شناسهٔ خبر: 66707955 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی معاملات این هفته بازار سهام

بورس در دامن رکود معاملاتی! / شاخص‌ها ثابت می‌مانند؟ / پیش بینی بورس هفته + نمودار

اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با افزایش 4.3 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل 2.46 درصد کاهش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز 3.24 درصد پایین‌‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج 272 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و کاهش 108 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز 3 همتی قرار داشت؛ در روز ابتدایی این هفته در کف همان سطح به کار خود ادامه داد و روز دوشنبه تراز 3 هزار و 791 میلیارد تومانی را تجربه کرد. روز چهار‌شنبه این هفته سطح ارزش معاملات خرد سهام تا 4 هزار و 65 میلیارد تومان افزایش یافت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 4.3 درصد افزایش به نسبت هفته قبل تا سطح 3 هزار و 658 میلیارد تومانی بالا آمد. در اولین هفته اردیبهشت با ورود پول حقیقی در هر پنج روز معاملاتی، شاهد افزایش هزار و 262 میلیارد تومان به مالکیت کد‌های حقیقی بودیم. در دومین هفته اردیبهشت اما 790 میلیارد تومان از مالکیت کدهای حقیقی کاسته شد و سومین هفته اردیبهشت نیز شاهد خروج 578 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در این هفته نیز هزار و 339 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی بورس تهران کاسته شد. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل 2 میلیون و 219 هزار و 94 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 164 هزار و 497 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 2.46 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته چیزی نزدیک به 3.24 درصد کاهش داشت و در تراز 714 هزار و 59 واحدی ایستاد.

بورس تهران در این هفته نیز با رکود معاملاتی سنگینی مواجه بود. در این هفته نیز جریان پول حقیقی به سمت خارج از بورس بود و شاهد افزایش 131 درصدی جریان خروجی سرمایه حقیقی نسبت به سومین هفته اردیبهشت ماه بودیم. بازار سهام در 14 روز معاملاتی اخیر شرایط مساعدی نداشته است و شاهد افت شدیدی بوده است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز آخرین هفته اردیبهشت‌ماه

بورس تهران هفته آخر اردیبهشت ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 710 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بازار سهام در زمان معاملات روز چهارشنبه با مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی مواجه بود اما واکنش‌ فعالان بازار سهام به این مصوبه‌ها شدید نبود اما احتمال دارد با تشریح تأثیرات آن‌ها بر بازار‌های سهامی اثرگذاری بیشتری بر روند معاملات روز شنبه داشته باشد.

با این اوصاف احتمال تشدید ارزش معاملات خرد در هفته پیش‌رو با افزایش تراز شاخص‌های سهامی وجود دارد ولی امکان بازگشت به زیر سطح 2 میلیون و 150 هزار واحدی شاخص کل نیز در صورت تشدید عرضه سهام و خروج جریان پول حقیقی وجود دارد. در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار سهام در روند رکودی خود باقی بماند؛ احتمال از دست رفتن این سطح حمایتی افزایش می‌یابد. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت واکنش بازار سهام به چالش‌های موجود را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم.

030226

نظر شما