شناسهٔ خبر: 66708971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

ریاض پاپس کشید

وقفه در روابط چین با عربستان و متحدان عربش

ویترز

مذاکرات در مورد توافقنامه تجارت آزاد بین چین و کشورهای شورای همکاری به علت ملاحظات عربستان سعودی متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که مذاکرات در مورد توافقنامه تجارت آزاد بین چین و کشورهای شورای همکاری به دلیل تردید عربستان سعودی در مورد تاثیر بالقوه واردات کالا‌های ارزان چینی بر برنامه‌های ریاض برای تبدیل شدن به یک قدرت صنعتی متوقف شده است.

عربستان از تلاش‌های شورای همکاری در دو سال گذشته برای انعقاد یک توافق طولانی مدت با چین حمایت کرده است.

اما پنج منبع آگاه از روند مذاکرات به «رویترز» گفتند که ملاحظات عربستان سعودی درباره سیاهه کالاهایی که پکن برای معافیت از عوارض واردات ارائه کرده است، موجب بن‌بست در مذاکرات شده است.

این منابع افزودند که عربستان سعودی نگران است که برنامه صنعتی‌اش با محصولات کم‌هزینه چینی آسیب ببیند. این اختلاف بر سر محصولاتی است که عربستان نیز امیدوار به تولید آنهاست.

مرکز روابط عمومی دولت عربستان سعودی، دبیرخانه عمومی شورای همکاری و وزارت بازرگانی چین به درخواست «رویترز» برای اظهار نظر در مورد مذاکرات تجاری پاسخ ندادند.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، یک بخش تولیدی در حال ظهور راه انداخته که امیدوار است بتواند در آینده به عنوان بخشی از یک برنامه تحول اقتصادی گسترده‌تر با هدف ایجاد یک بخش خصوصی فعال دست به تولید محصولات گوناگون از تراشه تا لاستیک‌ خودرو بزند.

عربستان میلیاردها دلار برای توسعه اقتصاد خود تحت برنامه‌ای به نام چشم‌انداز ۲۰۳۰ هزینه کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و معمار این چشم‌انداز، نه تنها به دنبال کاهش وابستگی کشورش به درآمد‌های نفتی با ایجاد یک بخش خصوصی قوی است، بلکه همچنین به دنبال تبدیل عربستان به یک مرکز تجارت جهانی است.

عربستان در حال همکاری با شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی برای ایجاد یک صنعت تولیدی در این کشور با هدف توسعه قابلیت‌ها و خطوط تولید محلی است.

به گفته این منابع، توافق تجاری بین چین و شورای همکاری منتفی نشده، اما تکمیل آن نیاز به توافق عربستان و چین دارد.

مقامات شورای همکاری در ماه اکتبر اعلام کردند که به زودی به توافق خواهند رسید و رسانه‌های محلی به نقل از چن ویکینگ سفیر چین در عربستان سعودی در ماه ژانویه گفتند که مذاکرات پیشرفت داشته اما  مسائل دشواری هست که باید حل شود.

چین و شورای همکاری مذاکرات تجاری را نزدیک به ۲۰ سال پیش آغاز کردند، اما توافقات اندکی صورت گرفته است. این شورا در دسامبر گذشته توافقنامه تجارت آزاد با کره جنوبی را امضا کرد.

چین یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان منابع انرژی است و حجم مبادلات تجاری بین چین و کشورهای شورای همکاری بر اساس داده‌های گمرکی چین در سال ۲۰۲۳ حدود 286.9 میلیارد دلار بود، که نزدیک به 40 درصد آن مربوط به عربستان است.

چین و کشورهای شورای همکاری در سال‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی را افزایش داده‌اند؛ موضوعی که باعث نگرانی ایالات متحده شده است.

به گزارش رویترز، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای برای جلوگیری از تقویت همکاری بین چین و کشورهای شورای همکاری فشار می‌آورد.

منبع: رویترز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

نظر شما