شناسهٔ خبر: 66714355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» گزارش می‌دهد: درباره فیلم‌های جدید اکران چه می‌دانیم؟!

همان همیشگی!

صاحب‌خبر -

 [شهروند] روزهای پایانی اکران نوروز و حتی عید فطر می‌تواند فرصتی مناسب باشد برای آغاز دور جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری- که البته بعد از حدود دو ماه رونق نسبی- که جلوه‌هایی از این رونق را این روزها در رقابت سنگین سه فیلم پرفروش امسال می‌بینیم کار دشواری می‌تواند باشد. برای همین هم هست که به‌رغم اشتیاقی که صاحبان فیلم‌ها برای اکران فیلم‌هاشان دارند، اما نوعی نگرانی و تردید برای آغاز اکران فیلم‌ها نیز در جریان است و البته این نگرانی در میان صاحبان فیلم‌های جدی‌تر به‌مراتب بیشتر است که بعد از اتفاقی که برای فیلم‌های «مست عشق» و «بی‌بدن» روی داده، آیا فیلم آنها نیز در این بازار مکاره که حداقل در سال‌های اخیر تنهاوتنها به فیلم‌های کمدی روی خوش نشان داده است، کاری از پیش خواهد برد؟! بگذریم از اینکه کار صاحبان آثاری چون «قلهک» و «تگزاس 3» نیز چندان ساده نیست که در بازاری که در روزهای اخیر تمام‌وکمال بین سه فیلم «مست عشق»، «تمساح خونی» و «سال گربه» تقسیم شده بود، به کجا خواهند رسید!
با این حال فضای پر از شوق و اشتیاق و البته پر از نگرانی و تردید اکران را این واقعیت که در یکی دو ماه گذشته حداقل از نظر اقتصادی شاهد روزهایی امیدوارکننده بوده‌ایم، شوق‌انگیزتر و نویدبخش‌تر هم می‌کند. فضایی که بعد از آغاز اکران فیلم‌هایی چون «نیلگون»، «تاوان» «روشن»، «قلهک» و «تگزاس 3» به خوبی در اتمسفر سینمای ایران احساس می‌شود کرد، بگذریم از اینکه وضعیت استقبال مخاطبان از این فیلم‌های جدید چنان است که هر امیدی را می‌تواند تبدیل به ناامیدی و یأسی عمیق کند.

رقابت چند صد میلیاردی فیلم‌های «مست عشق»، «تمساح خونی» و «سال گربه»- که اولی در چند هفته اخیر تاکنون 78میلیارد فروخته، «تمساح خونی» به حوالی 142میلیارد رسیده و «سال گربه» هم تاکنون نزدیک به 45میلیارد تومان به‌دست آورده- کار فیلم‌های جدید را دشوار کرده و با توجه به داستان و فضا و سروشکل فیلم‌های آمادهِ اکران به‌نظر می‌رسد کمتر کسی و کمتر فیلمی می‌تواند این امیدواری را داشته باشد که دست‌کم در ماه‌های آینده بتواند آمار و ارقام این چند فیلم پرفروش امسال را تکرار کرده یا حتی از این فیلم‌ها پیشی بگیرد. این موضوع البته نوعی انگیزه و امید هم به فیلم‌ها و فیلمسازان دیگر تزریق کرده که با توجه به این سه فیلم پرفروش می‌توانند به‌ خودشان قوت قلب بدهند که رسیدن به فروش‌ چند 10 و حتی چند 100 میلیارد تومانی چندان هم غیرقابل دسترس و دور از ذهن نیست.
حالا در میانه این بیم و امید؛ فیلم‌هایی چون «نیلگون»، «تاوان» «روشن»، «قلهک» و «تگزاس 3» با چنین امیدواری‌ها و تردیدهایی گام به رقابت اکران می‌گذارند. با این حال این نکته را که آیا بعد از چند هفته آیا همچنان ردونشانی از این امیدواری را خواهند داشت یا نه؛ گذر زمان مشخص خواهد کرد!

اگر «تگزاس 3» را که از روز گذشته اکرانش را آغاز کرده کنار بگذاریم، به سهولت می‌توان گفت که «نیلگون»، پرستاره‌ترین فیلم جدید این روزهای سینمای ایران است. فیلمی با بازی محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی، سام درخشانی و آناهیتا درگاهی که همین که نقش زوج اصلی فیلم را فروتن و حجار ایفا کرده‌اند که بیست‌وپنج سال پیش هم با همین شکل‌وشمایل در نقش‌های اصلی شماری از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز وقت، بازی کرده بودند، کار دشوار سازندگان فیلم برای جلب توجه و علاقه مخاطبان را واضح و آشکار نشان می‌دهد. تمرکز کارزار تبلیغاتی «نیلگون» بر این موضوع هم که این فیلم نخستین کار سینمایی کارنامه حسن سهیلی‌زاده، کارگردان سریال‌های «دلنوازان»، «فاصله‌ها» و «دختران حوا»ست، نه‌تنها تأکیدی موکد بر دشواری کار «نیلگون» برای جلب استقبال تماشاگران است، بلکه تا حد زیادی فضا و داستان و حتی مضامین آشکار و نهان آن را هم برای تماشاگران آشکار می‌کند. این یعنی «نیلگون»- که قصه دختری به نام نیلگون را روایت می‌کند که باید بین عاشقِ پولدار و فقیرش دست به انتخاب بزند- شاید درصورت انتخاب برای حضور در جشنواره فجر سال 98می‌توانست بحث و حدیثی به‌وجود آورد، اما در اکران عمومی بی‌شک شکست خواهد خورد، مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد و در روزهای اول هم متأسفانه این معجزه روی نداده و این فیلم در چند روز اول اکران کمتر از 300میلیون تومان فروخته است!

«تاوان» دیگر فیلم جدید این روزهاست؛ به کارگردانی و بازی رامین سهراب؛ که پیش از این در جشنواره دو سال پیش با نام «لایه‌های دروغ» روی پرده آمده و بازتاب‌های منفی پرشماری- به‌خاطر نوع و کیفیت لحظات رزمی و اکشن موجود در لحظه‌به‌لحظه فیلم- گرفته بود. «تاوان» که داستان آتش‌نشانی را روایت می‌کند که برای فرار از دست کابوسی سی ساله به فنلاند مهاجرت می‌کند، اما این کابوس همراه او می‌ماند و پای او را بعد از بازگشت به ایران به ماجرایی خونین باز می‌کند؛ چه در زمان نمایش جشنواره‌ای و چه حالا در اکران عمومی جز شکست، حاصلی نبرده و این را در گیشه هم می‌بینیم که بعد از گذشت نزدیک به یک‌هفته از آغاز اکران تنهاوتنها 120میلیون تومان فروخته است.

«قلهک» اما شاید بتواند چشم امیدی به روزهای آینده داشته باشد. فیلم جدید مصطفی شایسته با بازی هادی کاظمی، گوهر خیراندیش، نیما شعبان‌نژاد، هدیه بازوند، علی استادی و نسرین نصرتی یکی از ده‌ها کمدی تکراری این سال‌های اخیر است که بدون کمترین خلاقیت و نوآوری از روی دست نمونه‌های پرفروش قبلی ساخته و به نمایش درمی‌آیند و در اغلب مواقع تنها کسی را که راضی می‌کنند، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری است که در چند ماه چند برابر سرمایه اولیه‌اش را از قبل نیاز مخاطبان سینما به گذراندن چند ساعت سرخوش و بی‌دغدغه در سالن تاریک سینما به‌دست می‌آورد.

و در نهایت می‌رسیم به فیلمی که شاید با امیدواری بیشتری نسبت به تمام فیلم‌های جدید به آینده می‌نگرد: «تگزاس 3»؛ جدیدترین فیلم از سری «تگزاس» سیدمسعود اطیابی که با ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «تگزاس 1و 2»، «دینامیت»، «انفرادی»، «نیسان آبی» و چندین و چند کار کمدی دیگر- که همگی انگار تولیدات یک کارخانه سری‌دوزی‌کار هستند- نشان می‌دهد قاعده بازی در سینمای ایران را خوب یاد گرفته و برای همین هم تقریبا تک‌تک روزهای چند سال اخیر را سر صحنه فیلمبرداری گذرانده است!
اطیابی در «تگزاس 3» با استفاده از پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مهدی هاشمی، ژاله صامتی و گابریلا پتری همان فرمول کارکرده «تگزاس»های سابق را- که زوج کمدی‌اش را به خارج از ایران می‌فرستد تا علاوه بر زوج پژمان و سام، جذابیت فضا و بازیگران خارجی را هم از دست نداده باشد!- به‌کار گرفته تا سیاهه فیلم‌های پرفروش کارنامه‌اش را یک فیلم دیگر افزایش دهد، اما آیا این اتفاق روی خواهد داد؟ احتمالش زیاد است!

نظر شما