شناسهٔ خبر: 66709084 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برنامه‌ريزي، کار جهادي و آشنايي جامعه با حقوق خود، 3 عامل موثر در کنترل بازار مسکن

صاحب‌خبر -
برنامه‌ريزي، کار جهادي و آشنايي جامعه با حقوق خود، 3 عامل موثر در کنترل بازار مسکن
خبرگزاری آریا - مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با برنامه‌ریزی، کار جهادی خدمتگزاران و آشنایی جامعه با حقوق خود، بازار مسکن در خراسان رضوی کنترل می شود.

به گزارش خبرگزاری آریا (خراسان رضوی)؛ وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: کنترل بازار مسکن باوجود مشکلات فراوان این حوزه، به سهولت و یک‌شبه انجام‌پذیر نیست، ولی با برنامه‌ریزی، تلاش و کار جهادی خدمتگزاران و آشنایی آحاد جامعه با حقوق مسلم خود در زمینه انجام معاملات (خرید، فروش، رهن و اجاره) رسیدن به نتیجه مطلوب امکان‌پذیر است.
داعی اظهار داشت: با مروری بر اتفاقات روی‌داده در حوزه مسکن شاهدیم که در سال 1402 تشکیل کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان و برگزاری جلسات متعدد در مرکز استان، منجر به تهیه نسخه اولیه سامانه تعیین اجاره‌بها گردید که این نسخه به‌صورت آفلاین بود و توسط اکثر دفاتر املاک نصب و اجرا شد.
وی افزود: این مهم به‌صورت(بنرآبی رنگ) در ورودی دفاتر املاک نصب شد و به اطلاع مردم رسید. هرچند این نسخه در مرحله اجرا با چالش‌هایی مواجه شد که پس از ملاحظه چالش‌های به وجود آمده و آسیب‌های احتمالی دیگر طی جلسات متعدد در فرمانداری مشهد با حضور همه اعضای کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات به دبیری اداره کل راه و شهرسازی منجر به تهیه نرم‌افزار و سامانه آنلاین محاسبه تعیین اجاره‌ بهای واحدهای مسکونی شد.
داعی با اشاره به طرح مهم سامانه خودنویس گفت: راه‌اندازی و فعال شدن سامانه خودنویس بر بازار مسکن و به ویژه اجاره تاثیرگذاشته است.
وی بابیان اینکه سامانه خودنویس گام مثبتی جهت کاهش آشفتگی بازار اجاره و ایجاد فرآیند کارآمد برای ساماندهی بازار اجاره املاک است؛ اعلام کرد: این سامانه توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شده و با حذف واسطه‌ها به ساده‌سازی ارتباطات بین مستأجران و صاحب‌خانه‌ها می‌پردازد و در کاهش تلاطمات بازار مؤثر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیستم این سامانه مبتنی بر خودنویسی است و به مستأجر و صاحب‌خانه اجازه می‌دهد بدون نیاز به‌واسطه قرارداد اجاره را منعقد کنند.
داعی همچنین گفت گ: سامانه خودنویس یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود که توانسته حق‌الزحمه‌های مشاوران املاک را ساماندهی کند.
وی ابراز کرد: با استفاده از این پلت فرم آنلاین ساده، مستأجران می‌توانند به‌راحتی املاک موجود را پیدا کنند، مستقیماً با صاحب‌خانه‌ها ارتباط برقرار کرده و قراردادهای اجاره را بدون هیچ هزینه اضافی و کاملاً رایگان امضا کنند و به ثبت و اطلاع حاکمیت برسانند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه با استفاده از سامانه محاسبه تعیین اجاره بها واحدهای مسکونی مشهد مقدس، نگرانی مستأجرانی که از افزایش و تغییر قیمت‌ها ناراحت بودند، کاهش خواهد یافت وی مهم‌ترین شاخصه این سامانه را قیمت‌گذاری اجاره بهاء در هر منطقه با بهره‌گیری و کمک از بانک اطلاعاتی همان منطقه در سال گذشته و کمک گرفتن از دفاتر املاک دارای مجوز و امین و کارشناسان خبره هر منطقه دانست و عنوان کرد: استفاده از نقشه و اپلیکیشن نشان و تبدیل 300 بلوک سامانه قبلی به 35 هزار منطقه قیمتی و نیز تبدیل 9 ضریب اولیه به 150 ضریب ثابت و متغیر که محاسبه قیمت را دقیق‌تر می‌کند از مزایای سامانه جدید محاسبه اجاره‌بهاست.
داعی افزود: از دیگر مزایای سامانه جدید به‌روزرسانی اطلاعات دفاتر املاک است که به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای قابل رصد است که دفاتر املاک از این سامانه استفاده می‌کنند و یا خیر؟ این سامانه امکان اتصال به سامانه خودنویس را نیز دارد.
وی ادامه داد: استعلاماتی که در این سامانه گرفته می‌شود در حافظه سامانه و حافظه پروفایل دفاتر املاک ثبت و قابل‌ردیابی و پیگیری است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی بیان کرد: طبق مصوبه قانون جدید کنترل قیمت مسکن که به‌تازگی به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است ازاین‌پس کنترل بهتر و بیشتری بر بازار مسکنبه ویژه بازار اجاره رقم خواهد خورد و طبق این قانون دست مسئولین تصمیم‌گیرنده در مورد کنترل بازار مسکن باز است و در صورت عدم رعایت تعرفه‌ها توسط دفاتر املاک و موجران قابل‌پیگیری و برخورد قضایی به درخواست مستأجران است.
انجام 13 هزار و 700 بازرسی میدانی از دفاتر املاک
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات شورای مسکن و کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات، گشت‌های مشترک ساماندهی بنگاه‌های املاک با حضور نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، تعزیرات حکومتی و بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه مشاورین املاک و پلیس اماکن و بسیج اصناف برقرار شده؛ گفت: در این گشت‌ها و پایش‌های انجام‌شده حدود 13 هزار و 700 بازرسی میدانی از دفاتر املاک انجام شد که منجر به پلمپ حدود هزار و 500 دفتر املاک بدون مجوز و یا عدم رعایت قیمت‌گذاری شد.
داعی همچنین گفت: در راستای انجام این گشت‌های مشترک حدود 10 هزار اخطاریه برای دفاتر متخلف ارسال و نسبت به کنترل قیمت‌ها اقدامات مؤثری صورت گرفت. وی تصریح کرد: کنترل بازار مسکن باوجود مشکلات فراوان این حوزه، به سهولت و یک‌شبه انجام‌پذیر نیست، ولی با برنامه‌ریزی، تلاش و کار جهادی خدمتگزاران و آشنایی آحاد جامعه از حقوق مسلم خود در زمینه انجام معاملات (خرید، فروش، رهن و اجاره) رسیدن به نتیجه مطلوب امکان‌پذیر است.

نظر شما