شناسهٔ خبر: 66716835 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه کلمه عبور امن داشته باشیم؟

این روز‌ها که هر لحظه خبری از گوشه و کنار جهان مبنی بر حمله سایبری و هک حساب‌های کاربری رایانه و گوشی هوشمند به گوش می‌رسد، بیش از پیش باید بر افزایش امنیت سایبری حساب کاربری دقت شود.

صاحب‌خبر -

براساس بررسی‌های انجام شده و البته اظهارات کارشناسان همچنان بسیاری از کاربران در جهان از کلمات بسیار ساده و قابل حدس مانند نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن و ... برای کلمه عبور خود استفاده می‌کنند که این کار باعث می‌شود کاربران با خطرناک‌ترین اتفاقات روبرو شده و در اصل راه را برای نفوذ و ورود هکر‌ها باز بگذارند تا به راحتی از اطلاعات، تصاویر و محتوای شخصی آنها سوءاستفاده کنند.

به همین دلیل اینکه چگونه می‌توان کلمه عبوری انتخاب کرد که در عین حال که بتوان آن را به راحتی به خاطر سپرد و به اندازه کافی نیز قوی باشد، چالشی است که همه با آن روبرو هستیم و برای حل این مشکل در ادامه ان مطلب تلاش شده چند راهکار و پیشنهاد کاربردی در این زمینه به کاربران پیشنهاد شود. 

در قدم اول توصیه می‌شود حتما رمز عبور انتخاب شده طولانی باشد. رمز عبور هر چه طولانی‌تر باشد، احتمال اینکه یک برنامه کامپیوتری بتواند آن را حدس بزند، کمتر می‌شود و بهتر است رمز عبور انتخاب شده حداقل هشت کاراکتر داشته باشد. 

در مرحله بعد باید رمزعبور باید پیچیده باشد، چون علاوه بر طول، پیچیدگی نیز از کشف رمز توسط نرم افزار‌های رمزشکن، که ترکیبی تصادفی از حروف را کنار یکدیگر قرار می‌دهند، جلوگیری می‌کند پس در صورت امکان سعی کنید، رمزعبور شما شامل حروف بزرگ انگلیسی، حروف کوچک انگلیسی، اعداد و علامت‌هایی مثل نقطه، کاما و ... باشد. 

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که کاربران مرتکب می‌شوند، استفاده از یک گذرواژه برای حساب‌های کاربری مختلفشان است چرا که آنها بر این باورند که انتخاب و یادآوری یک گذرواژه جداگانه برای حساب‌های کاربری متفاوت برایشان بسیار دشوار و ناممکن است. در این صورت، بهترین راهکار آن است که از کلمات مشابه به هم استفاده کنید، اما با به‌کار بردن اعداد و حروف دیگری که آنها را از هم تمییز بدهد. 

همچنین توصیه می‌شود تا حد ممکن رمز عبور خود را مخفی نگه دارید. به زبان ساده‌تر همیشه هنگام وارد کردن رمز عبور از لو رفتن آن خودداری کنید به جز، موارد کاملا ضروری، رمزعبور خود را به هیچ کس نگویید اگر هم مجبور بودید آن را به دوست، همکلاسی یا یکی از اعضای خانواده بگویید، ابتدا آن را به یک رمزعبور موقتی تغییر دهید و به شخص مورد نظر بدهید، پس از اتمام کار، آن را به حالت قبل بازگردانید.

البته، اغلب اوقات راه‌های دیگری مانند ایجاد یک رمز عبور جداگانه در حساب خود وجود دارد که در صورت امکان بهتر است از این روش‌ها استفاده کنید. 

شاید مهم‌ترین نکته در انتخاب رمز عبور این است که رمز‌های عبور نباید از اطلاعات شخصی شما تشکیل شده باشد. از یک رمز عبور برای بیش از یک حساب استفاده نکنید، زیرا اگر کسی آن را بفهمد به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا خواهد کرد، فرض کنید رمز عبور کامپیوتر و ایمیل شما یکسان است، حال اگر کسی بتواند کامپیوتر شما را «هک» کند یا به طریقی رمز آن را بدست آورد، به ایمیل شما نیز دسترسی خواهد داشت. 

درعین حال هم نباید از ترکیب اعداد و کلمات غافل شد به گفته متخصصان امنیتی رایانه، استفاده هم‌زمان از اعداد غیرقابل حدس و حروف غیرالفبایی می‌تواند تا حد بسیار زیادی امنیت گذرواژه انتخابی شما را بالا ببرد. در اینجا می‌توانید برخی از حروف الفبای انگلیسی را به صورت Capital یا حروف بزرگ تایپ کنید. 

پس از انجام همه مراحل گفته شده توصیه می‌شود رمز عبور خود را پس از چند وقت تغییر دهید. توصیه می‌شود رمز عبور خود را به طور منظم حداقل هر دو ماه یک بار عوض کنید، زیرا به مرور زمان احتمال اینکه دیگران رمز عبور شما را بفهمند، افزایش می‌یابد؛ همچنین اگر کسی بدون اطلاع شما رمزعبورتان را سرقت کنند تا زمانی که آن را عوض نکنید، از رمزعبور استفاده می‌کند. 

با وجود آنکه کارشناسان امنیتی، مدام درباره ریسک‌های استفاده از رمز‌های یکسان برای حساب‌های متعدد هشدار می‌دهند، تعداد شوکه‌کننده زیادی از افراد همچنان این کار را انجام می‌دهند و بدتر از آن، رمز خود را روی یک تکه کاغذ می‌نویسند. یک شرکت مدیریت کلمه عبور چندی پیش در گزارشی، به بررسی شیوه‌های استفاده از کلمه عبور ۲۴۰۰ نفر در کشور‌های آمریکا، انگلیس، استرالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن پرداخته و دریافته است یک چهارم از آنها، از یک کلمه عبور برای ۱۱ تا بیش از ۲۰ حساب کاربری استفاده می‌کنند.

به‌علاوه، یک سوم (۳۶ درصد)، اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد و نام همسر را برای کلمه عبور قرار می‌دهند که می‌تواند به راحتی در شبکه‌های اجتماعی (۶۰ درصد) و گروه‌های آنلاین (۳۰ درصد) به دست آید. تقریبا نیمی از این افراد (۴۸ درصد) از یک کلمه عبور در پلتفرم‌ها یا حساب‌های کاربری محل کار، استفاده می‌کنند. 

منبع: ایسنا

نظر شما