شناسهٔ خبر: 66718082 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همزمان با گرامیداشت روز جهانی موزه انجام شد

رونمایی از ۱۲۰ اثر کم‌تر دیده‌شده ایران در ۱۱ استان

سمیه حسنلو

بیش از ۱۲۰ اثر کم‌تر دیده‌شده موزه‌ای و باستان‌شناسی ایران همزمان با روز جهانی موزه در ۱۱ استان کشور رونمایی شد و همچنین تعدادی از برترین موزه‌داران تجلیل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیین گرامیداشت روز جهانی موزه شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه همزمان با هفته میراث فرهنگی با حضور جمعی از نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی مقیم در ایران و همچنین دفتر یونسکو، باستان‌شناسان و مدیران موزه‌های خصوصی و دولتی در موزه ملی ایران برگزار شد.

همزمان با برپایی این آیین، ۱۴ نمایشگاه موقت در ۱۱ استان به صورت برخط با اعلام علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رونمایی شد.

این آثار که از موزه ملی به بهانه هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به ۱۱ استان کشور «موقتی» منتقل شده‌اند، شامل جام زرین حسنلو (آذربایجان غربی)، سکه‌های تاریخی (آذربایجان شرقی)، تخته‌بازی (سیستان و بلوچستان)، جام خشایار (فارس)، سکه سیمین ولایتعهدی (خراسان رضوی)، ۱۰ قطعه پارچه (اصفهان)، اسطرلاب (قزوین)، اشیاء زیویه (کردستان)، اشیاء سنگ صابونی (کرمان)، جام زرین عمارلو (گیلان) و ۱۰ ظرف سفالی (مازندران) است.

رونمایی از ۱۲۰ اثر کم‌تر دیده‌شده ایران در ۱۱ استان لحظه افتتاح برخط ۱۴ نمایشگاه آثار کم‌تر دیده‌شده موزه ملی

در این نشست همچنین شعار روز جهانی موزه که امسال «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» است؛ پخش شد. همچنین کلیپی از عملکرد دولت سیزدهم درباره موزه نمایش داده شد، که به ثبت رکورد ۶۰ میلیون بازدید، استرداد ۳۵۳۶ اثر به ایران، که شامل استرداد ۳۵۰۶ لوح از آمریکا، یک نقش برجسته و ۲۹ قلم شیء از فرانسه، تمدید ۱۳۷ پروانه مجموعه‌داری در طول فعالیت این دولت، اشاره شد.

در ادامه به بهانه رونمایی از الواح هخامنشی استردادی، کلیپی با این موضوع پخش شد.

در آئین گرامیداشت روز جهانی موزه، هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تصویر پوستر روز جهانی موزه، یادآور شد: تصویر استفاده شده در این پوستر برداشتی از خط کشف‌شده در جیرفت است که تاریخ خط را تغییر داد.

او سپس به بخشی از اقدامات موزه‌ها و نقش اجتماعی و فرهنگی آنها اشاره کرد و از بزرگان این حوزه از جمله «محمدحسن سمسار» یاد کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم ایران)، از نقش و جایگاه موزه ها گفت و تاکید کرد: جایگاه موزه در یک کشور نشان از جایگاه توسعه یافتگی آن کشور است. موزه یکی از مهم‌ترین شاخص های توسعه یافتگی است و اگر می‌خواهیم آینده مطمئن و پایداری داشته باشیم، باید به جایگاه موزه توجه کنیم.

او همچنین اظهار کرد: مسأله آب، گرم شدن زمین و فرونشست برمی‌گردد به اینکه با حافظه موزه‌ای با این مسائل برخورد می‌کنیم یا مثل یک کشور تازه کشف‌شده برخورد خواهیم کرد.

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی با قدردانی از رسانه‌ها که باعث بلندتر شدن صدای میراث و توجه بیشتر مردم به میراث فرهنگی شده اند و همجنین با تبریک دهه کرامت، گفت: امسال موفق شدیم در ۱۱ استان و ۱۴ نمایشگاه بیش از ۱۲۰ اثر کم‌تر دیده شده موزه ملی را به نمایش بگذاریم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس درباره تجزیه و تحلیل شعار روز جهانی موزه (موزه‌ها برای آموزش و پژوهش) توضیحاتی داد و یادآور شد: معاونت میراث در سال ۱۴۰۳ چند کار را در اولویت قرار داده است، نخست پایان پروژه‌های عمرانی از جمله موزه جیرفت است و در ادامه نهضت مرمت بناها و نهضت آموزش و پژوهش در سراسر کشور است.

او اضافه کرد: براساس اهمیت موضوع آموزش و پژوهش شورایی با این عنوان در وزارت در بالاترین سطح تشکیل شده است، که شنبه‌ها یک هفته در میان تشکیل جلسه می‌دهد و پروژه‌های معتبر و مهمی را در دو سال اخیر با همکاری دانشگاه‌ها در دست اجرا دارد.

دارابی همچنین گفت: نخستین بار در سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی، فصل ۱۷ به حوزه وزارت میراث فرهنگی اختصاص یافته و در برنامه هفتم توسعه احکام مترقی تصویب شده است.

معاون میراث فرهنگی همچنین تدوین دو سند ملی میراث فرهنگی و موزه‌داری در ایران را در زمره پروژه‌های مهم وزارت اعلام کرد و گفت: کارهای این دو سند رو به پایان است، که تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد. یکی از مهمترین اتفاقات در این سند این است که تکلیف مرجعیت استانداردسازی و مدیریت و امور هماهنگی در موزه‌داری کشور روشن می‌شود. ما به دنبال این هستیم که در هر شهر، یک موزه ایجاد شود.   

دارابی در ادامه اظهار کرد: طرح توسعه موزه ملی ایران موسوم به «میدان مشق» جزو سند انتظار دولت سیزدهم مصوب شده و در برنامه جانمایی شده است و امیدوارم این آرزوی بیش از دو دهه و این کار بزرگ، محقق شود.  

معاون میراث فرهنگی با اشاره به انجمن خیرین میراث فرهنگی که راه‌اندازی شده است، گفت: با کمک خیرین تعدادی از پروژه‌های مرمتی در استان‌های سیل‌زده اخیر از جمله سیستان و بلوچستان درحال انجام است.

در ادامه این مراسم، با حضور معاونان صنایع دستی و میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، رئیس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم)، مدیر موزه ملی ایران، مدیرکل موزه‌ها و همچنین مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر موزه ملک، استاد پیشکسوت محمدحسن سمسار، محمدرضا کارگر، مدیرکل اسبق موزه‌های کشور از برترین موزه‌داران در روز جهانی موزه‌ها تقدیر شد.

در بخش حفاظت آثار از حسن فیضی‌راد، در بخش مسئول برتر موزه از کاظم فدائیان (رئیس گروه موزه‌های استان قم)،  در بخش مدیر برتر موزه از معصومه دیداری (موزه بوعلی همدان) و احسان صانعی (موزه آوا و نوای اصفهان)، عبدالله سپاهی (مدیر موزه مردم شناسی تاس و کپل استان سیستان و بلوچستان)، فرنوش نظری (موزه آب استان گلستان) و فاطمه حاتمی (موزه دوره اسلامی موزه ملی ایران)، در بخش موزه‌دار برتر از الهام نصرت نظامی (کاخ سعدآباد)، امین بصیری (موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس استان بوشهر) و در بخش امین اموال برتر از نفیسه گوهری سیچانی (کاخ موزه چهل‌ستون اصفهان)، بهناز ابراهیم تبریزی (کاخ گلستان)، الهام افکاری (کرمانشاه)، در بخش حفاظت‌گر برتر از حمزه حمزه (خراسان جنوبی)، وحید برنوس (کرمانشاه)، سحر فروزان‌پور (موزه جندی‌شاپور استان فارس)، در بخش راهنمای برتر از محمدعلی صبور صادق‌زاده (موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی) و ندا میرعمادی (کاخ نیاوران)، در بخش مراقب برتر موزه از صمد علی‌نژاد (کاخ گلستان)، مهدی حاجوی (موزه ملی ایران)، در بخش پژوهشگر برتر از محمد سهرابی (موزه گلسنگ‌های ایران)، در بخش مجموعه‌دار برتر از بهمن جلیلی (موزه مردم‌شناسی سوباتان و تالش)، ناصر بخشی (مجموعه اسناد تاریخ معاصر آذربایحان شرقی) و حسن پاکزادیان (مجموعه مردم‌شناسی و سکه استان سمنان) و در بخش معرفی و آموزش از فائزه امین دهقان (کاخ گلستان) تجلیل شد.

پایان‌بخش این آئین با نقالی محمدعلی صبور صادق‌زاده از موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی با روایتی از شاهنامه و رستم همراه بود.

انتهای پیام

نظر شما