شناسهٔ خبر: 66712716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ماموریت پدافندی به «ستاره خلیج‏‏‌فارس»

دنیای اقتصاد – بندرعباس : در گردهمایی فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق ویژه نفتی به میزبانی شرکت نفت ستاره خلیج‌‌‌فارس، حکم فرمانده ارشد پدافند غیرعامل، مدیریت شرایط اضطراری و HSE صنایع غرب بندرعباس توسط غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به علیرضا جعفرپور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اعطا شد.

صاحب‌خبر -

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این گردهمایی با تشریح ابعاد عملیات طوفان‌‌‌الاقصی و تاثیرات راهبردی آن بر منطقه و جهان، بر ضرورت آمادگی زیرساخت‌‌‌های حیاتی کشور در برابر تهدیدهای ترکیبی، تاکید و اظهار کرد: نمونه این‌گونه تهدیدها را در حمله تروریستی به خطوط انتقال گاز مشاهده کردیم که خوشبختانه با اقدام به موقع صنعت نفت و گاز، پیامد‌‌‌های آن مدیریت شد.

وی با تاکید بر لزوم اقدامات جدی برای کاهش تهدیدهای درون‌‌‌زا، خاطرنشان کرد: در این زمینه‌سازمان پدافند غیرعامل کشور، دستورالعملی را تهیه کرده که در حال نهایی شدن است و در آن نقش‌‌‌ها و وظایف مشخص شده است.

جلالی با بیان اینکه مهم‌ترین مسوولیت فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی، فرماندهی مدیریت بحران حادثه است، اظهار کرد: این فرماندهان با توجه به اختیاراتشان باید بتوانند ضمن تهیه و ارائه طرح و برنامه مناسب «پاسخ اضطراری به حوادث» به درستی حادثه و پیامد‌‌‌های آن را مدیریت کنند. مسوولیت بعدی این فرماندهان، جلوگیری از قطع خدمات‌‌‌رسانی ناشی از حوادث و تهدیدها است.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز در این جلسه گفت: ما خطوط دفاعی خود را در بعد نظامی تا هزاران کیلومتر دورتر برده‌‌‌ایم اما در بعد پدافندی و در صنعت این کار را انجام نداده‌‌‌ایم که انجام این کار از ضرورت زیادی برخوردار است.

علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌‌‌فارس نیز گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌‌‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور است.در دل این پالایشگاه سه پالایشگاه موازی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ظرفیت ۱۲۰‌هزار بشکه هستند که در مجموع به ۳۶۰‌هزار بشکه می‌‌‌رسد. با اجرای طرح‌‌‌ افزایش، ظرفیت تا ۴۵۵‌هزار بشکه افزایش پیدا کرده است، همچنین بخش دیگری از این افزایش ظرفیت با انجام اورهال به ۴۸۰‌هزار بشکه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰‌درصد ظرفیت پالایشی کل کشور در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس انجام می‌شود، تصریح کرد: ۶۵‌درصد میعانات گازی پارس جنوبی توسط پالایشگاه ستاره خلیج‌‌‌فارس مصرف شده و حدود ۴۵ میلیون لیتر انواع بنزین و اجزای بنزینی در این پالایشگاه تولید می‌شود. ظرفیت تولید ما در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۳.۹ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزین بود ولی با افزایش بی‌‌‌رویه مصرف بنزین در کشور، ظرفیت تولید بنزین از ۳۳.۹ به ۴۵میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی افزایش پیدا کرد.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب برای تاب‌‌‌آوری در حوزه بنزین، افزایش تولید بنزین بود که از طریق ایجاد ظرفیت حدود ۱۰۰‌هزار بشکه در تصفیه انواع فرآورده‌‌‌های نفتی انجام شد. درسال‌‌‌های گذشته با تبدیل نفتا به بنزین از واردات بنزین تا حدود زیادی جلوگیری شد.

جعفرپور تصریح کرد: در ماه‌‌‌های اخیر در خصوص پدافند غیرعامل، اقداماتی انجام شده که از جمله آنها تهیه یک نقشه کلی از موقعیت دقیق صنایع غرب بندرعباس بوده که شفاف‌سازی مخاطرات و وضعیت این صنایع، تجهیزات مورد نیازشان و راه‌‌‌های دسترسی و موقعیتشان انجام شد.

وی افزود: صنایع بزرگ را در سه نوع صنایع بزرگ، صنایع متوسط و صنایع کوچک دسته‌‌‌بندی کرده و تجهیزاتشان را مشخص کردیم. از دیگر اقدامات انجام شده تشکیل تیم‌‌‌های تخصصی برای صنایع بزرگ بود. همچنین اکنون در اتاق مدیریت مجهز بحران، تمام امکانات ارتباطی برای این شرکت و صنایع غرب استان آماده است.

جعفرپور با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده درسال ۱۴۰۳ اظهار کرد: یکی از موارد شاخص، استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی است که در این باره با دانشگاه تهران برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی شده و در حال طراحی یک نرم‌‌‌افزار هستیم که در مواقع ضروری، اتفاقات و اطلاعات مورد نیاز به مدیران عامل و مدیران صنایع غرب اطلاع‌‌‌رسانی شود. همچنین، برگزاری مانورهای سطح دو، پیگیری رفع مشکلات ترافیکی جاده‌‌‌های منتهی غرب بندرعباس، تداوم برگزاری دوره‌‌‌ها و جلسات کارگروه صنایع غرب بندرعباس و پیگیری مصوبات آن، همچنین انجام ممیزی و بازدید از صنایع غرب بندرعباس از برنامه‌‌‌های امسال است.

 

نظر شما