شناسهٔ خبر: 66710125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نقش هویت بصری کتاب در توسعه کتابخوانی - ۱۰

بزرگترین چالش در طراحی جلد چیست؟

میکائیل براتی گفت: بزرگترین چالش من در زمینه طراحی جلد همین موضوع بود که کارفرما دوست دارد تمامی سخنان و بند بند جملات کتاب را در جلد مشخص کند.

صاحب‌خبر -

میکائیل براتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: من در زمینه طراحی جلد تجربه بسیاری ندارم و در مجموع حدود ۱۰ جلد کتاب طراحی کردم و بسیار از مجید زارع و اساتید پایین‌تر هستم.

وی افزود: ایرادی که در طراحی جلد وجود دارد، زیبایی کم جلدها است. زیرا همیشه محتوا، بر فرم سوار است. یعنی سفارش‌دهنده و نویسنده بسیار آدم محتوا محوری است که همه ارکان را در محتوا می‌بیند. به همین سبب، جلد کتاب‌ها بیش از آنکه زیبا و فریبنده باشد، محتواهای بسیاری را بازگو می‌کند.

براتی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم هویت بصری کتاب را با طراحی بسته بازی رومیزی مقایسه کنیم. کاملاً این تفاوت زیبایی‌شناختی آشکار خواهد شد. بزرگترین چالش من در زمینه طراحی جلد همین موضوع بود که کارفرما دوست دارد تمامی سخنان و بند بند جملات کتاب را در جلد مشخص کند.

او در پایان گفت: به نظر من باید این تفکر شکسته شود که جلد، تنها یک یونیفرم و زیباساز کتاب است و قرار نیست معرفی کاملی از کتاب باشد. جلد تنها باید تعلیق ایجاد کند و مخاطب را با زیبایی خود به ویترین کتاب‌فروشی جذب کند.

شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را از اینجا بخوانید.

نظر شما