شناسهٔ خبر: 66709011 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

باتری‌ روی-لیگنین با الکترولیت جدید ساخته شد

دانشمندان سوئدی، موفق به ساخت یک باتری شدند که امکان ذخیره‌سازی ارزان انرژی را برای کشور‌های مواجه با محدودیت برق، فراهم می‌کند. دانشمندان سوئدی، موفق به ساخت یک باتری شدند که امکان ذخیره‌سازی ارزان انرژی را برای کشور‌های مواجه با محدودیت برق، فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ محققان سوئدی، موفق به ساخت یک باتری با ترکیب روی-لیگنین شده‌اند که امکان ذخیره‌سازی ارزان انرژی را برای کشور‌های مواجه با محدودیت برق، فراهم می‌کند. لیگنین، یک محصول جانبی صنعتی از کاغذ است که یک فلز فراوان، قابل‌بازیافت و ارزان محسوب می‌شود. 

اگرچه روی در حال حاضر به‌طور گسترده در باتری‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود، اما استفاده از آن در باتری‌های قابل شارژ به دلیل مشکلات مربوط به دوام‌پذیری با مشکل روبه‌رو شده است، زیرا با آب موجود در محلول‌های الکترولیت برای تولید گاز هیدروژن و رشد دندریت، واکنش نشان می‌دهد.

محققان سوئدی برای غلبه بر این مشکل، از الکترولیت آب در نمک بسپاری مبتنی‌بر پلی‌آکریلات پتاسیم استفاده کرده‌اند که بر این واکنش غلبه می‌کند و باعث می‌شود یک باتری ساخته شده از روی-لیگنین، بیش از ۸ هزار بار چرخه شارژ و دشارژ داشته باشد و در عین حال، ۸۰ درصد از عملکرد خود را حفظ کند.

باتری روی-لیگنین، دارای چگالی انرژی معادل باتری‌های سرب-اسید است، اما بدون تکیه بر عناصر سمّی ساخته می‌شود.
انتهای پیام/

نظر شما