شناسهٔ خبر: 66709841 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مسئول تولید محتوا در انتشارات مهرسا در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛

کتاب‌های کودک باعث می‌شوند بزرگسالان نگاهی جدید به دنیای خود داشته باشند

هستی حسینی گفت: کتاب کودک صرفاً برای گروه سنی کودک نیست و اتفاقاً در خیلی از موارد، باعث می‌شود که ما نگاهی جدید به خودمان، دنیای اطراف‌مان و آدم‌های بیرون از دنیای خود داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

هستی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد اینکه چقدر مطالعه آزاد در زمینه کودک و نوجوان جدا از فضای فعالیت در انتشارات کودک و نوجوان دارد؟ گفت: از آنجایی که مادر من کارمند کتابخانه ملی و در حال حاضر بازنشسته هستند، من از کودکی شانس این را داشتم که در فضای کتابخانه باشم و از کودکی کتاب کودک زیادی بخوانم. در حال حاضر نیز در انتشارات کودک کار می‌کنم و به کتابخوانی علاقه دارم و در کنار مطالعات تخصصی خودم با کتاب بزرگسال، بدون اجبار کاری نیز کتاب کودک می‌خوانم.

مسئول تولید محتوا در انتشارات مهرسا افزود: هدف من از شرکت در نمایشگاه کتاب در دو سال متوالی این بوده است که والدین و افراد بزرگسال را آگاه کنم هم برای بچه‌ها کتاب بخوانند و هم به بچه‌ها کمک کنند که خودشان کتاب بخوانند. به عقیده من ما با بچه‌ها و توسط بچه‌هاست که می‌توانیم در دنیا تغییر ایجاد کنیم و خواندن کتاب‌های خوب برای بچه‌ها در این امر تأثیرگذار است. خواندن کتاب‌های خوب باعث می‌شود بچه‌ها احساسات خود را به خوبی بشناسند، دایره لغات بیشتری داشته باشند، مهارت‌های دیداری و شنیداری قوی‌تری داشته باشند و بتوانند در مورد مشکلات و احساسات خود به راحتی با دیگران صحبت کنند.

حسینی که کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دارد، درخصوص اینکه کتاب‌های کودک و نوجوان فقط برای مخاطبان کودک و نوجوان است یا مخاطب بزرگسال هم می‌تواند برای خود و کودک درونش کتاب بخواند؟ بیان کرد: خواندن بعضی از کتاب‌های نشر مهرسا که گروه سنی مختص به ۳ تا ۷ یا ۴ تا ۸ دارد باعث شده است که دنیای درونی من تغییر کند و در خیلی از موارد، نگاهم به زندگی و آدم‌های اطرافم متفاوت شود. کتاب‌های خوب حوزه کودک و نوجوان می‌تواند این تأثیرات را روی همه ما بزرگسالان بگذارد؛ پس به عقیده من کتاب کودک صرفاً برای گروه سنی کودک نیست و اتفاقاً در خیلی از موارد، باعث می‌شود که ما نگاهی جدید به خودمان، دنیای اطراف‌مان و آدم‌های بیرون از دنیای خود داشته باشیم.

این روان‌درمانگر کودک و نوجوان درباره کتاب الهام‌بخش خود عنوان کرد: کتاب «خشم شبیه سپر است» از مجموعه «چی شبیه چیه» که برای گروه سنی ۵ تا ۹ سال نوشته شده است، کتابی بود که برای من بسیار الهام‌بخش و تأثیرگذار بود. این کتاب که نشان لاک‌پشت پرنده را هم دارد به کودکان و حتی ما بزرگسالان کمک می‌کند خشمی را که ناکارآمد می‌دانیم، بهتر بشناسیم و بدانیم که وجود آن گاهی لازم است اما مهم این است که بدانیم در چه زمانی آن را ابراز کنیم و چگونه آن را مدیریت کنیم.

او در تکمیل صحبت خود و اشاره به مبحث ابتدایی این گفت‌وگو گفت: به نظر من این موضوع که یک مسئول در انتشارات کودک کتابخوان باشد بسیار حائز اهمیت است. البته قبل از آن مهم است که این مسئول دغدغه کودک داشته باشد و با خواندن کتاب‌های نشر خود و دیگر نشرهای موجود در بازار، کتاب‌های مختص به گروه کودک و نوجوان را بشناسد و این‌گونه با حوزه کودک و نوجوان بیشتر آشنا شود. این آشنایی باعث می‌شود که دغدغه‌های این گروه سنی را بشناسد و بتواند راهنمای بهتری برای مخاطبان خود باشد.


به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما