شناسهٔ خبر: 66713183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رمز و راز این اثر غول پیکر باستانی کشف شد

دانشمندان بر این باورند که ممکن است معمای چگونگی ساخت ۳۱ هرم، از جمله مجموعه اهرام مشهور جهانی جیزه، در بیش از ۴ هزار سال پیش در مصر را حل کرده باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی،‌ یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کارولینای شمالی ویلمینگتون کشف کرده است که این اهرام احتمالا در امتداد یک شاخه گمشده و باستانی رودخانه نیل که اکنون در زیر صحرا و زمین های کشاورزی پنهان شده است ساخته شده اند.

باستان‌شناسان سالیان سال فکر می‌کردند که مصریان باستان باید از یک آبراه مجاور برای انتقال موادی مانند بلوک‌های سنگی مورد نیاز برای ساخت اهرام روی رودخانه استفاده کرده باشند. اما تا به حال، به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور ایمان گونیم، هیچ کس از مکان، شکل، اندازه یا نزدیکی این آبراه بزرگ به مکان واقعی اهرام مطمئن نبود.

در یک تلاش بین قاره‌ای، این گروه از محققان از تصاویر ماهواره‌ای راداری، نقشه‌های تاریخی، بررسی‌های ژئوفیزیکی و هسته‌گیری رسوب (روشی که توسط باستان‌شناسان برای بازیابی شواهد از نمونه‌ها استفاده می‌شود) برای نقشه‌برداری از شاخه رودخانه که به عقیده آنها توسط یک خشکسالی بزرگ و طوفان شن هزاران سال پیش مدفون شده است، استفاده کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطالعه که در ژورنال Communications Earth and Environment منتشر شد، گفت که این تیم با استفاده از فناوری رادار توانستند به سطح ماسه نفوذ کنند و تصاویری از ویژگی های پنهان تولید کنند. پروفسور گونیم گفت: از جمله این ویژگی‌ها رودخانه‌های مدفون و سازه‌های باستانی است که در دامنه‌های جایی که اکثریت قریب به اتفاق اهرام مصر باستان قرار دارند، جریان دارند.

نظر شما