شناسهٔ خبر: 66712024 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

شیرازه گزارش می‌دهد؛

بازدید موزه‌های خصوصی فارس را عمومی کنید

امروز زمانی است که میراث فرهنگی دروازه توسعه تلقی می‌شود و بر ما لازم است که از داشته‌هایمان نهایت استفاده را در این زمینه ببریم و میراث فرهنگی فارس بشتابد و مشکلات موزه‌های خصوصی این استان را حل کند چرا که این موزه‌ها به دلیل نبود مکانی مناسب نمی‌توانند آثار و اشیای بر جای مانده از انسانهای گذشته را به مردم نشان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ ترین پدیده‌های فرهنگی است.

 

موزه‌ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از این اشیا در عین بی‌ زبانی به هزار زبان سخن می‌گویند؛ زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهند. موزه کلمه‌ای یونانی است که از«موزه یون» به معنای مجلس فرشتگان الهام گرفته است.

 

موزه را نباید مکانی دانست که در آنجا صرفاً آثار تاریخی و باستانی به نمایش درمی‌آید، بلکه تمامی نمایشگاه‌های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به‌ نوعی موزه هستند. 

 

به‌ طورکلی موزه به مجموعه‌ای از آثار و اشیایی اطلاق می‌شود که در محل یا عمارتی نگهداری و در معرض نمایش گذاشته شوند. تاریخ تشکیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه‌های گران‌بهایی که باستان‌ شناسان به دست آورده‌اند، جستجو کرد. ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه‌های گران‌بهایی مانند کل وزر، کلماکره و مجموعه سفالی آبگینه گرگان را درون چاه‌ها و حفره‌ها پنهان می‌کردند.

اکنون موزه‌های زیادی در ایران و شیراز پایتخت فرهنگی و گردشگری ایران است که متأسفانه باید گفت با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

یکی از مکان‌هایی که می‌توان در دنیایی پر دغدغه امروز آرامش را در آن جستجو کرد باغ زیبای جهان نمای شیراز است. باغ جهان نما در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد و روایتگر بخشی شنیدنی از تاریخ فارس است.

 در دوره سلسله آل مظفر و آل اینجو این باغ و دشت زیردست حوالی آن سرسبز و بسیار آباد بوده است. باغ جهان نما همانند سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت قراچه در دوره آل مظفر و آل اینجو یعنی پیش از یورش تیمور گورکانی به شیراز، در نهایت آبادانی بوده طوری که «ابن عربشاه» مورخ دوره تیمور در عجایب المقدور این باغ را «زینت الدنیا» نامیده است.

این مجموعه دار علت جمع آوری آثار را هم علاقه عنوان کرد و افزود: از کودکی علاقه بسیاری به جمع آوری سکه داشتم و به مرور زمان با تحقیق و پژوهش شوق من برای جمع آوری آثار موزه‌ای افزون شد.

امیر پاکدل درگفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، درخصوص علت جمع آوری آثار را هم علاقه عنوان کرد و افزود: از کودکی علاقه بسیاری به جمع آوری سکه داشتم و به مرور زمان با تحقیق و پژوهش شوق من برای جمع آوری آثار موزه‌ای افزون شد.

پاکدل، آثاری که در موزه جهان نما در معرض دید عموم قرار دارد را حدود یک هزار شی عنوان کرد و گفت: آثار از دوره ایلخانی تا معاصر را در بردارد.

وی با بیان اینکه این موزه در روز شیراز در سال ۱۳۹۲ بازگشایی شد،ادامه داد: در این موزه قباله، اسکناس، فرامین پادشاهان، اسناد، کارت پستال و پاکت نامه‌های قدیمی، عکس‌های قدیمی شیراز و فولادهای قدیمی و خیلی از موارد دیگری که می‌توانید از آن‌ها در این موزه بازدید کنید.

مدیر موزه جهان نما تصریح کرد: ما کتاب های خطی، مدال، اسکناس، دست خط، کتب‌های قدیمی و دیگر اشیاء قدیمی را از مردم خریداریم.

وی در ادامه اضافه کرد: با تمام مشکلاتی که وجود دارد صحنه را ترک نکردیم وامیدوارم افرادی که مسئول هستند مرد میدان و عمل باشند تا بتوانیم اشیا و تاریخ کهن ایرانمان را برای مردم قرار دهیم.

در ادامه خبرنگار این رسانه به شهرستان آباده سفر کرد و با موزه‌ای رو به رو شد که در خانه ای مستقر بود این موزه بسیار اشیاء تاریخی فراوانی همچون منبت، ساعت‌های قدیمی و دیگر اشیا که در گوشه، گوشه خانه قرار داشت.

حجت عسگری نام موزه خود را منبت قرار داده بود چرا که منبت کار معروف شهرستان آباده است و در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: این موزه تخصصی است و در حوزه منبت است و خصوصی است.

وی ادامه داد: اکثر اشیاء این موزه منبت است اما کارهای مردم شناسی همچون سماور و اشیائی که مردم در زمان گذشته کارهای روز مره خود استفاده می‌کردند در این موزه قرار گرفته است.

عسگری با بیان اینکه قالب موزه ما منبت است، اضافه کرد: اشیا و منبت‌هایی که در این موزه قرار دارد از زمان‌های پهلوی اول و دوم، صفویه، زندیه وافشاری است که کارها باید به ثبت میراث فرهنگی برسد که ما جز آثار موزه خود خریداری کنیم و قرار دهیم.

مدیر موزه منبت گفت: منبت‌ها در این موزه شامل صندوقچه، سینی، جعبه جواهرات، سینی فرمایشی، انواع قاشق‌ها، قاب آیینه و تخته ریسمان‌بندی است.

به‌ گفته وی‌ ۱۰۰مدل قاشق منبت در این موزه قرار دارد.

عسگری از میراث فرهنگی و شهرداری آباده درخواست کرد که این موزه را به مردم نشان دهیم همچنین درخواست داریم که مکانی را درنظر بگیرند تا بتوانیم اشیا و منبت آباده را به مردم نشان دهیم.

 

در ادامه خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری با حضور در موزه جندی‌ شاپور با رئیس این موزه به گفتگو پرداخت.

سحر فروزان پور با بیان اینکه ۲۰ سال است که در حوزه مرمت مشغول به کار هستم، گفت: فعالیت‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، مجازی در موزه تاریخ جندی‌ شاپور انجام داده‌ایم.

مدیر موزه جندی شاپورگفت: موزه جندی‌شاپور سال ۹۷ افتتاح شد اشیا موجود در موزه آثار پیش از اسلام تا دوره پهلوی است.

وی افزود: در این موزه چند هزار قطعه‌ شی وجود دارد و حدود ۴۰۰ شی را به نمایش گذاشته ایم و بر روی بقیه آثار موجود در مخزن در حال پژوهش و مطالعه و مرمت هستیم تا بتوانیم به‌ زودی به در معرض دید عموم قرار دهیم.

رئیس انجمن صنفی مرمت گران استان فارس افزود: این موزه در پنج سال گذشته بطور مداوم از طرف شورای بین المللی موزه‌ها در شاخص‌های مرمت، استانداردهای موزه‌ای، فضای مجازی، پژوهش و آموزش مورد تقدیر قرارگرفته است. 

فروزان پورگفت: در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر موزه‌های کشور توسط وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تقدیر شدم.

وی ازسه‌ بُعدی سازی اشیاء تاریخی در فارس برای اولین‌بار در ایران خبر داد و گفت: حدود ۸۰۰ اثر این موزه سه‌ بُعدی شده است.

مدیر موزه جندی شاپور با بیان اینکه این موزه تجهیزات مرمتی بسیار مهم و گران قیمتی دارد که می‌تواند به مرمت اشیای تاریخی کمک کند، تصریح کرد: مدیران سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تا به امروز هیچ قدمی برای موزه برنداشته‌اند که امیدواریم مدیرکل جدید حمایت‌هایی را انجام دهند.

فروزان پور با تصریح بر اینکه متأسفانه بازدید از موزه جندی‌ شاپور بدون هماهنگی امکان‌ پذیر نیست و فقط با هماهنگی امکان بازدید وجود دارد، اظهار کرد: در این موزه دانشجویان رشته‌های مختلف و مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری، مرمت و باستان‌ شناسی کاملا حمایت می‌شوند و در صورت نیاز به انجام کارهای آزمایشگاهی، موزه کلیه هزینه‌های آزمایشگاهی در خصوص پژوهش بر روی آثارش را تقبل می‌کند.

 

به گزارش شیرازه، تاریخ ایران زمین چیزی نیست که بشود به سادگی از آن گذشت؛ این تاریخ ویژگی‌های منحصربه‌ فردی دارد که در این برهه زمانی آگاهی از آن بر جوانان و نوجوانان ایرانی واجب است که موزه‌ها می‌توانند روایتگر این تاریخ باشند.

تنها کافی است کارکرد اصلی خود را در جامعه پیدا کنند پس چه خوب است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس برای اینکه جایگاه و مکان موزه‌های عمومی و خصوصی فارس را مشخص کند تا بتوانیم بازدید را از این موزه‌ها داشته باشیم.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظر شما