شناسهٔ خبر: 66716713 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

وزیر علوم:

روابط عمومی در آموزش عالی نقش راهبری و راهبردی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روابط عمومی در آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارند؛ نقش راهبردی به این دلیل که اهداف سازمانی را باید تبیین کنند و نقش راهبری از این جهت که باید نسبت به معرفی سیاست‌ها، قوانین و الگو‌های مجموعه و سازمان خود کوشا باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در آیین بزرگداشت روز روابط عمومی و اختتامیه جشنواره دریچه (آثار برتر روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و رسانه‌های حوزه آموزش عالی) که در دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی افزود: روابط عمومی‌ها در دانشگاه‌ها از جایگاه خاص خود برخوردار هستند، همه مدیران روابط عمومی و کارکنان همیشه با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه ارتباط نزدیک دارند و رئیس و معاونان دانشگاه راهی جز این ندارند که روابط‌شان با روابط عمومی حسنه باشد. اگر رئیس دانشگاهی روابط قوی با روابط عمومی خود نداشته باشد، تلاش‌هایش بازخورد خوبی نخواهد داشت.
وزیر علوم گفت: یکی از ویژگی‌های فردی که در روابط عمومی کار می‌کند قدرت جاذبه است و باید با برخورد خوب و قوی خود افراد را جذب کند. مدیر روابط عمومی باید روابط بسیار نزدیکی با مدیران دانشگاه داشته باشد و اگر این‌گونه نیست طرف مقابل را مقصر ندانیم.
وی مهارت ارتباطی را از ویژگی‌های مدیران موفق روابط عمومی عنوان کرد و گفت: روابط عمومی‌های آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارند؛ نقش راهبردی به این خاطر که اهداف سازمانی را باید تبیین کنند و نقش راهبری به این خاطر که باید نسبت به معرفی سیاست‌ها و قوانین و الگو‌های مجموعه و سازمان خود کوشا باشند.
زلفی گل افزود: روابط عمومی‌های حوزه آموزش عالی با اخبار و تیتر‌های خود راهبرد دانشگاه‌ها و مؤسسات را جهت دهی می‌کند و می‌توانند‌امیدافرین و هویت ساز باشند، آن‌ها علمدار جهاد‌امیدافرینی هستید به همین دلیل رئیس دانشگاهی موفق است که برای روابط عمومی‌ها جایگاه خاصی قائل باشد.

روابط عمومی‌ها کادرسازی کنند
وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف روابط عمومی‌ها کادرسازی است و هر کسی که در دانشگاه و مؤسسات آموزشی و پژوهشی حضور دارد، نقش تربیتی دارد.
زلفی گل نقش پیشگیرانه در بحران‌ها را یکی دیگر از وظایف روابط عمومی‌ها عنوان کرد و گفت: به طور مثال قبل از اینکه اعتراض دانشجویی در خوابگاه و سلف به بحران تبدیل شود، روابط عمومی‌ها این خبر را اطلاع‌رسانی کنند و اگر رئیسی بداند این به نفعش است قبل از رخداد بحران حتماً خودش اقدام خواهد کرد.
وزیر علوم با اشاره به ضرورت پیوست رسانه‌ای برای هر قانون یا دستورالعملی گفت: در محیط دانشگاه استفاده از زور جواب نمی‌دهد و باید افراد را اقناع کرد. اخباری که منعکس می‌کنیم باید طوری باشد که منافع ملی و منافع فردی در آن همسو باشد.
وی در پاسخ درخواست مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مورد تخصیص نیم‌درصد بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به روابط عمومی‌ها نیز گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم. پایه تشویقی برای یاوران علمی را نهایی کرده‌ایم و افرادی که در جشنواره روابط عمومی رتبه آورده‌اند می‌توانند از این پایه تشویقی استفاده کنند.
وزیر علوم با اشاره به سخنان رهبری نیز گفت:‌ ایشان بار‌ها تذکر داده‌اند در زمینه جهاد تبیین هنوز کار‌های خوبی صورت نگرفته است و به خصوص نسل جوان با دستاورد‌های بعد از انقلاب اسلامی آشنایی ندارند؛ در حالی که اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف شهری، جاده‌ای، علمی و غیره انجام شده است و جوانان باید با این توفیقات آشنا باشند حتی عملیات وعده صادق نتیجه کار دانشگاهیان است.
زلفی گل افزود: روابط عمومی‌ها باید با انعکاس واقعیت‌ها این دستاورد‌ها را به مردم نشان دهند. عمده‌ترین ویژگی کسی که در روابط عمومی کار می‌کند، محبت ورزیدن است و باید با محبت افراد را به خود و اقدامات این واحد جلب کند.
آئین گرامی‌داشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در دانشکده دخترانه دکتر شریعتی برگزار شد.
در این مراسم که مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور حضور داشتند، از برگزیدگان جشنواره دریچه، ویژه رسانه‌ها و روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری نیز تجلیل شد.
همچنین تعدادی از نمایندگان روابط عمومی‌ها و دبیران در خصوص چالش‌ها، مسائل و مشکلات پیش روی این حرفه و همچنین پیشنهادات خود در جهت‌ امیدآفرینی و تبیین هر چه مطلوب‌تر دستاورد‌های آموزش عالی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگو کردند.

نظر شما