شناسهٔ خبر: 66711934 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در نشست «برای یادگیری، یادگیری برای شکوفایی» تاکید شد:

ضرورت مطالعه هدفمند را یادآور شویم

رضا صادق‌پور گفت: مهارت‌های یادگیری درست بسیار مهم است. بسیاری از کودکان با وجود هوش بالا، بازیگوش و حواس‌پرت هستند و به خوبی درس‌ها را یاد نمی‌گیرند. به همین روی باید شیوه‌های یادگیری و تمرکز به آنها آموزش داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «کتاب برای یادگیری... یادگیری برای شکوفایی» ظهر روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گوشه نقد سالن شبستان نمایشگاه کتاب برگزار شد. 

احساس نیاز به یادگیری

رضا صادق‌پور درباره روش‌های یادگیری گفت: انگیزه برای یادگیری بسیار مهم است و دلیل شروع هرکاری، داشتن انگیزه قوی است. انگیزه یادگیری و مطالعه کتاب، احساس نیاز به یادگیری است. تغییر از بودن به شدن و رسیدن به دانش و تخصصی که مورد نیاز است، از انگیزه‌های یادگیری است. 
او افزود: هر فردی باید چشم‌اندازی برای یادگیری ترسیم کند. در عرصه‌های مختلف، چشم‌اندازها متفاوت است. مثلا در حوزه مالی، چشم‌انداز استقلال مالی برای افراد مهم است. بدون انگیزه درونی، توسعه فردی اتفاق نمی‌افتد. نباید افراد منتظر باشند که دیگری انگیزه‌بخش باشد. همه باید تلاش کنند مهارت خودانگیزی را یادبگیرند. 

روش‌های مطالعه هدفمند

صادق‌پور درباره مطالعه هدفمند نیز اشاره کرد: روش‌های مطالعه موثر پنج گام دارد. ابتدا باید کتاب را تورق کنید، در حین تورق سوالاتی ایجاد می‌شود، سپس باید زیر نکات مهم و کلیدی خط بکشید. در گام بعدی باید کتاب را به زبان خودتان خلاصه کنید. باید کتاب را مرور کنید، چراکه از حافظه کوتاه‌مدت به مرور پاک می‌شود. 
وی ادامه داد: در گام آخر باید هرچه را آموخته‌اید در زندگی روزمره پیاده کنید. زمانی که مهارت جدیدی می‌آموزید، پیوندهای مغزی جدیدی ایجاد می‌شوند. بعد از مدتی این مهارت‌ها در ذهنتان درونی می‌شود. یادگیری یا در رفتار یا در نگرش مخاطبان باید تاثیر بگذارد. 

ضررهای اطلاعات زیاد و از هم‌گسیخته

صادق‌پور تاکید کرد: از دریافت اطلاعات پرحجم و از هم‌گسیخته خودداری کنید. مثل اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. هدف از یادگیری باید کسب اطلاعات مورد نیاز باشد. پیگیری و پشتکار موجب یادگیری درست می‌شود. زمانی که همه یادگیری را در اولویت زندگی خود قرار دهند، جامعه مملو از افراد آگاه می‌شود. 

او افزود: ناشران نیز در حین انتشار کتاب باید از خود پرسش‌هایی بپرسند؛ موضوع و مفهوم کتاب چیست و چه محتوایی را منتقل می‌کند؟ کتاب چه سودی برای خوانندگان دارد؟ آیا مشکلی را رفع می‌کند یا مهارت‌آموزی می‎کند؟

صادق‌پور درباره کتابی که به تازگی از او تحت عنوان « مغز ۱۶ کتاب خوب» منتشر شده گفت: این کتاب خلاصه ۱۶ کتاب بسیار مفید است. سازمان‌ها و شرکت‌ها از آن بسیار استقبال کردند.

او درباره توجه درست تاکید کرد: مدیریت توجه و تمرکز بسیار مهم است. باید بر اهداف و خواسته‌هایتان متمرکز شوید. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما