شناسهٔ خبر: 66712071 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید

تعدادی از کشتارگاه‌های برزیل که مورد تایید سازمان دامپزشکی ایران بوده و به خیلی از کشورهای مهم مثل اتحادیه اروپا، روسیه، چین و... محصولات خود را صادر می‌کنند، بررسی عمر ماندگاری گوشت‌های منجمد وارداتی را با احتساب ۶ ماه حاشیه امن، از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش داده‌اند البته در کشورمان این میزان به ۱۵ ماه رسید. تعدادی از کشتارگاه‌های برزیل که مورد تایید سازمان دامپزشکی ایران بوده و به خیلی از کشورهای مهم مثل اتحادیه اروپا، روسیه، چین و... محصولات خود را صادر می‌کنند، بررسی عمر ماندگاری گوشت‌های منجمد وارداتی را با احتساب ۶ ماه حاشیه امن، از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش داده‌اند البته در کشورمان این میزان به ۱۵ ماه رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، کنجاله سویا همانند ذرت از جمله نهاده‌های مهم و غیرقابل‌جایگزین در جیره غذایی دام و طیور کشور جهت تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر است.

در سال ۱۴۰۲ به استناد برآورد‌های صورت‌گرفته توسط حوزه‌های تخصصی تولید، حدود ۴ هزار و ۵۵۰  تن بدون احتساب ذخایر راهبردی کشور نیاز به نهاده مذکور وجود دارد که این حجم از نیاز، از محل تبدیل دانه وارداتی و تولید داخل و همچنین قسمتی هم از طریق واردات مستقیم کنجاله سویا تامین می‌شود.

میزان واردات نهاده‌های پایه تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ و تخم‌مرغ، در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۹۶۶/۶ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (مجموعاً ۱۸/۵ هزار تن) ٣٩ درصد افزایش داشته است.

در مورد نهاده‌های دامی مشمول دریافت ارز یارانه‌ای (تالار اول)، به‌محض ورود کالا به کشور و جهت تسریع در ترخیص کالا، با اولویت کالا‌های رسوبی در بنادر، فرایند معرفی برای تخصیص ارز توسط این معاونت انجام می‌شود.

تکذیب برخی شایعت در حوزه کشاورزی

همچنین به‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه اخلال در فرایند ترخیص کالا و جلوگیری از رسوب نامتعارف نهاده‌ها در بنادر، شرایط ترخیص صددرصدی کالا بدون الزام به ارائه اعلامیه تأمین ارز، به گمرک ابلاغ شده است؛ بنابراین وزارت جهاد به دلیل اهمیت دسترسی به نهاده‌های موردنیاز دام و طیور کشور، با عنایت به‌تمامی محدودیت‌های متأثر از تحریم‌های ظالمانه (اعم از محدودیت‌های تأمین ارز، داشتن ارز مرغوب و انتقال ارز و…) تلاش دارد فرایند ترخیص نهاده‌ها را تسهیل کند.

شایان‌ذکر است ترخیص نهاده‌های دامی اعم از ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی صرفاً با مجوز وزارت جهاد کشاورزی از گمرک قابل ترخیص است.

فرایند مربوطه به صورتی عملیاتی شده که ابتدا محموله‌ها روی سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی «در راستای اجرای ضوابط اختصاصی نهاده‌ها و کالا‌های اساسی موضوع ماده (٢) دستورالعمل تبصره (۴) ماده (١٨) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از تخلفات عرضه خارج شبکه» عرضه و پس از آن مجوز ترخیص برای گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌شود.

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید

با عنایت به موارد فوق‌الذکر یکی از مسئولیت‌های خطیر وزارت جهاد از ابتدای سال ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی و حمایت همه‌جانبه از تولید محصولات کشاورزی و غذایی و توجه به زنجیره ارزش در تولیدات دامی است. تنظیم بازار نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی نیازمند وجود ابزار مناسب متصل و تحت مدیریت کامل به خود است؛ بنابراین با فرض تمامی چالش‌ها و همچنین افزایش قیمت جهانی، تأمین نهاده‌های دامی (جو، ذرت و کنجاله) باتوجه‌به پیش‌بینی‌ها، تاکنون کمبود وجود نداشته و برنامه تأمین نهاده‌ها، مطابق پیش‌بینی‌های تولید و اعلام نیاز توسط معاونت‌های تخصصی وزارتخانه جهاد کشاورزی در دستور کار دفتر بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی جهت برنامه‌ریزی تأمین قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، خبری که مبنی بر کاهش واردات و توزیع خوراک دام و طیور بین تولیدکنندگان  در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود کذب بوده و حیقت ندارد.

واردات برنج آزاد شده و این موضوع به ضرر کشاورزان و تولیدات داخلی است

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، نگرانی‌ها از تامین کالاهای اساسی در بالاترین میزان خود قرار داشت که در همان ۱۰۰ روز آغاز فعالیت دولت، وزارت جهاد کشاورزی با تامین 124 هزار تن برنج این نگرانی را برطرف کرد.

همچنین همزمانی شوک قیمت مواد غذایی ناشی از حذف ارز ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) با جنگ روسیه و اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی نیز، منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در کشورمان شد. بر اساس گزارش فائو در سال ۲۰۲۲ شاخص قیمت غذا، غلات و سبزیجات روغنی در بالاترین سطح خود در ده سال اخیر قرار داشته‌اند.

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید

دولت با افزایش ۳۰ درصدی سطح تولید برنج، کشت قراردادی در 45 هزار هکتار از اراضی استان‌های شمالی کشور، مدیریت و کنترل سیاست‌های وارداتی را در پیش گرفت.

در گام بعدی با اتخاذ سیاستگذاری به منظور حمایت از تولید داخلی، وارد کنندگان را ملزم به گرفتن شناسه کالا کرد تا آمار واردات برنج مشخص شده و محصول بیش از نیاز به کشور وارد نشود. در نتیجه ترخیص برنج خارجی از ابتدای فصل برداشت یعنی اول مرداد تا آبان (پایان فصل برداشت این محصول) ممنوع شد. این سیاست دولت که با رضایت و همراهی دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران همراه بود در صداوسیما  اطلاع‌رسانی و به کشاورزان اطمینان داده شد  نگرانی در این باره نداشته باشند.

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید

معاون اول رئیس جمهور هم در تازه‌ترین سیاست ابلاغی دولت اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه دولت تا زمانی که نیاز کشور به این محصول در داخل تامین می‌شود، واردات این محصول حتی به کمترین میزان ممنوع خواهد بود و در موارد ضروری نیز ابتدا باید محصولات برنجکاران داخلی خریداری شود و پس از آن برای واردات اقدام شود.

پیگیری روند اخبار مرتبط با بازار برنج داخلی نشان می‌دهد، تعارض منافع یکی از مهمترین دلایل انتقادات به دولت سیزدهم است.  هم اظهارات غیرکارشناسی برخی از نمایندگان مجلس و هم نامه‌پراکنی‌های متعدد انجمن برنج کاران به دولت و مجلس، باعث شده تا برخی رسانه‌های منتقد، جریان تولید اخبار جعلی را برجسته‌سازی نمایند.

این جریان رسانه‌ای با بهره‌گیری از تعارض منافع بین اعضای انجمن برنج کاران و سوگیری اعضای انجمن نسبت به واردات یا تولید داخلی، تلاش می‌کنند سیاست های دولت در تنظیم بازار را که در مقطعی 2-3 ماهه (محرم-اربعین) به واردات برنج منجر شد، ضربه زننده به تولید داخلی بازنمایی کنند.

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید

از سوی دیگر دولت با هدف تامین سبدکالای کلیه اقشار جامعه به ویژه مستضعفان ناچار به واردات برنج با قیمت مناسب بوده و این موضوع در گزارشات انتقادی رسانه‌ها مشهود نیست. از سویی به دلیل بی اطلاعی برخی نمایندگان از یکپارچه بودن سیاست های واردات و خرید تضمینی از کشاورزان با هدف نهایی تنظیم بازار، رسانه‌های منتقد در مقطعی به بهانه واردات و در مقطعی برای فشار به دولت به منظور خرید برنج کشاورزان، آنها را وارد بازی رسانه‌ای علیه دولت نمودند.

 ترخیص ۲۰۰ تن گوشت برزیلی پس از یک سال از گمرک سلامت آن را به خطر انداخته است

سازمان دامپزشکی ضمن تأیید سلامت گوشت‌های وارداتی اعلام کرده است، سال گذشته حدود ۱۲۱ تن گوشت منجمد وارد کشور شد و سازمان دامپزشکی از آن نمونه‌برداری کرد و پس از آزمایش‌های متعدد سلامت آن را تأیید کرد.

بعد از یکسال و به دلیل مشکلاتی که شرکت‌ واردکننده با گمرک داشت بالاخره دستور ترخیص آنها داده شد. سازمان دامپزشکی نیز مجدد نمونه برداری و آزمایش‌های لازم را انجام داد و بنابراین می‌توان گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشت‌ها سالم هستند. همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادر شده و به شرکت واردکننده نیز این موضوع اعلام شده است.

تکذیب برخی شایعت در حوزه کشاورزی

همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادرشده و این موضوع نیز به شرکت واردکننده اعلام‌شده است.

بنابراین گوشت‌ها سالم و قابل‌مصرف است و طی مدت این‌یک سال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، اما بیشتر این گوشت‌ها وارد صنعت برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) می‌شوند. 

گوشت منجمد وارداتی از برزیل همان گوشتی است که برای کشورهای مختلف دنیا با عمر ماندگاری ۲۴ ماهه تولید و ارسال می‌شود اما کشور ما از مدت‌ها پیش، با توجه به شرایط خاص حمل نگهداری و توزیع گوشت، آن را با عمر ماندگاری ۱۲ ماهه وارد می‌کرد.

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید

با توجه به وضعیت رو به بهبود شرایط زنجیره سرد در کشور و بر اساس بررسی آزمایشگاهی که در مدت ۲ دهه گذشته روی گوشت‌های منجمد وارداتی از تمام کشتارگاه‌های برزیل انجام و نتایج آنها بررسی و ارزیابی شده، تعدادی از کشتارگاه‌های برزیل که مورد تایید سازمان دامپزشکی بوده و به خیلی از کشورهای مهم مثل اتحادیه اروپا، روسیه، چین و... محصولات خود را صادر می‌کنند، بررسی عمر ماندگاری را براساس دستورالعمل و شرایط، با احتساب ۶ ماه حاشیه امن، از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش داده‌اند. در نتیجه این بحث که پیش از این ۱۲ ماه بود و تا ۲۵ درصد سقف داشت، به حدود ۱۵ ماه رسید.

انتهای پیام/

نظر شما