شناسهٔ خبر: 66712913 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خشم جمهوری‌خواهان از اقدامات اسرائیل

پایان‌ زندگی سیاسی بی بی/ صبر آمریکا در برابر نتانیاهو تمام خواهد شد؟

اقدامات نتانیاهو در کشتار غیرنظامیان فلسطینی خشم جمهوری‌خواهان را نیز به دنبال داشته است. آژانس‌های اطلاعاتی امریکا پیش‌بینی‌های خطرناکی برای آینده سیاسی نتانیاهو و پیش‌بینی رفتار حماس در فردای جنگ غزه دارند که اعضای کنگره را نگران کرده است. گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

صاحب‌خبر -

رسول سلیمی: گفته می‌شود بسیاری از دموکرات‌ها از بنیامین نتانیاهو نفرت دارند. اما باتوجه‌به اینکه کمپین نظامی اسرائیل برای نابودی حماس فاجعه انسانی ایجاد کرده و ده‌ها هزار غیرنظامی کشته شده‌اند، رهبران دموکرات به دنبال پایان‌دادن به زندگی سیاسی نتانیاهو هستند.

در همین راستا کاملا هریس، معاون بایدن، اخیراً میزبان رقیب سیاسی اصلی نتانیاهو، بنی گانتز، در کاخ سفید بود که نشان‌دهنده ناامیدی دولت امریکا از نخست‌وزیر اسرائیل است. اما اقدامی که همچون بنزینی بر آتش دموکرات‌ها بود اظهارات رهبر جمهوری‌خواه سنا در روز پنجشنبه بود. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و یکی از سرسخت‌ترین مدافعان اسرائیل در واشنگتن، گفت زمان آن است که اسرائیلی‌ها به نتانیاهو رای دهند.

شومر، بالاترین مقام یهودی در ایالات متحده، در سخنرانی در مجلس سنا گفته بود: "من معتقدم که انتخابات جدید تنها راه برای اجازه‌دادن به یک فرایند تصمیم‌گیری سالم و باز در مورد آینده اسرائیل است. " او گفت «نتانیاهو با اجازه‌دادن به بقای سیاسی خود بر منافع اسرائیل، راه خود را گم‌کرده است» سخنرانی شومر که دموکرات‌ها را شوکه کرده بود به عصبانیت آنها دامن زد. اگرچه سخنرانی شومر نقطه عطفی در خشم دموکرات‌ها از نخست‌وزیر اسرائیل بود که منجر به نمایش رفتاری غیرمعمول از سوی یک قانون‌گذار ارشد امریکایی شده بود که خواستار برکناری رهبر یک کشور متحد در میان جنگ مورد حمایت ایالات متحده شد. کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند کنگره همیشه سنگر سنتی حمایت از اسرائیل بوده؛ اما حالا رفتاری رادیکال‌تر از دولت بایدن دارد که از دارید که از نتانیاهو عصبانی است.

صبر امریکا در برابر نتانیاهو تمام خواهد شد؟ چاک شومر، رهبر اکثریت سنا

این وضعیت نشان‌دهنده محدودیت‌های تمایل بایدن برای محدودکردن تهاجم اسرائیل است. در همین حال مرور رفتار رؤسای جمهور قبلی امریکا نشان می‌دهد آنها هزینه‌های مادی را به اسرائیل تحمیل کردند، زیرا اقدامات آن با منافع سیاسی ایالات متحده در تضاد بوده است. رونالد ریگان تحویل جنگنده‌های F۱۶ به اسرائیل را در سال ۱۹۸۱ پس از بمباران مقر سازمان ازادیبخش فلسطین در بیروت به تاخیر انداخت. جورج اچ دبلیو بوش از تضمین وام به اسرائیل برای متوقف کردن ساخت شهرک سازی در کرانه باختری خودداری کرد. این در حالی است که بایدن از شرطی کردن یا محدود کردن کمک نظامی به اسرائیل اجتناب کرده است. امریکا در حال حاضر سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به کمک نظامی اسرائیل اختصاص می‌دهد و کاخ سفید اخیراً از کنگره خواسته است ۱۴ میلیارد دلار دیگر کمک تکمیلی را تصویب کند.

اگرچه بایدن برای این کار بهای سیاسی پرداخت کرده و در طول پنج ماه گذشته اعتراضات دانشجویی در کنار سایر اقشار جامعه علیه بایدن منجر به کاهش اعتبار سیاسی او شده است. در ایالت‌هایی با جمعیت بزرگ عرب - امریکایی، مانند میشیگان، رای دهندگان دموکرات برای دادن رای اعتراضی متحد شدند.

صبر امریکا در برابر نتانیاهو تمام خواهد شد؟

در حال حاضر، دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا این پیام را تقویت و به جامعه منتقل کنند که از امنیت اسرائیل حمایت می‌کنند؛ اما نه رهبری نتانیاهو که توسعه مناطق جنگ را دنبال می‌کند. شومر روز پنجشنبه تأکید کرده: «ائتلاف نتانیاهو پس از ۷ اکتبر دیگر با نیازهای اسرائیل مطابقت ندارد و جهان از آن زمان به طور اساسی تغییر کرده است و مردم اسرائیل در حال حاضر توسط یک دیدگاه حکومتی که در گذشته گیرکرده، گرفتار شده‌اند.»

اگرچه واکنش به سخنرانی غیرمعمول شومر سریع بود. میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، اظهارات او را "عجیب‌وغریب" خواند. مایکل مک کول، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان و جمهوری‌خواه تگزاس، گفت که اظهارت او "خارج از چارچوب" و "بسیار نامناسب" هستند. این واکنش در تل‌آویو نیز تکرار شد. حزب لیکود نتانیاهو گفت شومر باید از تضعیف دولت اسرائیل خودداری کند.»

در همین راستا کاخ سفید فاصله خود را با اظهارات شومر حفظ و جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت اعلام کرد "ما به طور کامل به حق او برای گفتن این اظهارات احترام می‌گذاریم و برای خود تصمیم می‌گیریم که در مجلس سنا چه بگوید". اما او در پاسخ به این سؤال که آیا دولت بایدن فکر می‌کند اسرائیل باید انتخابات برگزار کند، گفت: "این به اسرائیلی‌ها بستگی دارد.

صبر امریکا در برابر نتانیاهو تمام خواهد شد؟

تنش‌های خصوصی بین بایدن و نتانیاهو بر سر جنگ اسرائیل در غزه پس از حمله ۷ اکتبر توسط حماس در هفته‌های اخیر به طور فزاینده ای به عرصه عمومی آمده است. پس از ماه‌ها تلاش امریکا برای مهار نخست وزیر اسرائیل در پشت صحنه، بایدن علناً علیه عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در غزه هشدار داده و ان را "خط قرمز" امریکا خوانده است. او همچنین اشاره کرده است که اگر اسرائیل اقداماتی برای محافظت از غیرنظامیان انجام ندهد باید شرایطی را برای کمک‌های نظامی امریکا ایجاد کند.

در مقابل نتانیاهو علناً وعده داد که هشدارهای کاخ سفید را نادیده خواهد گرفت و تأکید کرد که قصد دارد برنامه‌های حمله به رفح را برای نابودی حماس پیش ببرد. "ما به آنجا خواهیم رفت، " او در ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) به نشریه المانی اسپرینگر گفته بود: «می‌دانید، من یک خط‌قرمز دارم. میدونی خط‌قرمز چیه؟ ۷ اکتبر دیگر تکرار نخواهد شد.»

در همین راستا تعداد زیادی از مقامات امریکایی از مسلح‌کردن کشوری به رهبری نتانیاهو اظهار نگرانی کرده‌اند.

چند روز قبل از سخنرانی شومر، یک گزارش اطلاعاتی جدید ایالات متحده یک ارزیابی غیرمعمول را نشان داد: "زنده‌ماندن نتانیاهو به‌عنوان یک رهبر" و همچنین ائتلاف حاکم او "ممکن است در معرض خطر باشد. " آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده تأکید کردند که "بی‌اعتمادی به توانایی نتانیاهو برای حکومت، نسبت به قبل از جنگ، عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است و اذعان کردند که اعتراضات گسترده‌ای را برای استعفای نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند.»

صبر امریکا در برابر نتانیاهو تمام خواهد شد؟

ارزیابی اطلاعاتی سالانه همچنین نگاهی اجمالی به بحث‌ها و نگرانی‌های داخلی در داخل سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده داشت. آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی امریکا به اعضای کنگره گفت: «درحالی‌که خیلی زود است که بگوییم، احتمال دارد که جنگ غزه تأثیر نسلی بر تروریسم داشته باشد؛ اما پیش‌بینی می‌شود اسرائیل مجدداً برای سال‌های آینده با مقاومت مسلحانه حماس روبرو خواهد شد» به‌عبارت‌دیگر از هم اکنون آژانس‌های اطلاعاتی امریکا بر تأثیر جنگ غزه بر عضوگیری مجدد حماس از بین افراد حائز اهمیت تأکید دارند.

اما کشمکش دموکرات‌ها با اسرائیل تاکنون چیزی بیش از جنگ لفظی نبوده است و مهم نیست که انتقادات رهبران ارشد امریکا تا چه حد علنی و علنی است، بایدن تاکنون حمایت مادی و نظامی از اسرائیل را متوقف نکرده است. اگرچه ناظران سیاسی می‌گویند دولت بایدن اعتماد به این دولت اسرائیل را از دست‌داده است.

311213

نظر شما