شناسهٔ خبر: 66709472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

امام جمعه مشهد:

عدالت رضوی به‌ معنای عدالت در سایه ولایت است/ ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار سیل اخیر در خراسان رضوی

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امام رضا(ع) در سیره خود ثابت کرد که عدالت جز در سایه ولایت قابل تحقق نیست و از لحظه‌ای که حضرت از نیشابور خارج شدند و حدیث سلسله‌الذهب را قرائت فرمودند تا زمانی که به شهادت رسیدند، تکیه فرمایشات و اعمال خود را بر این قرار دادند که عدالت با امام عادل است و امام عادل، صاحب ولایت الهی است. به بیان دیگر؛ عدالت رضوی به‌ معنای عدالت در سایه ولایت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دومین جمعه از دهه مبارک کرامت و تقارن با سالروز ولادت بابرکت امام هشتم طی سخنانی اظهار داشت: ماه ذی‌القعده ماه امام رضا(ع) است و کل این ماه، تعلق به وجود اقدس ایشان دارد؛ تا جایی که اول ماه با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می‌شود، یازدهم این ماه ولادت خود حضرت است، روز ۲۳ ماه روز زیارتی امام رضا(ع)، روز ۲۵ ذی‌القعده مقارن با دحو الارض و آخر این ماه نیز شهادت جانگداز میوه دل آقا، حضرت جوادالائمه(ع) است. به همین دلیل؛ این توفیق مضاعف برای همه شما زائران است که در این ماه مبارک مشرف به شهر امام هشتم شده‌اید.

وی در در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان خراسان رضوی گفت: شکر خدا را به‌جا می‌آوریم بابت این بارندگی‌های مفید و بابرکتی که در دهه کرامت بر ما نازل شد تا شهر ما از خشکی و عطش ناشی از خشکسالی نجات پیدا کند. با این حال، نقطه تأسف‌بار بارندگی‌های اخیر حادثه ناگوار سیلی بود که به از دست‌رفتن شماری از عزیزان ما در این شهر و جمعی از برادران فریمانی منجر شد. این داغی که برای خانواده‌ها به وجود آمد، اسباب تأثر و تأسف بود، اما شما عزیزان باید توجه داشته باشید که وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود که متولیان امر را غافلگیر کرد. از خداوند متعال می‌خواهیم همه از دست‌رفتگان این حادثه را مشمول رأفت خاصه علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و مغفرت خود قرار بدهد و به خانواده‌هایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت بفرماید.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد، در ادامه تصریح کرد: الحمدلله در این جریانی که پیش آمد، امداد ملت خیرخواه و غیور منطقه سیدی مشهد پای کار آمد که باید قابل‌توجه و هدف تکریم قرار بگیرد. امداد مخلص هلال احمر، عزیزان بسیج، برادران آستان‌ قدس رضوی و همه دست‌اندرکاران پای کار بودند.

وی در تکمیل صحبت خود گفت: اگر فقط به یک قلم از آن امداد‌ها بخواهیم اشاره کنیم؛ تأمین وضع تغذیه برادران و خواهران سیل‌زده به‌عنوان بخشی از اقدامات قابل‌توجه آستان قدس رضوی است که از رأفت امام هشتم نشئت گرفت و همه را مشمول برکت و توجه خود قرار داد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تبیین دامنه خدمات گسترده و فعالیت‌های مخلصانه آستان قدس رضوی در بخش‌های مختلف تصریح کرد: یک مسئله مهم در این ایام پرفیض دهه کرامت به عزیزان ما در عتبه مقدس آستان قدس رضوی برمی‌گردد که زائر و مجاور را در جریان تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه خود قرار بدهند. برادران عزیز و خواهران گرامی، نهاد مقدس آستان قدس هم در عرصه‌های خدماتی در داخل این عتبه نسبت به زائران میلیونی و پرحجم علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) خدمات دارد، هم در حوزه امور امدادی و خیرات در نقاط کم‌برخوردار نقش‌آفرینی می‌کند و هم در عرصه‌های فرهنگی، اقدامات کم‌نظیری از خود نشان داده که همه به برکت وجود امام هشتم است.

وی در تکمیل صحبت خود یادآور شد: شرایط امروزه مشهدالرضا طوری شده که دیگر زمان‌های اوج زیارتی، منحصر در یک روز و یک برهه زمانی خاصی از سال نیست بلکه شاهد به هم پیوستگی در این زمان‌ها هستیم طوری که کار به جایی رسیده که در تمام طول سال، این شهر بابرکت میزبان حضور زائران است. میزبانی از زائران تکلیف همه مجاوران، دستگاه‌های مسئول و بخصوص آستان قدس رضوی است و به برکت همین کارهاست که عظمت ولایت بیشتر جلوه می‌کند و چشم دشمن کور می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تکمیل سخنان خود گفت: خدمات ارزشمندی که این عزیزان در حاشیه شهر و سایر استان‌ها انجام داده‌اند، اعم از امدادگری‌های فوق‌العاده، امور محرومیت‌زدایی و خدمات فرهنگی؛ همگی مشمول عنایت خاص حضرت رضا(ع) خواهد بود. خوش به سعادت شما برادران خادم و خواهران خادمه این بارگاه نورانی که مشمول این سعادت و فیض شده‌اید. شما که اینجا خدمت حضرت می‌کنید، در قیامت هم موردتوجه و عنایت حضرتش خواهید بود.

وی در بخش دگیری از صحبت خود در تشریح فعالیت‌های فرهنگی ارزشمند آستان قدس رضوی به تکریم ابعاد مختلف پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) پرداخت و در ادامه اظهار داشت: کنگره امام رضا(ع) که اخیراً برگزار شد، از بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ در جریان بود و بیش از ۳۱ سال از برگزاری آخرین رویداد آن می‌گذشت، اما به برکت تدبیر داهیانه تولیت آستان قدس رضوی، کنگره پنجم با محوریت عدالت در اندیشه تمدنی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) در هفته گذشته برگزار شد. درباره عدالت رضوی هم مجال به تشریح و تبیین نیست، اما در همین حد باید اشاره کرد که عدالت رضوی به‌ معنای عدالت در سایه ولایت است.

علم‌الهدی همچنین بیان کرد: امام رضا(ع) در سیره خود ثابت کرد که عدالت جز در سایه ولایت قابل تحقق نیست و از لحظه‌ای که حضرت از نیشابور خارج شدند و حدیث سلسله‌الذهب را قرائت فرمودند تا زمانی که به شهادت رسیدند، تکیه فرمایشات و اعمال خود را بر این قرار دادند که عدالت با امام عادل است و امام عادل، صاحب ولایت الهی است.

وی در پایان صحبت خود تأکید کرد: بدون امام عادل، عدالت در جامعه قابل‌تحقق نیست و بنابراین، ولایت مقدم بر عدالت است و اگر ولایت بود، عدالت محقق می‌شود و غیر از این محال است. این تصویر مشترک در فرمایشات امام رضا(ع) است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیام خود تأکید بر همین موضوع داشتند که عدالت در جامعه اسلامی جز با حاکمیت دینی قابل تحقق نیست.

انتهای پیام/

نظر شما