شناسهٔ خبر: 66718130 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پاسخ روحانی به شورای نگهبان از نگاه نوبخت /گشت ارشاد موجب وهن تمدن ایرانی در جهان شده است /اقلیت مجلس آینده مطالبات اکثریت مردم را دنبال کنند

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: در انتخابات مجلس خبرگان شخصیتی مانند آقای روحانی که ۲۴ سال در شورای عالی امنیت ملی ۲۰ سال در مجلس شورای اسلامی و ۸ سال در ریاست جمهوری بود را رد صلاحیت کردند که پاسخ آقای روحانی پاسخ مناسب و متقنی بود که در چارچوب قانون اساسی جواب داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزارشد.

اهم سخنان وی به نقل از ایلنا، ایسنا و مهر را در ادامه می خوانید؛

* {برنامه مصوب اعتدال و توسعه برای سال آینده}: در اجلاسیه اخیر حزب، نگرانی جدی نسبت‌ به مسائل اقتصادی، اجتماعی اعلام شد و راه حلی هم ارائه شد. نگرانی ما در حزب عمدتا معطوف به اطلاعاتی است که در برخی گزارش‌ها حتی بدون مطالعه گزارش‌های رسمی دولت ارائه می‌شود.

*{درباره شرایط اقتصادی کشور در دولت دوازدهم}: در سایه انتخاب مردم برای تعامل سازنده با دنیا، نرخ تورم در دو سال تک رقمی شد و جمعیت اشتغال به ۲۴ میلیون نفر افزایش یافت. ۵ سال نرخ ارز زیر ۴ هزار تومان حفظ شد. قدرت خرید کارکنان دولت جبران شد و از سال ۹۲ تا ۹۶ میزان افزایش حقوق بیش از نرخ تورم بود.

* در دولت سیزدهم استقراض دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین استقراض دولت از بانک‌ها از ۳۹۶ هزار میلیارد تومان به ۷۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همین طور پایه پولی کشور از ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

*حجم نقدینگی کشور از ۳ میلیون و ۴۷۶,۰۰۰ میلیارد تومان به ۷ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. در عین حال حجم اوراق منتشر شده دولت سیزدهم که اتفاقاً یکی از انتقادات این دولت محترم به دولت دوازدهم بر اساس گزارش ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرکز مدیریت بدهی وزارت اقتصاد دارایی از ۴۳۲ هزار میلیارد تومان در تست سال گذشته بالغ بر ۷۵۲ هزار میلیارد تومان شده است. همچنین بدهی دولت سیزدهم که به دولت چهاردهم خواهد رسید ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که ارزش دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است یعنی ارزش پول ملی کمتر از نصف شده است و در عین حال تورم بر سه سال گذشته بالای ۴۰ درصد بوده است.

*متوسط نرخ تورم طی سه سال گذشته در دولت سیزدهم بالای ۴۲ درصد بوده است. کجا اعلام شده تورم ۶۰ درصد بوده که امروز دولت بگوید بیست درصد تورم کاهش پیدا کرده و اعلام موفقیت کند؟ این مجموعه اطلاعاتی است که دولت منتشر کرده و این موضوع نگران کننده است که رشد اقتصادی که باید تحقق پیدا می‌کرد، نکرده است.

* در موضوعات اجتماعی درصد مشارکت مردم در انتخابات برای اعضای حزب نگران‌کننده بود. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این مشارکت ۷۳ درصد بود که به ۳۸ درصد رسید و امروز انتخابات مجلس دوازدهم به زیر ۴۰ درصد رسیده است. ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به عنوان اهداف انقلاب به شمار آوردیم. پیشرفت‌های نظامی و علمی و نکات قابل تحسین و در کنار این موارد کاهش نماد جمهوریت را داریم که باید آن را در کنار مهاجرت نیروهای متخصص قرار دهیم تا آن نگرانی را برطرف کنیم.

* بخشی از عدم استقبال مردم و چهره‌های سیاسی در انتخابات به خاطر فضایی است که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شکل گرفت که برخی در انتخابات حضور پیدا نکردند. در انتخابات مجلس خبرگان شخصیتی مانند آقای روحانی که ۲۴ سال در شورای عالی امنیت ملی ۲۰ سال در مجلس شورای اسلامی و ۸ سال در ریاست جمهوری بود را رد صلاحیت کردند که پاسخ آقای روحانی پاسخ مناسب و متقنی بود که در چارچوب قانون اساسی جواب داد.

* یک نفر مثل زیباکلام که عقایدش را آزاد اعلام می‌کند، نباید به زندان برود بلکه باید از کرسی‌های آزاداندیشی به او پاسخ داده شود.

* نگاه حزب اعتدال و توسعه معطوف به اقلیتی در مجلس است که می‌توانند به جای ورود به مذاکرات قدرت در مجلس، مطالبات اکثریت مردم را بیان و برای مردم تلاش کنند.

*{ درباره اجرای گشت ارشاد}: این روش در کشور تجربه شده است و نتایج ناموفقی داشت و نه نافع و رافع مشکل موجود است و مضر است و جلوه خوبی از تمدن ایرانی اسلامی در جهان نشان نمی‌دهد. انتشار یک برخورد خشن و غیراسلامی در فضای مجازی هم موجب وهن می‌شود.

*این موارد گشت ارشاد مثل تک موردهایی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم و برخورد خشن و غیراسلامی و غیرایرانی که صورت می‌گیرد، همان یکی کافی است که موجب وهن تمدن ایرانی اسلامی در عرصه های بین المللی شود به همین جهت معتقدیم که این روش روش مناسبی نیست.

* استقراض در دولت سیزدهم از بانک مرکزی و بانک‌ها افزایش پیدا کرد. بدهی دولت از ۴۱۶ هزار میلیارد تومان به ۸۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال ۹۹ کل درآمد ارزی کشور بخاطر تحریم‌های آمریکا، ۷.۵ میلیارد دلار بود که دو سال بعد به ۳۵ میلیارد دلار رسید.

ادامه دارد...

۲۷۲۱۸

نظر شما