شناسهٔ خبر: 66717947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گردشگری غذا در کرمانشاه

از عطر دل‌انگیز تا طعم ماندگار شیرینی‌های محلی کرمانشاه

فاطمه احمدیان

وقتی به بازار ۲۰۰ ساله شهر کرمانشاه سری می زنید، بوی عطر دل انگیز شیرینی های محلی که همه جا پیچده، شما را وسوسه می‌کند که حتما طعم خاص آنها را امتحان کنید.

صاحب‌خبر -

در بازار سنتی شهر کرمانشاه، راسته بازاری وجود دارد که به آن راسته بازار نان برنجی فروشان می گویند. جایی که همه گردشگران وقتی بخواهند برای شهر و دیار خود از کرمانشاه یک سوغاتی ببرند حتما سری به آن خواهند زد.

در این راسته بازار انواع شیرینی‌های محلی کرمانشاهی را می توانید تهیه کنید. شیرینی‌هایی که طعم خاص و منحصربفردی دارند و هیچ جای دیگر نمی‌توانید شیرینی‌هایی به این خوشمزگی را پیدا کنید.

شیرینی‌های محلی کرمانشاه به واسطه فرهنگ غنی مردم این منطقه و پیشه کشاورزی و دامپروری آنها بسیار متنوع هستند و برخی از آنها در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد.

نان برنجی، کاک، نان خرمایی، برساق، بژی، نان شکری و... تنها بخشی از شیرینی های محبوب کرمانشاهی ها هستند که در ایران معروف شده اند و علاقمندان پر و پا قرصی دارند.

کسانی که به کرمانشاه سفر کرده‌اند و شیرینی‌های خوشمزه این دیار را می شناسند، می‌دانند که این سوغات‌های کوچک خوش عطر و طعم با سایر شیرینی‌هایی که خورده‌اند کاملا متفاوت هستند، اما برای کسانی که شاید هنوز آشنایی چندانی با این شیرینی‌ها ندارند، به معرفی چند نمونه از معروف‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه می‌پردازیم.

از عطر دل‌انگیز تا طعم ماندگار شیرینی‌های محلی کرمانشاه

نان برنجی

می‌توان ادعا کرد که هر ایرانی حداقل برای یک بار نام نان برنجی کرمانشاهی را شنیده است. شیرینی که گل سرسبد شیرینی‌های کرمانشاهی و از پرطرفدارترین سوغات‌های استان محسوب می شود.

آن‌طور که قدیمی‌های شهر می‌گویند، نان برنجی کرمانشاهی حدود ۲۰۰ سالی قدمت دارد و در زمان قاجار به صورت رسمی به عنوان سوغات کرمانشاه معروف بوده است.

دیار کرمانشاه از زمان‌های قدیم در مسیر تردد زوار عتبات عالیات قرار داشته و مردم خونگرم و میهمان نواز این استان هم برای زوار امام حسین(ع) نوعی شیرینی مقوی با آرد برنج و شکر و روغن حیوانی پخت می‌کردند که توشه راهشان باشد که این شیرینی همین نان برنجی امروزی است.

شاید برای خیلی‌ها سوال پیش بیاید که در استانی مانند کرمانشاه که شالیزارهای برنج وجود ندارد، مواد اولیه این شیرینی چطور تهیه می شده که باید گفت اتفاقا در زمان‌های گذشته که کرمانشاه استانی بسیار پرآب بوده، مزارع کشت برنج در این استان زیاد بوده، برای همین آرد برنجی که برای این شیرینی بکار می رفته از شالیزارهای خود کرمانشاه تهیه می شده است. 

هرچند که در حال حاضر ممکن است در برخی شهرهای دیگر ایران نیز نان برنجی پخت شود، اما باید بدانید که اصل نان برنجی متعلق به کرمانشاه است و شیرینی‌پزهای کرمانشاهی با مهارت خاصی آن را با روغن حیوانی پخت می‌کنند که عطر فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد.

از عطر دل‌انگیز تا طعم ماندگار شیرینی‌های محلی کرمانشاه

نان خرمایی

یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب و بسیار مقوی کرمانشاهی، نان خرمایی است و گردشگرانی که برای اولین بار طعم آن را می‌چشند، از طعم دلنشین  آن شگفت‌زده می‌شوند.

نان خرمایی مانند نان برنجی از شیرینی‌های معروف مردم کرمانشاه است که از قدیم‌الایام در پذیرایی جمع‌های خانوادگی و میهمانی حضوری پررنگ داشته و امروزه هم گردشگرانی که به استان سفر می‌کنند، آن را به عنوان سوغات به شهر و دیار خود می‌برند.

شیرینی‌پزهای خوش ذوق کرمانشاهی برای تهیه نان خرمایی که به آن نان «خانقی» هم می‌گویند، از آردگندم، خرما، ماست، روغن حیوانی، گلاب و  مغز گردو استفاده می‌کنند.

یکی از مواد اصلی برای تهیه نان خرمایی، خرماست که از زمان‌های دور تاکنون خرمای این شیرینی از نخلستان‌های قصرشیرین تهیه می‌شده است.

نان خرمایی را می توانید در کنار یک فنجان چای عصرگاهی در کنار خانواده نوش جان کنید و از طعم خاص و فوق‌العاده آن لذت ببرید.

از عطر دل‌انگیز تا طعم ماندگار شیرینی‌های محلی کرمانشاه

کاک

رتبه سوم معروفترین شیرینی کرمانشاه به کاک می‌رسد. شیرینی لطیف و سبک که علاقمندان خاص خود را دارد.

ناگفته نماند که شیرازی‌ها هم نوعی شیرینی دارند که به کاک ما کرمانشاهی‌ها بسیار شبیه است که البته آنها به این نوع شیرینی یوخه می‌گویند، با این وجود این دو شیرینی تفاوت‌هایی هم باهم دارند.

کاک کرمانشاهی از ورقه‌های نازک خمیر تهیه می‌شود و بسیار سبک و سرشار از انرژی است. برای تهیه این شیرینی از آرد گندم، دارچین، تخم‌مرغ، پودر پسته، آب و خلال بادام استفاده می‌شود.

جالب است بدانید، کاک کرمانشاهی به مانند نان برنجی به ثبت ملی رسیده است.

از عطر دل‌انگیز تا طعم ماندگار شیرینی‌های محلی کرمانشاه

بژی

 بژی هم یکی از شیرینی‌های محلی کرمانشاه است که تا همین چندسال پیش فقط در میان خانواده‌های کرمانشاهی پخت می‌شد و عملا گردشگران چندان آشنایی با آن نداشتند، اما حالا برخی از شیرینی‌پزهای کرمانشاهی این شیرینی را هم برای گردشگران پخت و عرضه می‌کنند.

بژی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های محلی کرمانشاهی است که در گذشته مردم این منطقه برای اعضای خانواده خود که به سفر می‌رفتند و یا فرزندانشان که به سربازی می‌رفتند آن را درست می‌کردند، اما حالا خیلی از خانواده‌ها برای خوردن یک عصرانه مقوی هم آن را درست می کنند.

برای پخت بژی از شیر، آرد، شکر و روغن حیوانی و بویژه گیاه خوش عطری به نام رازیانه استفاده می‌شود که عطر مسرت‌بخشی به این شیرینی می‌بخشد.

اگر می‌خواهید به سفر بروید، حتما شیرینی بژی کرمانشاهی را پخت کنید، چون ماندگاری بالایی دارد و یک عصرانه خوشمزه برای سفر شما خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما