شناسهٔ خبر: 66708111 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نشست رونمایی «نی بی‌صدا» مطرح شد؛

هر زمان جنگ و چالشی در جامعه بوده، افراد معمولی هم احساس وظیفه کردند

‌نشست رونمایی کتاب «نی‌بی‌صدا» با حضور زهرا سلحشور نویسنده و امیر اسماعیلی، منتقد. نویسنده و کارشناس ادبی در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد، کتاب «نی‌بی‌صدا» زندگی‌نامه داستانی شهید محمد جواد قربانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست رونمایی کتاب «نی‌بی‌صدا» زندگی‌نامه داستانی شهید محمد جواد قربانی با حضور زهرا سلحشور نویسنده اثر و امیر اسماعیلی منتقد، نویسنده و کارشناس ادبی در مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.

سلحشور نویسنده کتاب «نی‌بی‌صدا» در این نشست درباره چگونگی تالیف این کتاب گفت: داستان نوشتن این کتاب به دو سال پیش برمی‌گردد، پس از نوشتن کتاب «داوِت» که با انتشارات روایت فتح کار کردم، مشتاق شدم این مسیر را ادامه دهم. خانم زکی‌زاده پیشنهاد نوشتن درباره این کتاب را به من داد. مشتاق بودم نام شهید را بشنوم و پس از شنیدن نام او، با اسم او حس گرفتم، شهیدی که در منطقه‌ای اصیل از مشهد زندگی می‌کرد.

وی افزود: وقتی فهمیدم شهید همان منطقه و محلی که بنده نیز نفس کشیده و رشد کرده بودم، حضور داشت مشتاق شدم که کار را انجام دهم. با هر مصاحبه به او و شخصیت والا و متعالی این شهید آشنا شدم. این کتاب سراسر ماجراست. یک کتاب وقتی بتواند روی نویسنده اثر بگذارد و خط زندگی او را تغییر دهد، مسلماً بر روی مخاطب خود نیز تاثیر خواهد گذاشت.

سلحشور ادامه داد: محمدجواد قربانی در حوزه، بسیج، درس و هرجایی که نیاز بود، یک فعال فرهنگی بود. همه انسان‌ها ممکن است کیفیت زندگی مشابه داشته باشند اما با یک تصمیم مهمی که گرفته می‌شود شخصی را شاخص و برجسته می‌کند. محمد جواد قربانی با تصمیمی که گرفت و در کلیت زندگی‌اش جاری است، یک انسان به معنای تمام خادم خانواده، محله، شهر و کشورش است.

وی با بیان اینکه محمدجواد قربانی انسانی موثر بود، تصریح کرد: طول زندگی یک انسان مهم نیست، کیفیت زندگی مهم است. خدا به همه ما نعمتی به نام عمر بخشیده، ولی اثری که از ما به جا می‌ماند، مهم است. این کتاب در واقع به ما شهیدی را نشان می‌دهد که مشابه همه ماست و نکات خاصی مثل علاقه به نواختن نی دارد.

نویسنده کتاب «نی‌بی‌صدا» تاکید کرد: هر زمان جنگ و چالشی در جامعه بوده، افراد معمولی هم احساس وظیفه کردند.آنچه که این شهید را متمایز می‌کند، ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری او است، او با وجود تمام دلبستگی و وابستگی به نی‌اش داشت، با یک استفتاء رهبری، نی را می‌شکند و دفن می‌کند و از نی دل می‌برد.


وی با اشاره به وجه پهلوانی و ورزشکار بودن شهید گفت: محمدجواد قربانی، قد بلند و رشید و از نظر توان جسمی، در اوج بود و از قدرت بدنی خود برای کمک به دیگران استفاده می‌کرد. اگر جوانان امروزی او را می‌دیدند گمان می‌کردند بدنسازی کار کرده، در صورتی که او پهلوان باستانی کار بوده و در گود زورخانه صاحب زنگ شده بودند، خاطراتی از ورزش‌های شهید در کتاب آمده است.


در ادامه، امیر اسماعیلی کارشناس ادبیات پایداری پس از خواندن بخشی از کتاب در خصوص این اثر گفت: از تولد کتاب نی‌بی‌صدا حظ باطنی بردم، کتابی که مسیری طولانی را طی کرد تا با این فرم و ردا به این میز رسید. محمد جواد قربانی و این کتاب یک خصوصیت دارد و آن اینکه در دسترس و قابل پذیرش است، ماورایی و دور از دسترس نیست، همانگونه که بوده در این کتاب تصویر شده است.

وی افزود: محمدجواد قربانی شهیدی نیست که از بچگی در خانواده‌ای مذهبی چشم به دنیا گشوده باشد و از همان ابتدا با همه فرق کند، مثل من و شما زندگی کرده و شیطنت کرده، حسن نگارش این کتاب در همین مساله است، که نی‌بی‌صدا، زندگی واقعی آدم‌هایی را که خدا به گونه‌ای دیگر نظر می‌کند، جلوه‌گری و تجلی می‌کند.

کارشناس ادبیات پایداری ادامه داد: کتاب خوش دست است، هنگامی کتاب را در دست می‌گیرید سوای حظ باطنی که از خواندن کلمات این کتاب می‌برید، از لمس کتاب فیزیکی هم لذت خواهید برد. سبکی کتاب، جنس کتاب و اینکه در کف دست جا می‌شود و راحتی جابه‌جایی، از دیگر ویژگی‌های ظاهری کتاب است.


اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین خصوصیات کتاب از نظر فنی و آناتومی داستانی، این است که از تکنیک تعلیق به خوبی در کتاب استفاده شده و پی‌رنگ داستانی کتاب به قاعده استفاده شده است.

وی تصریح کرد: جاهایی از تاریخ شفاهی، مخصوصاً وقتی کار از محقق به نویسنده منتقل می‌شود یا نویسنده، محقق کار است، انتخاب میان قسمت‌های بیان شده درباره شهید یا سوژه تاریخ شفاهی سخت است، اینکه اسکلت داستان چگونه چیده شود، پیچیده است. ولی با توجه به اینکه مخاطب فعلی ما مخاطب صفحات زیاد خواندن نیست، ولی با وجود حجم قابل ملاحظه کتاب، این رویه را در کتاب نداریم و یکدست و خواناست.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما