شناسهٔ خبر: 66707859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

بهمن G۹ بخریم یا KMC T۹؟/ پیکاپ‌ های غول چینی در بازار ایران

بازار پیکاپ های مونتاژی در سال های اخیر داغ شده و در این میان بهمن G9 و KMC T9 جزو جدیدترین و بزرگ ترین پیکاپ های مونتاژی بازار محسوب می شود. این دو خودرو در بخش مشخصات فنی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما خرید کدام معقول تر است؟

صاحب‌خبر -
تین نیوز

بازار پیکاپ های مونتاژی در سال های اخیر داغ شده و در این میان بهمن G9 و KMC T9 جزو جدیدترین و بزرگ ترین پیکاپ های مونتاژی بازار محسوب می شود. این دو خودرو در بخش مشخصات فنی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما خرید کدام معقول تر است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیئز، لقب پیکاپ عظیم الجثه در بازار ایران، فعلاً به دو محصول بهمن G9 و KMC T9 تعلق می گیرد. این دو خودرو هم از لحاظ ابعادی و هم از لحاظ فنی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما در شرایط فعلی خرید کدام یک به صرفه تر است؟

بهمن G9 یک پیکاپ غول از شرکت ZX Auto است که یکی از زیرمجموعه های شرکت GAC به شمار می رود. همان شرکتی که سه محصول آن از جمله GAC امپو و امکو با راسا موتور خاورمیانه وارد بازار ایران شده است.

از سوی دیگر پیکاپ KMC T9 به نوعی برادر بزرگ تر T8 به شمار می رود که محصولی از شرکت خودروساز جک است. T8 یکی از موفق ترین پیکاپ های مونتاژی بازار ایران بود، اما آیا T9 نیز به همان اندازه موفق عمل می کند؟

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی، هر دو پیکاپ جدیدالورود بازار شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. بهمن G9 از یک پیشرانه چهار سیلندر دولیتری با تکنولوژی TGDI بهره می برد که قادر به تولید حداکثر 195 اسب بخار و 360 نیوتن متر است. این پیشرانه از طریق گیربکس هشت سرعته ZF با قابلیت تعویض دنده الکترونیکی، قدرت تولیدی را به هر دو محور جلو و عقب منتقل می کند.

از سوی دیگر پیکاپ KMC T9 هم یک پیشرانه چهار سیلندر دولیتری با تکنولوژی TGDI دارد که حداکثر 221 اسب بخار و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. پیکاپ جدید کرمان موتور نیز از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک استفاده می کند که قدرت تولیدی را به هر دو محور جلو و عقب انتقال می دهد.

شایان ذکر است سیستم تعلیق بهمن G9 در بخش عقب از فنرلول استفاده می کند و نسبت به سیستم تعلیق T9 کرمان موتور که بخش عقبش از نوع فنرشمش است، سواری نرم تری خواهد داشت.

طراحی ظاهری

از لحاظ ابعادی، پیکاپ G9 بهمن موتور در همه قسمت ها اندازه بزرگ تری نسبت به KMC T9 دارد. باید در نظر داشت که خود T9 خودرو کوچکی به شمار نمی رود و بنابراین بهمن G9 یک غول به تمام معناست.

پیکاپ چینی بهمن موتور در برخی از قسمت ها شباهت بسیاری با داج رم آمریکایی دارد. جلوپنجره ای با خطوط افقی و چراغ های بسیار بزرگ در نمای جلو و رکاب های بسیار بزرگی در نمای جانبی اولین قسمت هایی است که توجه شما را جلب می کند و هماهنگی خوبی با سایر ابعاد خودرو دارد. همچنین رینگ هایی که بهمن G9 استفاده می کند از نوع آلومینیومی 18 اینچی است. در نمای پشتی نیز این شباهت با دوج آمریکایی حفظ شده، اما چیزی که می تواند امیدوارکننده باشد، طراحی پله گونه سپر است که سوار شدن به فضای بار را بسیار راحت می کند.

به ادعای شرکت سازنده جک، در طراحی KMC T9 از بوفالوی آمریکایی الهام گرفته شده است. با دقت در قسمت جلوی این پیکاپ، می توان تا حدودی شباهت آن با بوفالو را درک کرد؛ چراکه جلوپنجره بسیار بزرگ اشاره به صورت بزرگ و چراغ های کشیده و کوچک، اشاره به چشم های کوچک آن دارد.

از نمای جانبی نیز، پیکاپ مونتاژی کرمان موتور ارتفاع مناسبی نسبت به زمین دارد که یکی از دلایل آن می تواند رینگ های بزرگ 18 اینچی باشد. نمای پشتی شباهت بسیاری به نمای پشتی KMC T8 دارد. به نوعی هیچ تغییری در بخش پشتی به چشم نمی خورد؛ اما شاید بتوان گفت مهم ترین تغییر پیکاپ جدید، رنگ مشکی سپر پشتی است که در نسل قبلی، هم رنگ بدنه بود و به دلیل استفاده های آفرودی، با کوچک ترین ضربه رنگ خود را از دست می داد.

طراحی داخلی

طراحی بخش داخل کابین هر دو پیکاپ مونتاژی، مانند سایر بخش ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. چینش کانال های سیستم تهویه در دو طرف نمایشگر مانند هم هستند؛ با این تفاوت که نمایشگر مرکزی بهمن G9 اندازه 10.1 اینچی و KMC T9 اندازه 10.4 اینچی دارد.

پشت آمپر هر دو خودرو به صورت تمام دیجیتالی تعبیه شده که به نظر بسیاری از کارشناسان، می توانست آنالوگ باشد تا آن حس آفرودی و عضلانی را بیشتر به راننده القا کنند.

آپشن ها و امکانات رفاهی

از جمله آپشن های بهمن G9 می توان به کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دف لاک برقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، کنترل حرکت بین خطوط، کروزکنترل تطبیقی، سنسور فشار باد لاستیک ها، چراغ های خودکار، سنسور باران، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس جلو و خروجی شارژر ردیف عقب، دوربین ثبت وقایع و صندلی های ردیف جلو برقی با گرم کن اشاره کرد.

همچنین KMC T9 دارای آپشن هایی مثل کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروزکنترل، سنسور فشار باد لاستیک ها، نورپردازی داخل کابین، سانروف، صندلی های ردیف جلو برقی با گرم کن و سردکن کنسول میانی است.

بنابراین پیکاپ T9 در بخش امکانات ایمنی، همچون رادارهای جانبی اندکی پایین تر از بهمن G9 قرار می گیرد.

قیمت بهمن G9 و KMC T9

هر دو خودرو مذکور مانند تمامی قسمت ها در بخش قیمت نیز مثل یکدیگر هستند. بهمن G9 با قیمت یک میلیارد و 980 میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می رسد و در بازار با سه میلیارد و 250 میلیون تومان معامله می شود.

در مقابل KMC T9 کرمان موتور نیز با همان نرخ درِ کارخانه یک میلیارد و 980 میلیون تومانی به فروش می رسد، اما به دلیل جدید بودن خودرو، در حال حاضر قیمت بازار آن کشف نشده است.

مقایسه+بهمن+G9+و+KMC+T9

نظر شما