شناسهٔ خبر: 66711842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

سيل هم نتوانست مسوولان را بيدار كند

گزارش «اعتماد» از وقوع سيلاب در مشهد كه تاكنون ۷ كشته و ۱۲ مفقودي بر جاي گذاشته است، دو جنازه در پل انقلاب پيدا شد

صاحب‌خبر -

گروه حوادث

بارش‌هاي رگباري و سيل‌آساي باران در عصر روز چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت‌ماه جاري در مشهد منجر به مسدود شدن برخي تقاطع‌ها، معابر و گرفتار شدن برخي خودروها در سيلاب شد. سيلاب وارد خانه‌هاي مردم شد و تاكنون ۷ كشته و ۱۲ مفقودي برجاي گذاشته است.

سازمان هواشناسي قبل از وقوع سيلاب بي‌سابقه در مشهد، هشدارهايي براي شمال و شرق استان‌هاي خراسان رضوي و خراسان شمالي صادر كرده بود. با اين حال مسوولان ذي‌ربط به هشدارهاي هواشناسي توجهي نكردند و حتي براي برگزاري يك مراسم در محوطه آرامگاه فردوسي صندلي چيده بودند. سيلاب‌هاي اخير در برخي مناطق كشور نشان مي‌دهد كه قبل از وقوع سيلاب، مسوولان جهت پيشگيري از بحران تدابير خاصي در نظر نمي‌گيرند و معمولا بعد از وقوع سيل است كه ستاد بحران تشكيل مي‌شود و به دنبال آن وزير كشور براي بازديد وارد مناطق سيل‌زده مي‌شود و سپس با مديران استان نشست برگزار مي‌كند. در حالي كه با توجه به سيلاب‌هاي اخير و خسارت‌هاي ناشي از آن، اين اقدامات بايد قبل از وقوع حادثه صورت گيرد تا از خسارت‌هاي جاني و مالي جلوگيري شود، اما متاسفانه مسوولان هميشه بعد از حادثه مي‌رسند. مصداق اين بحث را از صحبت‌هاي نايب‌رييس شوراي عالي استان‌ها مي‌توان متوجه شد كه با توجه به وقوع سيلاب در مشهد گفت: «اگر قصوري از سوي مديريت شهري رخ داده باشد قطعا به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.»

يك منبع آگاه درباره عدم مديريت مسوولان قبل از وقوع سيلاب در مشهد به «اعتماد» مي‌گويد: «بارندگي‌هاي شديد روز چهارشنبه در مشهد طي بيست سال گذشته بي‌سابقه بود. نكته اساسي اين است كه به‌‌رغم اينكه هواشناسي از قبل هشدارهايي صادر كرده بود، استانداري، شهرداري و فرمانداري خراسان در خواب غفلت بودند و حتي روز چهارشنبه در محوطه آرامگاه فردوسي صندلي چيده بودند كه مراسمي را برگزار كنند، ولي خب مراسم لغو شد، چون اصلا قابل برگزاري نبود. استانداري خراسان نيز بعد از اينكه سيل آمد طي بيانيه‌اي اعلام كرد؛ ستاد بحران تشكيل شده و مردم از ترددهاي غير ضروري خودداري كنند. در صورتي كه اين موارد را با وجود هشدارهاي هواشناسي كه قبل از وقوع سيلاب صادر شده بود، مي‌توانستند اطلاع‌رساني كنند. حتي نيروهاي آتش‌نشاني گفتند نسبت به اتفاقاتي كه افتاده امكانات‌شان كم بوده و از طرفي حجم حادثه ديدگان به قدري زياد بوده كه نمي‌شده به همه آنها رسيدگي كنند. در حالي كه اين موارد قابل پيشگيري بود و مسوولان مي‌توانستند از بروز خسارت‌ها جلوگيري كنند‌. تا الان همان‌طور كه اعلام شده؛ اين سيل ۷ كشته بر جاي گذاشته و ۱۲ نفر نيز مفقود شده‌اند، اما فعلا اين آمار دقيق نيست. خسارت‌هاي مالي بسيار زياد است، اما باز آمار قطعي نسبت به اين خسارت‌ها اعلام نشده است. همچنين هنگام وقوع سيل مناطق زيادي در مشهد برق‌شان قطع شده بود كه به نظر مي‌رسد مسوولان از وقوع اين حادثه غافل شده بودند.» 

«محمداسماعيل شيخاني» ،سرپرست روابط عمومي شهرداري مشهد در مورد اقداماتي كه انجام داده‌اند به «اعتماد» مي‌گويد: «از چهارشنبه شب تا پنجشنبه شب همكاران ما ۲۴‌ساعته پاي كار بودند. آبگرفتگي در ميدان زيرگذر انقلاب زياد بود كه بازگشايي شد و با فعاليت نيروهاي آتش‌نشاني و نيروهاي خدمات شهري مسيرها بازگشايي شدند. ميدان انقلاب، ميدان حافظ و ميدان جهاد نقاط محوري سيلاب روز چهارشنبه بود. در حال حاضر نيز معابر كانوني و محوري مشهد بازگشايي شدند.» او در پاسخ به اينكه آيا در چنين مواقعي مديريت قبل از بحران در مجموعه شهرداري وجود ندارد، مي‌گويد: «اين سوال را نمي‌توانم پاسخ دهم.»  با اين حال، سيلاب مشهد پايان عدم مديريت بحران از سوي مسوولان نخواهد بود و امكان دارد سيلاب در مناطق ديگر با بي‌توجهي برخي مسوولان خسارت‌هاي جاني و مالي ديگري به بار آورد. روز گذشته رييس سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار سازمان هواشناسي در استان‌هاي شمالي، شمال شرقي و همچنين استان فارس گفت: «طبق پيش بيني سازمان هواشناسي، احتمال آبگرفتگي معابر، جاري شدن روان‌آب، سيلابي شدن مسيل‌ها، طغيان رودخانه‌هاي فصلي، صاعقه، تگرگ، خسارت به سازه‌هاي موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهاي تبليغاتي و احتمال سقوط سنگ در نواحي كوهستاني در ۷ استان اردبيل، گيلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالي، نيمه شمالي خراسان رضوي و مناطق مركزي و شرقي استان فارس براي جمعه و شنبه وجود دارد.»

 

آمار مفقودشدگان سيلاب روز چهارشنبه در مشهد از سوي مسوولان با تناقض مواجه و اعلام شده است. تا جايي كه سرپرست اداره كل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي آمار مفقودشدگان را اين‌گونه اعلام كرد: «۳ نفر مفقودي داريم كه دو نفر در فريمان و يك نفر در مشهد هستند. در مجموع ۱۰ نفر فوتي و مفقودي داريم.» اين در حالي است كه مديرعامل جمعيت هلال احمر استان خراسان رضوي در مورد تعداد مفقودشدگان گفت: «از ظهر روز چهارشنبه تاكنون گزارش مفقود شدن ۱۲ نفر در استان بر اثر بارندگي و سيلاب دريافت شده است.» 

حالا «اعتماد» براي اطلاع‌رساني بيشتر به اخباري كه خبرگزاري‌ها در مورد سيلاب منتشر كردند، پرداخته است. «احمد وحيدي»، وزير كشور ۲۷ ارديبهشت‌ماه در حاشيه بازديد از منطقه سيل‌زده سيدي مشهد در جمع خبرنگاران گفت: «منطقه سيدي جزو بافت فرسوده محسوب مي‌شود و سازه‌ها در اين منطقه به صورت ناپايدار بوده است؛ به هر حال با توجه به اينكه ساختمان‌ها در اين منطقه به روش مهندسي ساخته نشده داراي مشكلاتي است. بارش باران در برخي محلات اين منطقه مشكلاتي ايجاد و آب در برخي منازل نفوذ كرده است. همچنين مشكلات ناشي از سيل باعث آسيب به اموال مردم‌ شده است. در يكي از همين منازل متاسفانه يك خانم مسن و ۲ كودكي كه كسي همراه‌ آنها نبوده و به دليل وضع نامناسب منزل جان خود را از دست داده‌اند.» 

مدير روابط عمومي آتش‌نشاني مشهد اعلام كرد: «از ابتداي بارش تا روز پنجشنبه ۲۲۰ مورد اعلام حادثه مرتبط با بارندگي داشتيم. ميزان بارش در مشهد بسيار قابل توجه بود. در همين مدت كوتاه تقريبا ۳۸ ميلي‌متر بارندگي داشتيم. اين‌بارندگي موجب آب‌افتادگي در زيرگذر ميدان جهاد، بلوار نماز و پل شهيد عباسپور شد. شدت بارش بسيار زياد بود و مشكل داشتيم، اما همكاران شهرداري مشغول بودند تا مشكل را برطرف كنند. در سطح استان در طرقبه شانديز بارش قابل توجهي داشتيم كه متاسفانه ۲ خودرو گرفتار شدند. تگرگ قابل توجهي در اين مناطق داشتيم كه محصولات كشاورزي را از بين برده است. جاده انتهاي سيدي دچار آب‌بردگي شد كه با راهداري هماهنگ كرديم تا مرمت كنند. تعداد خودروهاي گرفتار در زير آب مشخص نيست و همچنان همكاران در حال جست‌وجو هستند. دو جنازه در سيلاب پل انقلاب پيدا شد. تعداد خودروهاي گرفتار در زير آب مشخص نيست و همچنان همكاران در حال جست‌وجو هستند. حدود ۱۰۰ غواص و نجاتگر سازمان آتش‌نشاني به همراه ۵۰ دستگاه خودرو در پل انقلاب درگير عمليات بودند و همكاران ما بسيار درگير هستند.» 

«حميدرضا كافي»، مديرعامل سازمان آتش نشاني مشهد نيز گفت: «۸۴ مورد آبگرفتگي در منازل، ۲۷ مورد محبوسي در آسانسور و ۷ مورد سقوط درخت روي خودرو به مركز فرماندهي آتش‌نشاني اعلام و منجر به عمليات شد. از ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۵۰۰ آتش‌نشان در ۵۶ ايستگاه آتش‌نشاني در سراسر مشهد به حال آماده باش درآمدند. همكاران آتش‌نشان تا ساعت ۵ صبح روز پنجشنبه در كنار نيروهاي خدمات شهري در حال تخليه آب و بازگشايي معابر سيلابي بودند و موفق شدند تقاطع انقلاب را كه مهم‌ترين نقطه سيلابي روز چهارشنبه بود، بازگشايي كنند و براي لايروبي تحويل نيروهاي خدمات شهري دهند.» 

«جواد خدايي»، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي نيز عنوان كرد: «بر اساس دستور استاندار خراسان رضوي تا روز يكشنبه كليه مرخصي‌هاي مديران دستگاه‌هاي اجرايي لغو خواهد بود و تمامي مديران بايد در روز جمعه نيز در محل خدمت حاضر باشند. با تمهيدات لازم و آمادگي كامل، حوزه برق، آب، مخابرات و گاز متناسب با شرايط مديريت شود و مجموعه‌هاي مرتبط با اين سه حوزه با حداكثر توان بايد پاي كار باشند.» 

«رضا عباسي»، سرپرست اداره كل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي نيز گفت: «سيل روز چهارشنبه در استان خراسان رضوي تاكنون ۷ فوتي داشته كه ۵ نفر آن در شهرستان مشهد و ۲ نفر در فريمان بوده است. براي ارايه آمار مفقودشدگان و كشته‌شدگان بايد بررسي‌هاي بيشتري صورت بگيرد، اينكه فوت شدن فردي را به سيل نسبت دهيم بايد ابتدا توسط پزشكي قانوني تاييد و اعلام شود. هر چند اجساد مفقود شده‌هاي شهر مشهد پيدا شده‌اند، اما بايد توسط پزشك قانوني علت دقيق فوت محرز و اعلام شود. در شهرستان فريمان به دليل آب افتادگي در سه روستا مردم به مناطق بالادست و منازل اقوام و بستگان‌شان انتقال داده شده‌اند. در سطح شهرستان‌ها نيز در فريمان، سرخس، نيشابور، فيروزه، قوچان، درگز و كلات سيل شديد داشتيم كه به بخش كشاورزي، ابنيه راه‌ها و تاسيسات آب و برق خسارت وارد شد، اما شرايط فعلا پايدار است و مشكل خاصي وجود ندارد. ميزان خسارت در حال جمع‌بندي است كه پس از جمع‌بندي براي اخذ اعتبارات پيگير خواهيم شد.» 

«حميد اكبري»، فرماندار فريمان در همين خصوص اعلام كرد: «از روز چهارشنبه و همزمان با آغاز بارش‌هاي شديد روستاهاي احمدآباد، هدايت‌آباد و بزجاني و تعدادي ديگر از روستاها كه در مسير بودند درگير سيلاب شده‌اند. تمامي نيروهاي امدادي و خدمات‌رسان در حال خدمات‌‎رساني به روستاهاي خسارت ديده از سيلاب هستند. در حال حاضر گاز شهر فرهادگرد و حدود ۵ تا ۶ روستا در سمت احمدآباد و هدايت‌آباد با قطع گاز مواجهند.»  «علي صالحي»، فرماندار كلات نيز گفت: «با توجه به شرايط شهرستان مرخصي مديران دستگاه‌هاي اجرايي از روز چهارشنبه تا روز دوشنبه لغو شده است. بر اساس تصميمات ستاد مديريت بحران، ورود مسافران و گردشگران به تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگري و ييلاقي و بوم گردي‌ها به خصوص مناطق هدف گردشگري آبگرم، سد زاوين، اورتكند، قره سو، بابا رمضان و روستاهاي گردشگري ممنوع است.» 

«بابك محمودي»، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر نيز عنوان كرد: «در مجموع از ۹۴ باب منزل مسكوني عمليات تخليه آب انجام شد. عمليات تخليه آب از ۵۰ منزل در روستاي بياس‌آباد خواف، ۹ منزل در روستاي بوژمهران نيشابور، ۱۰ منزل در روستاي يكه‌باغ درگز، ۲۰منزل در روستاهاي فرده و حسن‌آباد و پنج منزل در شهر بينالود انجام شده است. نيروهاي عملياتي هلال احمر شش نفر را هم به مناطق امن منتقل كردند. همچنين ۲۰ دستگاه موتور پمپ و لجن‌كش به‌همراه قايق جيمني به كارگيري شده است. جست‌وجو براي يافتن مفقودين احتمالي نيز در حال انجام است.» 

«هادي اميدوار»، رييس پليس راهور خراسان رضوي نيز در مورد تردد شهروندان در مشهد اعلام كرد: «محدوده ميدان انقلاب مسير غرب به شرق محدوديت تردد دارد و مسير شرق به غرب بازگشايي شده است. بارش‌ها سنگين نيست و محدوديتي اعمال نمي‌كنيم.» 

توضيح «اعتماد»: آمار حادثه ديدگان بر اثر جاري شدن سيل در مشهد تا لحظه انتشار اين گزارش ۷ كشته و ۱۲ مفقودي اعلام شده است. 

نظر شما