شناسهٔ خبر: 66707922 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شش نکته پر‌ارزش ویژه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳

مدرّس، مشاور و پژوهشگر آموزشی گفت: برای بهره‌مندیِ بِهینه و استفادۀ پربازده از ایّام امتحانات نهایی خرداد، دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آموزشگاه‌ها و والدین دانش‌آموزان، به چند نکتۀ کاملاً کاربردی و کلیدی توجه کنند.

صاحب‌خبر -

شش نکته پر‌ارزش ویژه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳
به‌ گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، آقای پدرام زاویه در‌ موردِ نکات کلیدی و کاربردی ویژه امتحانات نهایی خرداد‌ماه گفت:

۱- یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:
تمرکز و توجّه برای تسلّط روی مباحث و مطالبِ دروس را خیلی‌خیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ ۲۰۰ در امتحانات نهاییِ خرداد‌ماه ۱۴۰۳، کار و کوشش و تلاش کنید نه نمرۀ ۲۰!
این یک ماه را با تمام توانتان کار کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوب و مرغوبش، بهره‌مند و برخوردار شوید.
چون:
الف) نوبت دوّم کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ (کنکور تیرماه ۱۴۰۳)، کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ و کنکور سراسری سال ۱۴۰۵، کاملاً کتاب‌محور خواهند بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی هستند و محور و مبنای اصلی و اساسیِ طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی می‌باشد.
دقیقاً همان اتّفاقی که در کنکور اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ (نوبت اوّل کنکور سراسری سال ۱۴۰۳) و کنکور دی‌ماه ۱۴۰۱ (نوبت اوّل کنکور سراسری سال ۱۴۰۲) و کنکور تیرماه ۱۴۰۲ (نوبت دوّم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲)، رُخ داد و قبل از برگزاری هر سه کنکور، به‌طور مفصّل و مکرّر و مؤکَّد، مطرح کرده بودم!
پس، متن و تمرین و تصویر و نمودار و فعّالیّت و آزمایش و شکل و جدول و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...
ب) با توجّه به تأثیر مستقیمِ نمرات امتحانات نهایی سال دوازدهم در نتیجۀ نهاییِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ و تأثیر قطعیِ نمرات امتحانات نهایی سال یازدهم در نتیجۀ نهاییِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ و تأثیر حتمیِ نمرات امتحانات نهایی سال دهم در نتیجۀ نهاییِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۵، برای امتحانات نهایی، آمادگی حدّاکثری پیدا کنید تا نتیجه و رتبه و وضعیّت و موقعیّتتان را بهبود ببخشید.
پ) با قدرت و لذّت، کارنامه‌تان را بگیرید نه با منّت و ذلّت!

۲- ظرفیّت‌سنجی، مسئله‌ای اساسی و حیاتی است که باید بسیار به آن توجّه شود.
پس در آغاز، با توجّه به برنامۀ امتحانات، مشخّص و معیّن کنید که برای هر درس، چه مقدار زمان در اختیار دارید. سپس ببینید چقدر توان دارید و بر اساس توانتان، تعیین کنید چه میزان از زمانِ موجود برایتان قابل‌استفاده است. 
در نهایت، متناسب با کلّ زمانِ قابل‌استفاده‌تان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.
با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرامی و گران‌قَدرتان، حتماً بخشی از زمان را به حلّ دقیق سؤالات امتحانات پایانیِ نیم‌سال دوّم و امتحانات نهایی سال‌های گذشته و بررسی عمیق مثال‌ها، سؤال‌ها و تمرین‌هایی که پُتانسیل بالایی برای طرح‌شدن در امتحانات نهایی را دارند، اختصاص دهید. 
تحقیقات، تأیید و تأکید می‌کنند که حرکت از آزمون به درس و پیش‌رَوی از سؤال به کتاب، می‌تواند نسبت به حرکت از درس به آزمون و پیش‌رَوی از کتاب به سؤال، بسیار اثربخش‌تر و ثمربخش‌تر و سودبخش‌تر باشد. به این صورت که در ابتدا آزمون می‌دهید و سؤال حلّ می‌کنید و بعد از یافتن و پیداکردن نقاط ضعف و نقاط نقص و آشنایی با شیوه و نحوۀ طرّاحی سؤالات و آگاهی از سَبْک و سیاق و سلیقۀ طرّاحانِ سؤالات امتحانات نهایی، به مطالعۀ پُربارتر و هدفمندتر و ارزشمندترِ درس و کتاب می‌پردازید. 
مطمئنّ‌ترین و مناسب‌ترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای حلّ سؤال و شناختِ شکل‌وشمایلِ سؤالات، مجموعه‌سؤالاتِ امتحانات نهاییِ سال‌های گذشته، به‌خصوص خردادماه ۱۴۰۲ و دی‌ماه ۱۴۰۲ و شهریورماه ۱۴۰۲ است.

۳-حتماً بخشی از روز (۱ تا ۲ ساعت) را به تفریح و تفنّن و تفرّج اختصاص بدهید و در آن مدّت، اصلاً و ابداً به درس و مدرسه و آزمون و امتحان نپردازید و حتّی لحظه‌ای به آنها فکر نکنید!
شما آدم هستید نه آهن! شما فولاد و رُبات و تراکتور نیستید و نیاز به استراحت دارید تا شارژ و شاد شوید.
در روز، بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه را به ورزش‌های هوازیِ (با اُکسیژنِ) سبُک و ملایم مثل پیاده‌روی و تمرینات و حرکات اِیروبیک (در حضور اُکسیژن)، اختصاص بدهید تا سرخوش و سرِحال و سرزنده شوید. 
حتماً هر روز، چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. چون موجب افزایش سطحِ هورمون سِروتونین در مغز و سَببِ بهبود خُلق‌و‌خو و باعثِ حسّ‌و‌حال بهتر و حال‌و‌هوای خوش‌تر می‌شود. 
هورمون سِروتونین، یکی از هورمون‌های حالْ‌خوب‌کُن است.

۴- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمورِ زمینی و فضایی و فَرا‌‏زمینی داریم که در همۀ حوزه‌ها و حیطه‌ها، صاحب‌نظر و همواره در حال عَرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاه‌های تخصّصی‌شان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقط‌و‌فقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کار‌کُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.
مراقب و مواظب باشید در دام و تورِ نظرات و نکاتِ غلط و غیرمستندِ مشاورنما‌ها و معلّم‌نماهایِ شیّاد و شارلاتان و کَلّاش و کلاهبردارِ اینستاگرامی و تلگرامی نیفتید و گرفتار نشوید.

۵- کوشش کنید از انجام و اجرای کارِ خیلی جدّی و قوی و غنی در دوران امتحانات نهایی، لذّت ببرید و نتیجه و نمره را رها کنید و ایمان و یقین داشته باشید که با این شیوه، نتیجۀ بهتر و برجسته‌تری کسب می‌کنید و احوال و روزگاری نیک و پُرمهر خواهید داشت. 

۶- منتظر تاریخ رُندِ ۱۴۰۳/۳/۳ برای تغییر و تحوّل و دگرگونی و دِگَردیسی نباشید تا بعد از آن، پُر‌جرأت و پُر‌سرعت و پُرقدرت و پُر‌قوّت، کار را آغاز و دنبال کنید! 
یادتان هست که چقدر به ۹۹/۹/۹ و ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ و ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ امید داشتید و شاهد هیچ رویداد خاصّ و رُخداد ویژه‌ای نبودید؟! 
۱۴۰۳/۰۳/۰۳ هم شبیه به روز‌های دیگر است و فضیلت و مزیّت مخصوصی ندارد. پس برای رسیدن این روز، منتظر و معطّل نمانید و بیخود و بی‌جهت، دل‌خوش به این تاریخ برای یافتن حال جدید نباشید! 
هیچ خبر خاصّ و خَطیری نیست! پس هرچه سریع‌تر و زودتر، اقدام کنید و دست‌به‌کار شوید و اجرا را آغاز کنید.

نظر شما