شناسهٔ خبر: 66716790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

خالق چت جی‌پی‌تی در یک قدمی ساخت مغز مجازی انسان است!

صاحب‌خبر -

ظاهرا هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم، در حال پیشرفت است. سم آلتمن، خالق ChatGPT قصد دارد در آینده نزدیک مغز مجازی را در برابر جهانیان قرار دهد.

سم التمن مدیرعامل شرکت OpenAI در مصاحبه جدید خود به نکات مهمی در مورد هوش مصنوعی پرداخته است. صحبت‌های التمن می‌تواند به‌شکل شگفت‌انگیزی آینده رو به‌رشد هوش مصنوعی را ترسیم کند و تاثیر عظیم آن را بر تعاملات انسانی آشکار سازد. مدیرعامل OpenAI در رابطه با GPT-4 توضیحاتی را ارائه کرده و البته به برنامه‌های خود برای هوش مصنوعی GPT-5 پرداخته است.

آلتمن ساخت مغز مجازی را برای توسعه هوش مصنوعی ضروری می‌داند

مغز مجازی مغز مجازی

به‌گفته آلتمن هوش مصنوعی سبب می‌شود که روزی افراد به‌دنبال تعاملات انسان‌گونه باشند. به‌همین‌خاطر می‌توان گفت که پیشرفت‌های حوزه برنامه‌نویسی در ۱۲ ماه آینده فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود. وی گفت که هوش مصنوعی GPT-5 همچون مغز مجازی عمل خواهد کرد و می‌تواند به کاربران در انجام کارهای گوناگون کمک کند.

آلتمن احتمال می‌دهد که در نسخه جدید هوش مصنوعی یک مدل پایه وجود خواهد داشت که با قابلیت تفکر عمیق همچون مغز مجازی عمل کند. هرچند آنها گزینه‌های دیگر را هم برای توسعه بررسی خواهند کرد. البته به‌گفته وی در نهایت کاربران متوجه تفاوت ریشه‌ای این مدل‌ها نخواهند شد و آنها فقط باید در مورد نحوه عرضه محصول جدید به بازار فکر کنند.

مدیرعامل شرکت OpenAI تاکید کرد که عرضه GPT-4o یک تصمیم عجولانه نبود، بلکه نتیجه سال‌ها پژوهش و پیشرفت تکنولوژی به‌حساب می‌آمد. شرکت OpenAI برای اینکار سال‌ها مدل‌های گسترده‌ صوتی و ویدیویی را بررسی کرده و روش‌های یادگیری را بهبود داده بود. این رویکرد به‌خوبی می‌تواند تعهد این شرکت را برای رد کردن مرزهای هوش مصنوعی و ارائه نوآوری‌های جدید نشان دهد.

مغز مجازی مغز مجازی

هرچند در هوش مصنوعی GPT-5 همه‌چیز تغییر خواهد کرد. برخلاف نسل‌های گذشته جی پی تی 5 تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را برای کاربران به‌ارمغان خواهد آرود، به‌گونه‌ای که نگاه شما به هوش مصنوعی تغییر کند. در واقع عملکرد این هوش مصنوعی تفاوت چندانی با یک مغز مجازی نخواهد داشت. آلتمن تاکید کرد که آنها مشتاقانه منتظر ارائه GPT-5 هستند؛ زیرا قرار است یک تغییر انقلابی را در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کند.

آنها همچنین می‌خواهند نامگذاری نسل جدید هوش خود را به‌گونه‌ای کاملا متفاوت انجام دهند؛ زیرا ماهیت و کاربردهای آن نسبت به محصولات کنونی فرق خواهد داشت. به‌باور سم آلتمن هوش مصنوعی GPT-1 تا GPT-4 نام و کاربردهای مشابه داشتند؛ اما چنین چیزی را نمی‌توان از GPT-5 انتظار داشت. مفهوم مغز مجازی به سطحی از درک شناختی و تطبیق‌پذیری اشاره دارد که فوق‌العاده فراتر از مدل‌های هوش مصنوعی کنونی است.

بدین‌ترتیب می‌توان انتظار آینده‌ای را داشت که در آن هوش مصنوعی با بخش‌های مختلف زندگی انسان ادغام می‌شود و کارایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. اما چرا از نظر سم آلتمن توسعه مغز مجازی بسیار مهم است؟

مغز مجازی مغز مجازی

قابلیت‌های هوش مصنوعی هم‌اکنون نیز سبب حیرت افراد زیادی شده است و این رویه ادامه خواهد یافت. هرچند همزمان با پیشرفت بیشتر، انسان‌ها درخواست ارتباطات واقعی را خواهند داشت. آنها نمی‌خواهند که فقط یک ربات ماشینی در زندگی آنها حضور داشته باشد. بلکه این ربات باید با ظرافت ارتباط بین فناوری و احساسات انسانی را برقرار کند. بنابراین در آینده برقراری تعاملات واقعی انسانی با استفاده از مغز مجازی اهمیت فوق‌العاده بالایی خواهد داشت.

بر کسی پوشیده نیست که کدنویسی و توسعه نرم‌افزار نقشی بسیار مهم در آینده هوش مصنوعی بازی می‌کند. اما اینکه فردی همچون سم آلتمن نقش برنامه‌نویسی را در ۱۲ ماه آینده کلیدی تصور می‌کند هم قابل‌توجه است. این نگاه نشان می‌دهد که باید انتظار یک رشد و نوآوری دور از انتظار را در صنعت هوش مصنوعی داشته باشیم.

صحبت‌ کردن از مغز مجازی و ترکیب آن با هوش مصنوعی می‌تواند آینده‌ای کاملا متفاوت را برای انسان‌ها ترسیم کند. آینده‌ای که در آن شغل‌ها بازتعریف خواهند شد و روابط اجتماعی نیز دگرگون می‌شوند. هوش مصنوعی با همه پیشرفت‌های خود در سال‌های اخیر هنوز نتوانسته نقشی مهم و کلیدی را در زندگی انسان بازی کند. هرچند در صورتی که مغز مجازی موردنظر سم آلتمن ساخته شود، می‌توان گفت که عصری جدید در زندگی بشر آغاز خواهد شد.

برخی از دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند روزی فرا رسد که هوش مصنوعی حتی سریع‌تر از انسان فکر کند. در این حالت نه‌تنها می‌توان انتظار اختراعات جدید را از هوش مصنوعی داشت، بلکه ممکن است شرایط کمی ترسناک‌ هم بشود.

بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی GPT-o رونمایی شد؛ ریع‌تر، قوی‌تر و رایگان ۱۰ تا از بهترین کاربردهای ChatGPT که زندگی را برای شما آسان می‌کند خالق ChatGPT، رقیب جستجوگر گوگل را می‌سازد هوش مصنوعی گوگل Bard چیست و چه تفاوتی با ChatGPT‌ دارد؟ تمایل شدید نوجوان‌ها برای دوست شدن با هوش مصنوعی؛ دنیا به سمت انزوا می‌رود؟

نظر شما