شناسهٔ خبر: 66716736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مردم از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: ضروری است کشتار دام در کشتارگاه انجام شود تا از بروز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پیشگیری شود.

صاحب‌خبر -

 غلامرضا ملاشاهی رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری  ویروسی، حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده  و به شدت واگیردار است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شهروندان توصیه کرد: از خریدومصرف گوشت دامی هایی که به طریق غیر قانونی وقاچاق وارد کشور می شوند و یا به صورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می گردند خودداری کنند.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: ا تا 3 روز، حداکثر 9 روزپس از گزش کنه و یا 5 تا 6  روز پس از تماس با بافت یا خون حیوان آلوده، علائم بیماری به صورت ناگهانی با سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، خصوصا" درناحیه پشت وپاها، گیجی ،دردوسفتی ناحیه گردن، درد وقرمزی چشم، تورم وقرمزی صورت، گردن وقفسه سینه، پرخونی خفیف حلق وناحیه دهان شایع است، 3تا5روز پس از شروع بیماری، خونریزی مخاطها ولکه های خون مردگی، به دنبال خونریزی زیرپوستی دیده می شود و ممکن است خون در مدفوع، ادرار و خونریزی از دهان، ملتحمه، گوش ها، رحم وحتی خلط خونی دیده شود.

این متخصص عفونی گفت: افرادی که با دام سر و کار دارند باید  ازتماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام پرهیز کنند، کسانیکه درمحیطهای دامپروری و روستایی، خصوصا" درفصول بهار وپاییز حضور دارندخود را دربرابر گزش کنه (با استفاده از مواد دورکننده حشرات بر روی لباس وبدن ، پوشانیدن قسمتهای از بدن که  درمعرض خطر گزش کنه می باشند با استفاده از دستکش وپوشیدن لباس آستین بلند) محافظت کنند.

  ملاشاهی عنوان کرد: لباس و روی پوست خود را از نظر وجود کنه به صورت مرتب بررسی کنید و درصورت وجود کنه، به طریقی که قسمت دهانی کنه درپوست باقی نماند و با استفاده از پنس  آنها را از پوست جداکنید و  از له کردن کنه بر روی پوست اکیدا" خودداری کنید.

وی افزود: هنگام تماس با گوشت ، خون و ترشحات دام های مشکوک از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده کنید.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: درصورت خرید،  گوشت را به مدت 24 ساعت دردمای 4 درجه سانتی گراد (دریخچال) نگهداری کنید و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شستشو وبسته بندی آن اقدام نمایید.

وی توصیه کرد: مردم از مصرف گوشت و جگر نیمه پخته به جد خودداری کنند.

نظر شما