌شدن تاریخ میلادی به جای تاریخ هجری شمسی نیز باشند.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما